Bode vine după o săptămână să se declare șocat de tragediile în care a fost implicată Poliția. Deplânge ”putregaiul unui sistem” în care polițiștii ”sunt în cârdășie cu infractorii”

Bode vine după o săptămână să se declare șocat de tragediile în care a fost implicată Poliția. Deplânge ”putregaiul unui sistem” în care polițiștii ”sunt în cârdășie cu infractorii”

Ministrul de Interne, Lucian Bode, a organizat luni o conferință de presă, în care a vorbit despre tragediile săptămânii trecute, din Capitală și de la Bolintin-Vale, în care au fost implicați polițiști.

Cu vocea tremurândă, cel are conduce Internele din decembrie 2020 a vorbit întâi despre cazul Raisei, fetița de 11 ani care a murit după ce a fost călcată cu mașina de un polițist.

”Regret enorm această tragedie care a șocat o țară întreagă. Și dincolo de funcția ministerială, sunt tatăl unei fetițe de vârstă apropiată cu Raisa, iar sentimentul pe care îl simt este unul cutremurător. Știm că orice am spune și am face nu o putem aduce pe Raisa înapoi. Vorbim de o faptă ireparabilă. Însă pentru familia îndoliată și pentru opinia publică am obligația să dispun măsuri în limita competențelor legale și să prezint rezultatele acestor măsuri. Încă o dată, transmit condoleanțe familiei Raisei și însănătoșire grabnică Mariei (cealaltă fetiță accidentată de polițist, dar care a scăpat cu viață - n.red.)”, a spus Bode.

El a vorbit și despre cazul de la Bolintin Vale, din urmă cu o săptămână, când un bărbat a fost omorât cu pietre în stradă de persoane reclamate constant la Poliție de localnici, fără ca oamenii legii să ia măsuri.

”În ceea ce privește tragedia din Bolitin-Vale, a scos la iveală încă o dată putregaiul unui sistem care s-a degradat de la an la an în ultimii 30 de ani. Vorbim de resurse umane insuficiente, slab pregătite, cateodată în cârdășie cu puterea politică locală și cateodată în cârdășie cu infractorii de la nivel local.

Bolintin-Vale e o comunitate cu aproape 15.000 de locuitori, la ultimul recensământ, aproxiamtiv 15% din populație s-a declarat populație activă. Avem sute de comunități în România în care din 15-20 de mii de oameni, 2.000-3.000 reprezintă populație activă. Ceilalți nu sunt nici șomeri, nici nu înregistrează alte venituri și ne punem întrebarea din ce trăiesc și avem și răspunsul de unde aceste cifre alarmante din zona infracționalității, a furturilor”, a acuzat ministrul de Interne.

Bode spune că nu a ieșit la declarații ca să responsabilizeze șefii Poliției

Anticipând întrebările jurnaliștilor, ministrul a explicat de ce nu a ieșit deloc la declarații săptămâna trecută.

”Cele două subiecte au fost permanent în atenția mea, și nu numai. Faptul că am ales să nu ies public și să comunic pe aceste subiecte reprezintă încercarea de a responsabiliza mai mult actul de comandă, cei care gestionează direct structurile MAI fiind cei care trebuie să-și asume acest rol.

În România trebuie să învățăm să ne asumăm responsabilități la toate eșaloanele puterii. Acesta este și motivul pentru care am comunicat prin șeful Poliției Capitalei săptămâna trecută și pentru care azi, alături de mine, sunt secretarul de stat responsabil cu activitatea Poliției, șeful Poliției Române și șeful Poliției Capitalei”, a explicat Bode.

Amintim că Ioana Ene Dogioiu preciza în editorialul Spot de astăzi că sunt informații cum că ministrul de Interne ar fi fost plecat în vacanță la schi, undeva în Europa.

Polițistul era în misiune, dar a încălcat legea

Despre accidentul din Capitală, Bode a precizat că polițistul era în misiune, dar acest lucru nu îl scutește în vreun fel de responsabilitatea penală.

”Imediat după producerea acestei tragedii, am solicitat transparență și celeritate în documentarea acestui caz. Am alocat resurse suficiente și am sprijinit nemijlocit procurorii. Imediat ce s-a pus în mișcare acțiunea penală, polițistul a fost pus la dispoziție de Poliția Capitalei. În paralel, Poliția Capitalei a demarat cercetări, luând și alte măsuri organizatorice.

Fac precizarea că polițistul se afla în exercitarea atribuției de serviciu, în misiune polițienească la solicitarea Evidenței Populației. Nu era într-o misiune cu caracter de urgență.

Dar și dacă ar fi fost în misiune de urgență nu înseamnă că avea alte responsabilități sau ar fi fost scutit de anumite obligații. Legea e foarte clară, tot ce înseamnă conducere în regim prioritar are obligația, cel care conduce o mașină a poliției, să circule cu prudență și este scutit doar de partea contravențională, nu și de răspunderea penală.

Am făcut această precizare ca să nu mai avem discuții că dacă ar fi fost într-o misiune de urgență nu mai avea obligația să fie atent la pietoni”, a punctat Bode.

Măsuri după tragedii: Analizăm

Au fost demarate mai multe analize pentru a corecta din probleme, astfel încât să nu mai existe pe viitor astfel de cazuri. Una din principalele probleme este lipsa de resursă umană, ceea ce duce la angajări din surse externe, iar pentru aceștia instruirea este de foarte scurtă durată.

”Este foarte important să vă spunem ce măsuri am luat la nivelul MAI în aceste zile: am decis să reanalizăm la nivelul MAI procesul de recrutare din surse externe, pe cât de necesar, pe atât de riscant în unele situații, și o să vă prezint cifre să vedeți care este an de an deficitul de resursă umană, diferența dintre cei care pleacă din sistem și cei care vin. Suntem obligați să recurgem la acestă procedură de selecție pentru a acoperi acest deficit din sursă externă și vorbim de aproape 30.000 de funcții.

De asemenea, vom pune accent în continuare pe componenta de recrutare de specialiști în cadrul MAI în acțiunile de recrutare din sursă externă. Este, de asemenea, necesar să creștem cifra de școlarizare atât în școlile postliceale, cât și la Academie. Anul trecut am avut cea mai mare cifră din ultimii 5-6 ani.

Dincolo de pregătirea din școală sau în cele câteva luni după recrutarea din sursă externă, considerăm că este extrem de important procesul de pregătire continuă a angajaților din toate structurile, nu doar de ordine publică.

Așa cum știți, MAI a identificat o serie de măsuri, de modificări, de probleme pe care noi trebuie să le gestionăm în legislația rutieră și fac apel la întreaga clasă politică să ne susțină în Parlament în demersul nostru de a moderniza legislația rutieră în România, cu tot ce înseamnă responsabilități, sancțiuni și termene”, a prezentat Bode acțiunile luate după cele două tragedii.