Primul pasaj suprateran realizat în ţară din fonduri ale Programului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) a fost finalizat, în termen record, la Oradea, pe DN1 – Calea Borşului, valoarea totală a investiţiei fiind de 11 milioane de euro, din care 9 milioane din sursă europeană.
Pasajul suprateran este construit deasupra unui sens giratoriu, are o lungime totală de 1.043 de metri, cu două rampe de câte 300 metri, podul în sine având o lungime de circa 70 de metri, cu o deschidere între parapeţi de 18 metri, cu câte două benzi pe sens şi o înălţime de 5,5 metri.
Lucrările au fost executate de asocierea formată din Freyrom SA (lider de asociere), Procons Group SRL şi Construcţii Erbaşu SA.
Proiectul a inclus şi construcţia unui drum colector de 2,2 kilometri de-a lungul Căii Borşului şi amenajarea drumului de legătură dintre acesta şi terminalul intermodal din zona Gării Episcopia.
Înălţimea pasajului (5,5 metri) a fost astfel proiectată încât să asigure tranzitul vehiculelor mari, precum şi realizarea viitoarei rute a TramTrain-ului care va trece pe sub pasaj.
La finalizarea lucrărilor au participat, vineri, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, secretarul de stat Radu Foghiş din Ministerul Transporturilor, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Bihor, Ilie Bolojan, primarul din Oradea, Florin Birta, şi constructorii, reprezentaţi de Adrian Pintea (Freyrom - Procons Group).
"Pasajul suprateran este o premieră la nivel naţional datorită faptului că este primul proiect care a fost finanţat şi se va recepţiona din lista pasajelor la nivel naţional finanţate din PNRR. Acest pasaj este în strânsă legătură şi pune în valoare şi o altă investiţie care a fost recepţionată în cursul acestui an, tot în municipiul Oradea, anume terminalul intermodal - conexiunea între feroviar şi rutier - care a fost, la rândul lui, singurul proiect finanţat în cadrul Programului Infrastructură Mare la nivel de ţară", a declarat secretarul de stat Radu Foghiş.
Potrivit acestuia, în PNRR este alocată o sumă de 400 de milioane de euro pentru pasaje în ţară, fiind depuse în jur de 20 de proiecte, aflate în diverse faze de realizare.
Traficul rutier pe acest pasaj va fi deschis sâmbătă dimineaţa, facilitând circulaţia între oraş şi frontiera cu statul vecin, precum şi traficul greu către centrul intermodal din vecinătate şi către parcurile industriale din zonă (cu 144 hectare, peste 8.000 de angajaţi).
"Acest pasaj rutier avea termen de execuţie 20 de luni şi a fost realizat în jumătate din timpul alocat", a declarat Cristian Pistol, şeful CNAIR.
Conform acestuia, în ţară sunt semnate, până în prezent, 107 protocoale cu autorităţile locale, în scopul descentralizării unor proiecte de importanţă redusă pentru CNAIR şi pentru a implementa cât mai multe proiecte într-o perioadă cât mai scurtă de timp.