(Foto) Trenuri blocate de o grevă la CFR, unde angajaţii cer salarii majorate cu 30%. Grindeanu dă vina pe liberali şi PNRR

(Foto) Trenuri blocate de o grevă la CFR, unde angajaţii cer salarii majorate cu 30%. Grindeanu dă vina pe liberali şi PNRR

Un protest al angajaţilor CFR a început la ora 8 dimineaţa. Inițial, au oprit lucrul mai mulţi angajați care repară locomotive. Dar ulterior, potrivit surselor Digi24, s-au alăturat protestului și unii impegați de mișcare, așa că mai multe trenuri s-au oprit pe traseu, prin țară.

Ministrul Sorin Grindeanu de la Transporturi se declară deschis la dialog, dar bazat pe argumente economice sustenabile, nu pe poziții de forță, cum este şi această grevă.

La scurt timp după această declarație, prin sistemul de difuzare a mesajelor din Gara de Nord s-a anunțat că ceferiștii au declarat grevă spontană, trenurile sunt oprite, iar călătorii pot solicita banii înapoi pe bilete.

Este vorba despre un protest anunţat încă de vineri. Mai mulţi angajaţi CFR s-au adunat, de la ora 8, la depoul Bucureşti Nord şi refuză să lucreze. Angajați din companiile feroviare de stat din Iași, Craiova și Brașov s-au alăturat acestui protest, a transmis Digi24.

gara-de-nord-2-
Călători care așteaptă trenurile care parcă nu mai sosesc, în Gara de Nord. Foto: Inquam Photos/George Călin

Liderul sindical, Victor Andronie, a declarat la Antena3 că ceferiştii sunt nemulţumiţi pentru că statutul feroviarului este aprobat în Parlament şi se tot continuă cu amânarea aplicării legii. Acest statut prevede o creştere de 30% a salariilor la CFR, arată acelaşi lider sindical.

ADVERTISING

În plus Rodrigo Maxim - președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România - a precizat pentru Digi24 că participă la protest și muncitorii care repară locomotive. Potrivit lui Maxim, mulți dintre cei care au oprit spontan lucrul câștigă doar salariul minim și nu își mai pot asigura existența așa.

„Sunt în jur de 4.700 de CFR-iști acum, în România. Circa 1.500 dintre ei au oprit lucrul. Reparatorii de locomotive de la CFR Călători din toată țara s-au retras în ateliere și așteaptă rezultatele negocierilor de la Ministerul Transporturilor, dintre conducerea instituției și liderii sindicali.

Dar chiar dacă au oprit lucrul doar 1.500 de persoane, numărul CFR-iștilor nemulțumiți e mult mai mare. Cei de la CFR Marfă, spre exemplu, au în jur de salariul minim.

Dacă s-ar fi adoptat și Statutul Personalului Feroviar, exista posibilitatea să se facă majorări salariale fără nicio resursă bugetară suplimentară”, a precizat Rodrigo Maxim.

gara-de-nord-1-
Aglomerație în Gara de Nord, din cauza protestului spontan. Foto: Inquam Photos/George Călin

Călători dintr-un tren plecat de dimineață de la București au anunțat pentru Digi24 că garnitura s-a oprit lângă Craiova. Și că și alți călători din alte trenuri susțin că personalul i-a anunțat că vor staționa, din cauza unui protest spontan.

ADVERTISING

Întrebat de jurnaliști dacă ceferiştii sunt pregătiți să întrerupă circulația feroviară - în cazul în care negocierile cu Ministerul Transporturilor eșuează - Rodrigo Maxim nu a dat un răspuns clar. A spus doar că în 2021 au organizat mai multe proteste și că, dacă Guvernul nu le rezolvă problemele urgente, vor continua să protesteze și pe durata întregului an următor.

gara-de-nord-6
Locomotive care n-au mai ieșit din Gara de Nord, din cauza protestului CFR-iștilor. Foto: Inquam Photos/George Călin

Liderul Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România a precizat că greva muncitorilor care repară locomotive nu va avea un impact imediat, la primele ore ale dimineții de luni. Dar că - în cazul în care acești oameni nu vor relua lucrul - în scurt timp nu vor mai fi locomotive gata de drum, iar trenurile nu vor mai putea circula.

Ce-a discutat ministrul Transporturilor cu directorii CFR și ce le promite salariaților

Ministrul Sorin Grindeanu de la Transporturi a discutat cu directorii a două dintre companiile feroviare - adică CFR Călători și CFR Marfă - și că e, în continuare, deschis la dialog bazat pe argumente.

ADVERTISING

„Am discutat acum cu directorii generali și economici de la CFR, pe date economice reale.

Este evident că sunt companii în dificultate. Asta este realitatea și nu trebuie să o ascundem. Anul viitor toate companiile, fie că vorbim despre CFR Infrastructură, fie că vorbim despre CFR Călători sau CFR Marfă, trebuie să treacă printr-un proces de eficientizare economică. Și asta în acord cu prevederile PNRR. Sunt deschis la dialog, dar bazat pe argumente economice sustenabile și nu pe poziții de forță.

Bineînțeles că dialogul va continua până la găsirea celor mai bune soluții. Toate modurile de transport sunt prioritare pentru mine. Asta le-am transmis astăzi și celor de la CFR”, a scris Grindeanu, pe Facebook.

Am discutat acum cu directorii generali și economici de la CFR pe date economice reale.Este evident că sunt Companii în...

Publicată de Sorin Grindeanu pe Luni, 20 decembrie 2021

Grindeanu aruncă pisica

Ulterior, cu puțin timp înainte de începerea ședinței de guvern, Grindeanu a aruncat parte din vină pentru situația curentă pe „guvernarea de până prin septembrie”.

„Guvernarea care a fost până în septembrie a promis - în discuțiile de la Ministerul Finanțelor - liderilor de sindicat că le vor fi majorate salariilor și că anumite facilități vor fi puse în practică de la 1 ianuarie. Totul, pe bază de promisiuni”, a spus Grindeanu.

În cursul acestui an, au existat trei miniştri ai Finanțelor, până în luna septembrie: Alexandru Nazare (până pe 8 iulie), Florin Cîțu ( ca interimar, în perioada 8 iulie - 18 august) și Dan Vâlceanu (de pe 18 august până pe 25 noiembrie).

„Dar tot acea guvernare susținea că infrastructura feroviară trebuie să dispară sau să fie tratată la «și altele»

Nu vreau să fiu acuzat că am promis fără să fac. Realitatea economică din feroviar este neplăcută. Sau nesustenabilă economic. De asemenea, statul român s-a angajat prin PNRR, în 2022, să eficientizeze aceste companii. Sunt angajamente pe care noi ca stat le-am luat și pe care trebuie să le îndeplinim în 2022.

Voi sta de vorbă cu toată lumea. Voi avea și două coordonate de bază: sustenabilitate economică și jaloanele pe care trebuie să le îndeplinim în 2022.

Nu pot abdica de la ele. Trebuie să găsim soluții ca veniturile să crească, dar soluții sustenabile economic.

Trebuie să se aplice planurile de redresare. (..) Oricât aş vrea să vă spun că vom veni cu măriri extraordinare, nu vreau să spun acest lucru, cum au făcut alţii înaintea mea. Nu vreau să îi mint pe oameni, poate să sinceritatea mea nu e bună, politic, dar vorbim de o realitate economică. Încerc să găsesc soluţii care să ajute aceste companii pe cheltuieli (...)”, a precizat Grindeanu.

Impact de un miliard de lei

Grindeanu arată că eficientizare înseamnă ca, ”din punct de vedere economic, să stea bine în picioare, iar veniturile să fie mai mari decât cheltuielile”, iar acest lucru se poate realiza prin dialog şi planuri de restructurare, pe care trebuie să le elaboreze companiile şi să fie transpuse în practică.

„Acum suntem în stadiul de elaborare de strategii. Dacă am mări cu 10% salariile în acest moment, să spunem cu inflaţia, impactul este undeva la peste un miliard. Astăzi, când vorbim, nu de statutul feroviarilor, care înseamnă mai mult, de 40%. Vă spun sincer, în acest moment nu există aceste resurse, e nevoie de aceşti paşi”, a afirmat el.

gara-de-nord-5-directori-
Foto: Inquam Photos/George Călin

Acesta a mai spus că s-a discutat la nivel de Guvern despre diverse măsuri de sprijin, cum ar fi plafonarea prețului la energie pentru societăți de stat, cum sunt cele feroviare. Dar că până la acest moment n-au fost decât discuții și că detalii vor fi furnizate ulterior.

Marea durere, statutul feroviarului

Amintim că Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane a transmis, vineri seară, ”ultimul apel către Guvernul României”, având în vedere prorogarea creşterilor salariale.

Ceferiştii reclamă ”cronica şi devastatoarea lipsă de finanţare pentru refacerea infrastructurii feroviare şi modernizarea parcului de vagoane şi locomotive”.

Sindicaliştii anunţau atunci că, luni dimineaţă, vor protesta, absolut toţi urmând a se prezenta la locurile de muncă unde vor aştepta mesajul ministrului Transporturilor.

Aceştia anunţau că federaţiile sindicale din industria feroviară împreună cu cei 47.000 de lucrători feroviari din România vor fi prezenţi luni, la ora 8.00 dimineaţă, la locurile lor de muncă, fie că sunt la serviciu, fie că se află în zilele lor libere.

”Înţelegem să decidem spontan, pe parcursul zilei de luni, dacă va fi sau nu nevoie să ”PROROGĂM” desfăşurarea activităţii în sectorul feroviar, pe perioada nedeterminată”, au transmis sindicaliştii, care legal nu au voie să facă grevă atât de rapid, dar pot organiza un protest "spontan".

Fără salarii majorate la stat

”Potrivit proiectului unei ordonanţe de urgenţă a Guvernului privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea unor acte normative, se intenţionează prorogarea intrării în vigoare a Statutului personalului feroviar pentru data de 01.01.2023 (... ) 

Demonstrează, fără putinţă de tăgadă, faptul că nepăsarea şi cinismul autorităţilor faţă de întreaga problematică a căii ferate sunt singurele unităţi de măsură care evaluează abordările statului român faţă de un sector strategic al economiei naţionale. 

Alăturând acestei teme, faţă de care noi ceferiştii am manifestat suficientă răbdare şi înţelegere în ultimii 10 ani, cronica şi devastatoarea lipsă de finanţare pentru refacerea infrastructurii feroviare şi modernizarea parcului de vagoane şi locomotive, am ajuns la concluzia firească că modul în care noi am abordat dialogul social cu autorităţile statului nu a fost preţuit şi respectat”, au transmis sindicaliştii în apelul către Guvern.  

Ordonanţa adoptată vineri de Guvern îngheaţă toate salariile de la stat, cu excepţia celor din Sănătate şi Educaţie.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇