Suspiciuni de fraudă la modernizarea Aeroportului „Mihail Kogălniceanu”. România riscă să piardă 32 de milioane de euro din fonduri UE

Suspiciuni de fraudă la modernizarea Aeroportului „Mihail Kogălniceanu”. România riscă să piardă 32 de milioane de euro din fonduri UE
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

O firmă din Turcia este anchetată pentru că ar fi folosit documente falsificate într-o licitație privind modernizarea Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu”.

Dacă frauda se confirmă, România riscă să piardă fonduri europene în valoare de 32 de milioane de euro.

Contract câștigat cu acte false

Potrivit unei investigații publicate de Snoop.ro, lucrările scoase la licitație în 2023 vizau extinderea terminalului, modernizarea turnului de control și amenajarea parcării. Valoarea inițială a proiectului era de peste 202 milioane lei fără TVA, din care peste 160 de milioane lei (32 milioane euro) proveneau din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).

Ulterior, contractul a fost atribuit unui consorțiu format din firmele SSAB-AG SA (Bacău), ACER Proje Inşaat (Turcia) și Atelier Unbuilt SRL (București). Firma turcească a fost inclusă în asociere pentru a garanta experiența cerută prin caietul de sarcini, însă autoritățile au constatat că documentele depuse de aceasta ar fi fost falsificate.

Raportul Curții de Conturi: Parchetul European, sesizat

Un raport al Curții de Conturi finalizat în 2025 a confirmat că documentele care atestau experiența tehnică a firmei turcești nu erau autentice.

Raportul a fost transmis Parchetului European, iar dacă se va dovedi că faptele sunt reale, România ar putea pierde finanțarea europeană pentru proiectul în valoare de 32 de milioane de euro.

Ministerul Transporturilor: „Responsabilitatea revine aeroportului”

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a transmis marți o serie de precizări legate de acest caz, subliniind că responsabilitatea privind selecția contractorilor aparține exclusiv Aeroportului Mihail Kogălniceanu, în calitate de autoritate contractantă.

„MTI a avut un rol exclusiv în semnarea contractului de finanțare”, precizează instituția. „Nu a existat în niciun moment o legătură directă între contractul de finanțare semnat de MTI și contractul de execuție semnat de reprezentanții aeroportului.”

Ministerul mai arată că posibilele nereguli au fost semnalate chiar de conducerea Aeroportului Mihail Kogălniceanu, care a transmis sesizarea către autorități. „Acest fapt demonstrează reacția responsabilă a autorității contractante în fața unor posibile suspiciuni”, adaugă instituția.

MTI reamintește că firmele care participă la licitații publice sunt obligate să declare pe proprie răspundere că documentele depuse sunt conforme cu realitatea și legislația în vigoare. „În caz de nerespectare a prevederilor legale, răspunderea aparține în totalitate operatorilor economici, care pot fi trași la răspundere civilă sau penală”, au transmis reprezentanții ministerului.

În cazul în care ancheta confirmă existența unui prejudiciu adus autorității contractante, Ministerul Transporturilor precizează că există instrumente legale pentru recuperarea sumelor pierdute.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇