Confruntări violente au avut loc, joi noapte, între demonstranţi anti-guvernamentali şi forţele de ordine, în apropierea clădirii Parlamentului din Beirut.
Forţele de ordine au lansat gaze lacrimogene asupra mai multor zeci de oameni adunaţi pentru a-şi arăta furia faţă de exploziile de marţi seară care au dus la moartea a cel puţin 137 de oameni şi rănirea a aproximativ 5.000, relatează BBC.
Oficialii au spus că au fost cauzate de 2.750 de tone de nitrat de amoniu care erau stocate necorespunzător din 2013 într-un depozit din port.
Exploziile de la Beirut au creat un crater cu o adâncime de 43 de metri
Libanezii consideră că Guvernul a fost neglijent şi îl consideră responsabil de exploziile care au lăsat sute de mii de oameni fără adăpost.
Deflagraţia de marţi seară a distrus cartiere întregi. Zeci de oameni sunt încă daţi dispăruţi. Echipele de salvare continuă căutările, în timp ce spitalele sunt supraaglomerate.
Citeşte opinia zilei pe SpotMedia.ro: Poliția Capitalei pusă în genunchi în fața interlopilor de șeful Bogdan Berechet
Arestări după ancheta Guvernului
Agenţia de presă a statului libanez a scris că 16 oameni au fost arestați în ancheta anunţată de Guvern după producerea dezastrului.
În ultimele două zile, doi oficiali au demisionat - parlamentarul Marwan Hamadeh, miercuri, şi ambasadorul libanez în Iordania, Tracy Chamoun, joi. Ei au spus că această catastrofă arată nevoia de schimbare a conducerii.
Joi, preşedintele francez Emmanuel Macron a vizitat oraşul şi a promis ajutoare substanţiale, însă cu o condiţie - o „schimbare profundă” din partea autorităţilor. El a cerut şi o anchetă internaţională în cazul dezastrului.
În 2013, un vas moldovenesc, Rhosus, a intrat în portul din Beirut după ce a avut probleme tehnice în timpul călătoriei din Georgia în Mozambic, potrivit Shiparrested.com. Inspectat, vasului i-a fost interzis să îşi continue ruta. El a fost abandonat, la scurt timp, de proprietari. Încărcătura lui includea nitrat de amoniu, care este folosit ca îngrăşământ şi ca explozibil.
Din motive de siguranţă, el a fost stocat într-un depozit, unde a rămas timp de şase ani.
Există mai multe reguli privind depozitarea nitratului de amoniu, în special legat de surse de foc.
Şeful portului şi cel al autorităţii vamale au spus că au solicitat în scris în mai multe rânduri ca substanţa să fie exportată sau vândută astfel încât portul să fie în siguranţă.
Managerul general al portului, Hassan Koraytem, a declarat unei televiziuni că erau conştienţi că materialul este periculos, când o curte de justiţie a cerut iniţial stocarea lui în depozit, „însă nu la acest nivel”.
Citește mai multe despre tragedia din Beirut: