Societatea de Transport București riscă să intre în faliment pentru că nu are bani să cumpere tramvaie produse în Rusia livrate de o societate a lui Gruia Stoica.
Deși licitația a fost câștigată în iulie 2020, contractul nu a fost semnat nici până în prezent, astfel că instanța a decis să oblige STB la plata penalităților.
Potrivit unui calcul făcut de Club Feroviar, STB trebuie să achite către Electroputere VFU Pașcani, societate din Grupul Grampet controlat de Gruia Stoica, penalități de 1.526.444,6 lei pe zi, adică aproximativ 307.000 de euro.
De la data propunțării deciziei și până acum s-a scurs o săptămână, astfel că s-au acumulat deja datorii de 2,15 milioane de euro.
Mai mult, încă din 2022 instanța a stabilit penalități de 0,1% pe zi pentru nesemnarea contractului, deci suma devine de-a dreptul exorbitantă.
Tramvaiele pe care STB este obligată să le cumpere sunt produse în Rusia, lucru recunoscut chiar de conducerea societății din Pașcani. Mai mult, prețul unui tramvai care ar urma să fie cumpărat de STB este de până la trei ori mai mare decât cel al tramvaielor livrate în Rusia de aceeași firmă.
Federația Rusă este supusă embargoului internațional după ce a invadat Ucraina, deci o firmă din România nu ar putea, cel puțin teoretic, să importe tramvaie de acolo.
O soluție simplă ar fi ca STB să dea curs executării contractului cu Electroputere VFU Pașcani, apoi să constate că aceasta nu-și poate onora obligațiile privind livrarea și să ceară la rândul ei penalități. Sau chiar să anuleze contractul.
Însă contractul nu poate fi semnat pentru că în conturile STB nu sunt bani pentru acest lucru.