Școlile se redeschid în septembrie, dar nu va mai fi deloc așa cum știam. Cum se vor ține cursurile în Europa, inclusiv la vecinii noștri

Școlile se redeschid în septembrie, dar nu va mai fi deloc așa cum știam. Cum se vor ține cursurile în Europa, inclusiv la vecinii noștri

Cu școlile închise din 11 martie, România încă lucrează la scenariile privind redeschiderea la 14 septembrie, atunci când elevii încep cursurile.

Numărul mare de infectări cu coronavirus din ultimele zile i-a făcut pe guvernanți să amâne prezentarea unui plan clar pentru începerea anului școlar 2020-2021.

Sunt vehiculate trei scenarii, printre care și unul hibrid, în care elevii să vină pe rând la școală. O decizie privind începerea școlilor va fi anunțată cel mai devreme săptămâna viitoare, după noi consultări între Ministerul Educației și Ministerul Sănătății în privința regulilor pe care elevii ar trebui să le respecte.

Modelul hibrid propus profesorilor de către Ministerul Educației

În acest timp, alte țări europene au anunțat deja care este planul pentru noul an școlar. Iar unele state au făcut deja exerciții de deschidere a școlilor încă din aprilie.

Cele mai clare măsuri au fost luate în Olanda și Danemarca, unde dimensiunile claselor au fost reduse la jumătate.

Danemarca a fost prima țară din Europa care a redeschis școlile, iar orele au fost de cele mai multe ori ținute în aer liber.

ADVERTISING

Și în Olanda a fost redus numărul de elevi din clase, dar nu s-a impus distanțarea fizică între elevii mai mici de 12 ani.

În Finlanda, elevii care s-au întors la școală au stat numai în clasa lor, nu a fost permisă întâlnirea cu elevii din alte clase.

În acest moment, însă, multe dintre țările din Europa unde școlile au rămas închise din cauza pandemiei au anunțat deja măsurile pentru redeschiderea din septembrie.

Cum s-a schimbat admiterea la facultate în pandemie. Unde e cea mai mare concurență și unde se mai dă examen

Marea Britanie: Elevii să nu stea pe coridoare

Marea Britanie a anunțat la începutul lunii iulie că școlile vor fi deschise integral din septembrie, potrivit unui anunț de pe site-ul guvernului britanic.

Pentru redeschiderea școlilor vor fi ridicate restricțiile actuale privind dimensiunile grupurilor. Totuși, vor fi valabile regulile privind prevenirea îmbolnăvirii cu coronavirus.

Ministerul Educației din Marea Britanie recomandă ca elevii de vârste mici să stea în aceeași clasă, iar elevii mai mari să păstreze distanța unii față de alții. Clasele vor fi igienizate periodic, iar elevii se vor spăla des pe mâini cu apă și săpun.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

În cazul în care într-o școală va fi focar de coronavirus, va fi făcută o anchetă epidemiologică. Începând cu 20 iulie, creșele și grădinițele au fost redeschise în Marea Britanie.

„Vreau să-i asigur pe părinți că facem tot ce putem pentru a ne asigura că toate creșele, școlile și colegiile sunt cât mai sigure pentru copii și pentru personalul didactic”,  a spus Gavin Williamson, secretar la Educație.

Școlile au un ghid privind redeschiderea, ghid care a fost elaborat după o consultare cu experții medicali de la Ministerul Sănătății din Marea Britanie.  Printre măsurile cuprinse în ghidul privind redeschiderea școlilor sunt: distanțarea profesorilor și a elevilor mai mari, clasele să fie curățate mai des, materialele didactice să fie utilizate individual, iar elevii să nu stea pe coridoare.

Franța: flexibilitate pentru școli pentru începerea cursurilor

Și Franța și-a anunțat, la 15 iulie, planul pentru începerea școlii în septembrie. Concret, traseele elevilor vor fi bine configurate, elevii de peste 11 ani vor purta mască de protecție, iar la început de an școlar toți elevii vor fi evaluați în privința cunoștințelor, având în vedere perioada lungă cât școlile au fost închise din cauza coronavisurului.

ADVERTISING

Jean-Michel Blanquer, ministrul francez al Educației, a precizat că școlile vor avea flexibilitate în a-și stabili orarul și modul în care organizează cursurile în funcție de clădirile pe care le dețin, astfel încât să respecte regulile sanitare.

Între regulile publicate de Ministerul Educației de la Paris este și aceea a mobilizării tuturor profesorilor, inclusiv a suplinitorilor, pentru a-i ajuta mai ales pe acei copii care au acumulat cele mai puține cunoștințe în anul școlar trecut.

Ministerul Educației arată, că dacă în septembrie situația epidemiologică va rămâne la fel ca în iulie, când sunt câteva focare de coronavirus ținute sub control, atunci distanțarea de cel puțin un metru nu va mai fi impusă, astfel încât școlile să fie capabile să primească toți elevii.

Italia plănuiește ca în septembrie să micșoreze numărul de copii dintr-o clasă, iar lecțiile să fie ținute în aer liber acolo unde e posibil.

 Lucia Azzolina, ministrul Educației, a anunțat de curând că elevii vor fi împărțiți în grupuri mici, vor sta la distanță de cel puțin un metru și vor veni la școală la ore diferite, astfel încât să nu se creeze aglomerație.

Ministrul a solicitat școlilor să țină cursuri și sâmbăta. Școala online ar fi o opțiune doar pentru  elevii de liceu. De asemenea, cursurile elevilor mai mari vor fi ținute atunci când e posibil în cinematografe, teatre și muzee, iar elevii mai mici vor merge în parc pentru lecții, atunci când vremea le va permite.

Belgia: 4 zile la școală pentru elevii de gimnaziu

În Belgia, copiii de la creșă și învățământul primar vor veni zilnic la școală, în timp ce elevii de gimnaziu doar 4 zile pe săptămână.

Ministerul Educației a stabilit patru scenarii care vor fi aplicate în funcție de situația epidemiologică din septembrie. Scenariul verde este acela în care situația medicală va fi una normală, iar elevii vor veni toți la școală. Scenariul galben este cel al situației medicale actuale, caz în care elevii de la școala secundară vor veni 4 zile pe săptămână la școală. Miercurea ar fi ziua de teme.

Scenariul portocaliu este cel în care numărul de infectări cu coronavirus ar fi mare, caz în care clasele vor fi împărțite în două, iar elevii vor veni alternativ la școală. Scenariul roșu este cel în care clasele vor fi împărțite în două, dar regulile sanitare vor fi foarte stricte.

Polonia a anunțat și ea că din septembrie elevii se întorc la școală în mod normal, dacă epidemia este ținută sub control. Ministrul  Sănătății, Łukasz Szumowski, a declarat recent că nu planifică începerea cursurilor online din toamnă, dar totul depinde de evoluția pandemiei de coronavirus.

În Bulgaria, au fost anunțate trei scenarii pentru începutul noului an școlar. Unul dintre aceste scenarii este ca anul școlar să înceapă fără prezența tuturor elevilor la școală, potrivit novinite.com. Însă decizia finală cu privire la deschiderea anului școlar va fi luată cu puțin înainte de 15 septembrie, în funcție de numărul de infectați cu coronavirus.

Ministrul bulgar a precizat că până în prezent există trei scenarii, iar cea mai bună opțiune este ca anul școlar să înceapă normal – cu toți elevii și profesorii. Cea mai proastă opțiune este ca la primul termen să se înceapă, așa cum s-a încheiat anul școlar trecut, complet online.

Monica Anisie, despre scenariile începutului de an școlar: Avem un draft de protocol sanitar pentru școli (Video)

Șapte scenarii în Moldova

Republica Moldova a anunțat 7 scenarii/modele pentru reînceperea școlilor, ministrul Igor Șarov precizând că, în septembrie, „școala va fi responsabilă, flexibilă, deschisă, reînnoită, consolidată”. Consiliul de administrație al școlii va alege cel mai potrivit scenariu.

Cele șapte modele pentru începutul anului de studii 2020-2021, așa cum apar pe site-ul Ministerului Educației de la Chișinău:

Modelul 1: „Prezența fizică 100% la școală”. Este aplicabil în cazul școlilor, al claselor cu un număr rațional de elevi, în corespundere cu normativele sanitaro-epidemiologice de stat.

Modelul 2: „Învățarea în 2 schimburi” în condițiile contextului pandemic, în cazul școlilor cu mulți elevi, cu multe clase la paralelă,  organizarea activităţii educaţionale se poate realiza în 2 schimburi.

Modelul 3: „Învățarea combinată” presupune împărțirea școlii în zile de prezență și în zile de comunicare la distanță: pe rând – o zi se vine la școală, o zi are loc comunicarea la distanță, inclusiv online.

Modelul 4: „Învățarea de tip hibrid” presupune împărțirea clasei în două grupe: pe rând o zi se vine la școală, o zi se fac lecții online.

Modelul 5: „Învățarea alternantă” are la bază împărțirea clasei în două schimburi: pe rând o săptămână se vine la școală, o săptămână se fac lecții online.

Modelul 6: „Învățarea la distanță inclusiv online”  acest model se aplică în anumite cazuri punctuale de forță majoră locală, multe cazuri de Covid pozitiv ȋntr-o clasă/ școală/ localitate, cu respectarea izolării.

Modelul 7: „Învățarea mixtă” modelul dat presupune îmbinarea a două sau trei dintre modelele prezentate mai sus.

Citiți și alte analize pe SpotMedia.ro:

Ce lipsește

Criză de autoritate: În cine mai avem încredere?

Pe cine a salvat Uniunea Europeană, cine profită și cine spune povestea cea mai frumoasă. Și unde ajung miliardele


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇