Marți dimineaţă mai multe trenuri Regio și InterRegio operate de CFR Călători au fost suspendate din cauza datoriilor acumulate de companie către CFR Infrastructură (CFR SA).
Aceste datorii reprezintă tarife restante pentru utilizarea infrastructurii feroviare (T.U.I.).
Pasageri luați prin surprindere
Suspendarea trenurilor a afectat sute de pasageri, în special navetiști, elevi și cadre didactice, care depind zilnic de aceste rute. Mulți dintre ei au aflat abia în dimineața zilei de marți că trenurile nu mai circulă, nefiind anunțați din timp.
Un exemplu semnificativ a fost în gara din Suceava, unde mai mulți călători au așteptat în zadar trenurile fără să primească informații clare din partea autorităților.
„Așteptăm de două ore și nu ne-a anunțat nimeni nimic. Trebuie să luăm acel accelerat de Iaşi”, a spus unul dintre navetiștii aflat în fața panoului de Informații.
Un reportaj Antena 3 arată profesori din zona Suceava care ar fi întârziat la prima oră din cauză că trenul nu a mai circulat conform programului stabilit.
Trenuri afectate
Printre rutele afectate s-au numărat:
- Bacău – Suceava Nord
- Pașcani – Suceava Nord
- Botoșani – Suceava Nord
- București Nord – Urziceni
- București Obor – Constanța
- Timișoara Nord – Oradea
- Arad – Brad
- Satu Mare – Halmeu
- Târgu Mureș – Sibiu
- Sibiu – Sighișoara
Circulația trenurilor, reluată după-amiaza
În cursul după-amiezii, circulația trenurilor a fost reluată, după ce CFR Călători și CFR SA (ambele companii de stat) au ajuns la un acord pentru stingerea parțială a datoriilor. Valoarea acestora fusese redusă la aproximativ 80 de milioane de lei, în urma compensării unor creanțe reciproce.
Potrivit unui comunicat CFR SA, reluarea circulației s-a făcut în urma unui angajament comun și a unui dialog instituțional între conducerea celor două companii.
Probleme financiare grave la CFR SA
CFR SA a explicat că neîncasarea la timp a sumelor datorate de CFR Călători a dus la probleme majore de lichiditate. Concret:
- Chenzina (salariul) a fost plătită doar în proporție de 50%
- Nu s-au putut achita orele suplimentare și tichetele de masă de peste 4 luni
- Sunt întârzieri la plata furnizorilor, materialelor, serviciilor, energiei și a taxelor către stat
- Datoriile totale ale CFR SA depășesc 200 de milioane de lei, în mare parte din cauza creanțelor neîncasate
Compania subliniază că, deși aceste probleme nu afectează siguranța feroviară, ele îngreunează serios funcționarea operațională.
Ministrul Transporturilor: Ultimatum pentru directori
Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a cerut public directorilor celor două companii să rezolve rapid conflictul și să asigure continuitatea transportului feroviar.
Ministrul a precizat că Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a alocat deja CFR Călători suma de 243 milioane de lei pentru luna în curs, bani care includ și fondurile necesare plății datoriilor către CFR SA.
"Ca ministru, nu voi tolera astfel de comportamente, iar cine nu înțelege că este în slujba cetățeanului va pleca acasă”, adaugă Șerban.
Recomandări pentru călători
CFR Călători a transmis că măsura suspendării trenurilor a fost temporară și că traficul a revenit la normal. Totuși, compania recomandă ca toți pasagerii să verifice mersul trenurilor înainte de plecare, prin canalele oficiale.
- site-ul oficial www.mersultrenurilor.ro;
- site-ul infofer.ro;
- site-urile operatorilor de transport feroviar;
- informaţiile afişate în staţiile de cale ferată şi la casele de bilete.