Un singur lucru este cert în privința noului an școlar: data de 14 septembrie. În rest, nimic nu e pregătit, nu există norme clare, ghiduri oficiale, directorii de școli, care poartă toată răspunderea, trebuie să ghicească și să intuiască. Este ceea ce descrie prof. Violeta Dascălu, director al Școlii Ferdinand I din București.
”Trece vara, mai e o lună, și încă suntem în scenarii. Cum să-mi imaginez că acum vom umbla în toate școlile la rețeaua video-audio? Timpul e foarte scurt.”, spune Violeta Dascălu, într-un interviu acordat SpotMedia.ro.
Deși oficial există trei scenarii, cel verde, în care toți elevii unei scoli merg la cursuri, este fezabil în foarte puține școli, cele cu puțini copii.
Împărțirea claselor în două grupe presupune dublarea normelor profesorilor, iar învățământul hibrid presupune investiții tehnice care nici măcar pe hârtie nu sunt.
Școala Ferdinand I din București a fost aleasă de președintele Klaus Iohannis pentru deschiderea anului scolar 2019-2020.
Am să încep cu întrebarea de la care pornește și în instanță orice decizie referitoare la un minor. Care este interesul superior al copilului? În situația dată, interesul acesta este să vină la școală sau să învețe de acasă online?
Eu văd un hibrid. Online, cel mai mult au avut de suferit copiii din preșcolar și cei din primele clase de primar. Nu a fost asigurată calitatea și tot ce înseamnă învățare relevantă.
Cel mai bine ar fi să fim toți la școală, ceea ce implică niște riscuri foarte mari din punctul meu de vedere, atât pentru siguranța copiilor, cât și pentru cea a adulților. Ar însemna profesori care să stea 8 ore în școală cu mască pe față și vă spun din experiență examenelor naționale și a pregătirii lor că este epuizant.
Sigur că există pericolul expunerii la virus a profesorilor și a copiilor care, chiar asimptomatici să fie, pot să ducă virusul acasă la bunici și părinți.
Pe de altă parte, trebuie să ne gândim și la copiii care au acasă un singur dispozitiv pentru mai mulți membri ai familiei, mai mulți frați.
E complicat și cu venitul în ture la școală. Copiii vor veni școală la distanță unii de ceilalți, pauzele vor fi luate pe rând, dar cum să îi securizezi în timpul pauzelor? E o mare provocare.
Ați făcut o consultare cu părinții?
Noi avem o relație strânsă cu părinții. Dumnealor își doresc prezența la școală, cel puțin în cazul celor mici, care au nevoie absolută să fie prezenți la școală.
Am făcut niște calcule, am numărat bănci și am putea să ne înscriem în scenariul de a fi la școală în două schimburi. Dar el este doar pe hârtie.
Deocamdată ce este sigur în privința noului an școlar?
Data începerii școlii, 14 septembrie.
Atât?
Da. Deocamdată suntem în faza de analiză. Am constatat că scenariul de a fi toți fizic la școală va duce la creșterea normelor didactice, pentru că profesorii vor lucra pe grupe. Înseamnă resursă umană pe care nu știu dacă o avem.
De aceea, spun că scenariul cel mai potrivit ar fi fost cel hibrid. Adică o parte la școală, o parte acasă și după aceea rocada. Ceea ce însă duce în zona unor investiții foarte mari, din punct de vedere tehnic, pentru că nu toate clasele au posibilitatea să transmită online cu sunet de calitate cu imagine asupra clasei, a profesorului și a ceea ce el lucrează la tablă.
Deci jumătate ar fi în clasă și cealaltă ar urmări lecția de acasă online și după un timp s-ar inversa grupele?
Da. Asta ar fi mai puțin complicat, dar ar presupune investiții mari inclusiv pe zona de siguranță sanitară.
S-a anunțat că în scenariul verde copiii vor veni la școală normal. Fără niciun fel de restricții, la fel ca pe 15 septembrie anul trecut?
Nu, este exclus așa ceva cu colective de 32-36 de copii. Anul acesta am fost nevoiți să refuzăm înscrieri la clasa pregătitoare. Avem copii în școală cărora nu am putut să le înscriem frații mai mici. O perioadă tare tristă.
Toată vara nu s-a întâmplat nimic. Avem spații care ar fi necesitat igienizare, am fi avut la dispoziție o mai mare paletă de zonă de învățare. Nu s-a întâmplat nimic, stăm și vorbim, atât.
Nu știu de ce stăm prea mult pe loc.
Cine ar fi trebuit să facă această amenajare pentru spații suplimentare?
Direcția de administrare a patrimoniului școlar din Sectorul 2. E o direcție a primăriei care răspunde de tot ce înseamnă spații și clădiri școlare.
Trece vara, mai e o lună, și încă suntem în scenarii. Cum să-mi imaginez că acum vom umbla în toate școlile la rețeaua video-audio? Timpul e foarte scurt.
Ați spus că nici în scenariul verde nu poate fi la fel ca anul trecut. Nu se poate, pentru că nu considerați posibil dvs, directorii de școli responsabili, sau pentru că aveți o normă care spune asta?
Există norma care spune că în clasă copiii trebuie să stea în bănci la distanță de un metru. Și când am făcut simularea am realizat că sunt clase în care încap între 12-17 copii, pentru că avem 3 sau 4 dimensiuni de clase.
Colectivele sunt diferite, avem clase de 15 copii cu nevoi speciale, dar și clase cu 36 de copii. O clasă de 36 de copii și cu colectivul înjumătățit înseamnă 18 copii prezenți.
Deci chiar și în scenariul verde nu pot fi prezente colectivele întregi. În fapt, scenariul verde e o stare de normalitate doar în clasele cu puțini copii?
Da.
Deci mai toate școlile vor fi într-un scenariu galben de facto?
Cam da.
Alte precizări ați primit?
Nu. Am completat până vineri un chestionar online referitor la spații, la resursa umană și dotare. Bănuiesc că se face o analiză la nivel de minister pentru a vedea ce investiții sau măsuri trebuie luate. Dar e foarte târziu. Ar fi trebuit să ceară din iunie.
Înainte să se anunțe acele modele, verde, galben și roșu, directorii de școli, pe care a fost pusă cea mai mare responsabilitate, ați fost întrebați, consultați?
Nu. Scenariile au fost prezentate săptămână trecută de dl președinte în conferință de presă. A fost prima veste pe care am primit-o.
Toți așteptam cu sufletul la gură, părinții ne întrebau încă din iunie ce urmează pentru ca și ei să se pregătească. Unii își puneau problema să mai cumpere un laptop, o tabletă. Și nu aveam ce să le spun.
Faptul că noi decidem și configurăm scenariul în funcție de fiecare școală este cât se poate de real, pentru că fiecare școală are specificul ei. Școlile nu seamănă între ele în ceea ce privește spațiile, comunitatea de părinți și copii, diferențele sunt foarte mari nu numai între urban și rural, ci și între cartiere din același oraș.
Dar avem nevoie de informații în plus pentru a lua toate măsurile de siguranță. Aici e vorba despre sănătatea și viața copiilor și a noastră.
Ce informații vă lipsesc?
Să știm dacă vom funcționa cu norme în plus, dacă vom putea angaja personal. În funcție de scenariu, trebuie să facem investiții, achiziții, avem nevoie de punerea la punct a părții tehnice, foarte multe pentru o lună de zile.
Pentru școala dvs, de exemplu, care ar fi, așadar, scenariul fezabil?
Cu excepția a trei clase, care pot veni într-un singur schimb, celelalte să fie împărțite în două și copiii să vină la scoală pe grupe: dimineața o grupă, după-amiaza - altă grupă. Dar mai avem nevoie de dotare.
Profesorii își vor dubla numărul de ore. Li se va dubla salariul? Care e formula de plată suplimentară?
Există plata cu ora. Dar eforturile financiare ale ministerului sunt foarte mari. În oricare dintre variante efortul financiar al țării e foarte mare.
Dar profesorii cum ar prefera?
Din ce am discutat la finalul anului școlar, aproape 100% preferau prezența fizică. Am făcut însă și primele lecții pentru a mai învață învățământul digital.
Vom trece la o altă platformă, vom avea configurate altfel clasele, vor fi posibilități și metode mai multe de lucru online. Dar e un drum care nu va fi parcurs în câteva luni.
Pentru competențe digitale 100% ai nevoie de foarte mult exercițiu. O lecție, două sau trei nu sunt suficiente.
Școala trebuie să înceapă! Riscurile variantei Iohannis
Dacă vom ajunge cumva la un scenariu roșu din nou, adică la cursuri exclusiv online, există o mai bună normare din partea ministerului? În primăvară îmi spuneați că nu a existat niciun fel de reglementare, fiecare a făcut după cum s-a priceput.
Nu a mai apărut nimic. În această perioadă în care am stat acasă și am lucrat doar online, au fost multe oportunități de învățare, multe cursuri de perfecționare a cadrelor didactice pentru zona digitală.
Am făcut și noi niște cursuri în școală, cu respectarea tuturor măsurilor de prevenție. Profesorii au nevoie de lucru direct, să dea ei click de câte ori au nevoie, să vadă ce se întâmplă.
Să nu uitam că nu există niciun curs la Facultatea de Științele Educației pentru pedagogie digitală. Nici măcar un modul. Ceea ce ar trebui să ne dea de gândit pentru învățământul superior.
Oamenii au nevoie de pedagogie. Nu e suficient să deschid laptopul și să proiectez ceva acolo. Am nevoie de a integra această nouă formă de predare – învățare - evaluare. Sunt cele trei lucruri necesare pentru ca un copil să aibă o învățare completă.
Și nu acesta ar trebui să fie viitorul, indiferent de pandemie?
Eu cred că spre asta ne îndreptăm, că vrem sau nu. E o direcție firească. Dar e distanță până să ajungem acolo, mai ales în România.
Vedem că abilitatea copiilor de la câțiva ani de a tasta, de a găsi, de a folosi un dispozitiv e cu mult mai mare decât a noastră. Este o generație cu alte competență.
Dar copilul are nevoie și de interacțiune, de atenție, de joacă, are nevoie să lucreze împreună cu alți copii, ceea ce digitalul nu poate da 100%. Unele lucruri nu ai cum să le înlocuiești.
De aceea, și ideea de blended – combinat.
Da.
Revin la o întrebare, în afara de distanțarea de un metru între bănci, ce alte norme clare aveți?
Copiii vor purta măști, nu vor ieși în pauze decât pe rând, vor veni la școală la ore diferite, între schimburi trebuie jumătate de oră pauză și dezinfectare.
Sunt reglementate clar?
Nu sunt incluse într-un ghid sau adresă oficială, dar se discută despre ele. Urmăresc și eu situația actuală și perspectiva. Cam asta am ghicit că se întâmplă sau că sunt sugestiile.
Deci suntem la nivel de sugestii, de intuiții ale directorilor, nu la nivel de ghiduri clare. Tot ce ați spus dvs mai înainte există într-un document oficial cu liniuță?
Nu. Suntem într-un film extrem de complex. Cu multe necunoscute.
Complex și confuz din ce înțeleg.
Puțin, da. Sau puțin mai mult.