Prefectul Capitalei, Toni Greblă, e de părere că primăriile sectoarelor 2, 4 și 5 ar trebui să-i lase pe devoltatorii imobiliari să construiască după regulile din PUZ-urile suspendate de 2 ori, în ultimii 2 ani.
Bucureștiul are, încă din anul 2000, un Plan Urbanistic General (PUG), care conține regulile după care se poate construi în oraș.
Pe măsură ce anii au trecut, însă, respectivul PUG a ajuns să fie depășit. Putea fi actualizat, dacă PMB și-ar fi dorit acest lucru. De fapt, instituția chiar a început deja un astfel de demers, printr-un contract semnat în anul 2013. Dar acel proiect s-a blocat.
În acest context, Gabriela Firea – care era colegă de partid cu toți cei 6 primari de sector – a decis să actualizeze documentația de urbanism folosind alte metode. Anume: prin adoptarea unor Planuri Urbanistice Zonale (PUZ) de sector.
Toți primarii de sector și-au dorit respectivele PUZ-uri, care trebuiau aprobate, la propunerea Gabrielei Firea – de Consiliul General al Municipiului București (CGMB).
S-au adoptat PUZ-urile sectoarelor 2, 3, 4, 5 și 6. PUZ-ul Sectorului 1 n-a apucat să fie aprobat. Ulterior, Firea și Daniel Tudorache, fostul primar al Sectorului 1, au pierdut alegerile și șansa de a mai promova acel PUZ.
Uite PUZ-urile, nu sunt PUZ-urile! Suspendări, anulări și confuzie, în sectoare
PUZ-urile celorlalte 5 sectoare au ajuns într-o situație juridică complicată. Au fost atacate în instanță de USR, dar și de grupuri de cetățeni.
Pe 26 februarie 2021, Nicușor Dan a convins Consiliul General să le suspende pe toate, vreme de 1 an.
La scurt timp, primarul a trimis Instituției Prefectului motivele pentru care consideră că PUZ-urile de sector sunt ilegale. Scopul era ca și Instituția Prefectului să atace în instanță PUZ-urile, suspendându-le de drept până la soluționarea cauzei.
Doar că Instituția Prefectului – condusă pe atunci de Georgiana Văcaru - a transmis la solicitarea spotmedia.ro că pentru a ataca PUZ-urile în instanță are nevoie de o analiză de la Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC).
Dar ISC nu a comunicat nicio concluzie.
Așa că nici Instituția Prefectului n-a mai atacat în instanță PUZ-urile sectoarelor 2, 4 și 5.
În cele din urmă – cu scurt timp înainte ca acestea să reintre în vigoare – Asociația Ecopolis a reușit să obțină suspendarea lor în instanță.
Cine și cum poate construi? Opinia lui Toni Greblă
După suspendarea PUZ-urilor, primăriile de sector s-au aflat în fața unei probleme juridice spinoase. Mai exact, erau nevoite să stabilească: să le elibereze sau nu autorizații de construire dezvoltatorilor care deja începuseră să își întocmească documentația (adică obținuseră certificat de urbanism, spre exemplu – n.red.) în perioada în care PUZ-urile coordonatoare de sector erau în vigoare?
S-au stabilit unele reguli, la nivelul Consiliului General. Dar primăriile de sector au continuat să acționeze diferit.
În cursul zilei de luni, 6 iunie, prefectul Toni Greblă (PSD) a transmis, prin intermediul unui comunicat de presă, că din punctul său de vedere dezvoltatorii care și-au întocmit documentația înainte de suspendarea de către instanță a PUZ-urilor sectoarelor 2, 4 și 5 ar trebui să primească autorizații de construire.
„Întrucât de la începutul acestui an, Planurile Urbanistice Zonale (PUZ) ale sectoarelor 2, 4 și 5 au fost suspendate în instanță la solicitarea unui ONG, până la soluționarea cauzei, la nivelul autorităților locale, nu a existat o abordare unitară cu privire la procedurile administrative incidente.
Astfel, unele primării au continuat procedurile de autorizare pentru solicitările care le-au fost adresate până la data când PUZ-urile au fost suspendate de instanță. Alte autorități publice locale au considerat că și pentru aceste solicitări nu pot continua procedura de autorizare, fiind create, astfel, blocaje în activitatea de urbanism și amenajare teritorială.
În aplicarea legii și ca urmare a suspendării PUZ-urilor pe cale jurisdicțională, considerăm că autoritățile administrației publice locale sunt obligate să continue procedura pentru eliberarea autorizațiilor de construire pentru toate solicitările înregistrate la primării până la data suspendării PUZ-urilor. În fundamentarea măsurii a fost avut în vedere și punctul de vedere exprimat de Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C., ca urmare a unei solicitări primite de la Primăria Sectorului 5.
În acest sens, astăzi, 06.06.2022, au fost transmise celor trei primării sus-menționate adrese corespunzătoare”, se arată în comunicatul postat de site-ul Prefecturii București, condusă de Toni Greblă.
Alexandru Dimitriu (USR Sector 5): Prefectul nu obligă primăriile la nimic. Dar dă un semnal prost!
L-am întrebat pe Alexandru Dimitriu - consilier local USR la Sectorului 5 și candidat la funcția de primar de sector - dacă adresa lui Toni Greblă obligă primăria să emită autorizații de construire.
„Nu, nu există nicio obligație aici, în condițiile în care nu vorbim despre subordonare a primăriei de sector sau a consiliului local față de prefect. Nici n-ar avea cum să existe aceast raport, de vreme ce prefectul e numit, iar ceilalți (primarul și consilierii locali) sunt aleși.
Concret, în acest caz, Primăria nu e obligată să emită acele autorizații de construire. Și logic ar fi să nu le emită, din mai multe motive.
Să reținem că acele PUZ-uri au fost anulate, în primă instanță, în urma acțiunilor USR. Apoi, au fost suspendate de Consiliul General. Și, în cele din urmă, ca urmare a acțiunii ONG-ului.
Ce se întâmplă? Iată un caz concret. PUZ Coordonator al Sectorului 5 permitea construcţia, în zona de la Intersecția Șoselei Rahova cu Sebastian, a unui complex comercial. Să emită primăria autorizație de construire? PUZ prevedea că, pentru a se construi acel complex, primăria trebuia să construiască un drum. Dar cum PUZ-ul nu e în vigoare, primăria de sector nu poate face drumul. Ce logică ar avea să construim complexul comercial fără drum, în condițiile în care până acum nu era oportun?
Legea spune că - dacă expiră o autorizație de construire pentru un șantier aflat în lucru - atunci autorizația se prelungește. Ceea ce este de bun simț. În general, interpretarea legii care e de bun simț e și cea corectă. Dar în cazul acesta (al propunerii lui Toni Greblă - n.red.) unde e bunul simț?
Repet, ceea ce a spus prefectul nu obligă primăriile la nimic. Dar dă un semnal prost. Sunt o mulțime de oameni care vor încerca să folosească acest lucru ca să încerce să dea autorizație de construire”, a declarat Alexandru Dimitriu pentru spotmedia.ro.
Reamintim că toate PUZ-urile de sector suspendate de CGMB pe 26 februarie conțineau numeroase abuzuri urbanistice. Printre altele, permiteau construirea pe spații verzi și chiar pe lacuri, densificarea excesivă a blocurilor, dar și crearea unor construcții care ar fi creat aglomerație, fără adaptarea corectă a rețelelor de străzi din zonele respective.