Alina Cuciurean este director al Colegiului Silvic „Bucovina” din Câmpulung Moldovenesc din Suceava, un loc care concurează cu cele mai renumite școli din zonă. Cu spiritul său antreprenorial, Alina Cuciurean împreună cu echipa ei a reușit să obțină în pandemie finanțări de 800.000 de euro pentru școala pe care o conduce.
De banii aceștia a reușit să trimită copiii să vadă cum se face școala ”afară”, i-a format și pe dascăli în alte țări, a plătit experți din companii să le fie tutori viitorilor silvicultori și, nu în ultimul rând, a modernizat și digitalizat liceul în care învață peste 1.200 de elevi.
Dar Alina Cuciurean nu a atras doar bani, ci și interesul tinerilor pentru școală, drept dovadă stă faptul că insituția sa a devenit prima pe lista multor copii care vin la Câmpulung Moldovenesc chiar și din Iași. Iar capacitatea sa de a gasi oportunități acolo unde există provocari i-a adus și titlul de Directorul Anului pentru Antreprenoriat în plină pandemie, oferit de Asociația pentru Valori în Educație (AVE România).
”Am ajuns la catedră dintr-o întâmplare”, își începe povestea Alina Cuciurean, pentru spotmedia.ro.
”După ce am terminat facultatea, am primit un post în producție dar postul era din luna decembrie și era foarte mult, din iulie, de când am început, până în decembrie, să stau și să nu fac nimic. Și fiind aici liceul de specialitate în oraș, am zis că n-ar fi rău să mă duc să văd ce-i pe acolo. După o săptămână de stat între acești copii am zis clar, eu din școala asta nu mai plec niciodată. Și nu am mai plecat”, își amintește ea.
Au trecut 25 de ani de atunci. ”Nici nu știu cum au trecut”, recunoaște directoarea Cuciurean.
”Am început să mă ocup și de partea asta de management, a fost o provocare frumoasă pentru mine. Mai mult din dorința colegilor am ajuns aici. Important este că la 50 de ani și după 25 de ani de activitate, eu nu simt că muncesc. Nu trece o zi fără să-mi doresc să vină a doua zi și să-mi doresc să fac și mai multe și să ajung la școală. Eu cred că pentru asta m-am născut, să iubesc copiii și să fiu iubită de copii”, spune ea.
De fapt, odată ajunsă în postura de director, primul lucru pe care și l-a propus a fost să facă pentru copii ceea ce nu a putut să facă de la catedră.
”Am fost în permanență impresionată de suferința copiilor, de faptul că unii nu au avut ce să pună pe masă, ce să încalțe, unii nu au părinți. Am zis că trebuie să facem ceva astfel încât fiecare copil să simtă că vine la școală exact așa cum vine acasă. Sau să simtă școala că este casa principală. Asta mi-a fost dorința”, spune ea.
O altă provocare a fost să lucreze cu echipa astfel încât să nu fie diferență între manager și colegi, ci să fie cu toții ca o familie.
”Asta a fost provocarea mea, să fac din această școală o imensă familie și se pare că am reușit”, recunoaște ea.
Dar cum sufletul nu este de ajuns pentru a face lucruri bune pentru cei din jur, directoarea a luat decizia de a face un pas înainte. A devenit iar studentă, de această dată la Academia de Leadership și Management Școlar organizată de AVE România. Iar asta i-a schimbat cu totul traiectoria și s-a reflectat direct în destinul copiilor din școala sa.
”Pentru mine Academia AVE a însemnat enorm, ca om și ca manager. Cred că a fost un dar pentru că am învățat extraordinar de multe de la acești oameni. Și am învățat, în primul rând, cât de ușor este să fii simplu și cât de multe poți să faci dacă crezi în tine și în echipa ta”, spune ea.
Pandemia nu a surprins Colegiul Silvic ”Bucovina” chiar nepregătit, aici se lucra deja de 3 ani pe platforma Adservio. Dar dorul de copii și multitudinea de lucruri învățate la Academie au determinat-o să se pună pe treabă. Împreună cu echipa sa a scris și a câștigat proiecte europene în valoare de 800.000 de euro.
”Ne-am gândit că trebuie să facem ceva pentru ca acești copii să se simtă importanți și noi să trecem mai ușor peste această perioadă. Și atunci ne-am apucat și am scris proiecte. Am scris cu sufletul.
Atunci am început să discutăm între noi și să avem discuții care ne-au distras atenția de la greul acesta al pandemiei.
Ce nevoi ar fi? Ce anume ar trebui să cumpărăm de banii ăștia? În ce țări v-ați dori să mergeți?
Și astfel ne-am apucat și am scris aceste proiecte și am obținut acele finanțări. Deci pandemia a dat startul, iar proiectele au fost scrise cu ceea ce am învățat la AVE.
Dacă există o școală de management în lumea asta, într-adevăr utilă, și pliată pe cerințele nevoilor actuale, aceea este AVE. E o șansă să avem așa ceva în România și a fost o experiență de vis și s-au legat toate atât de frumos după acest premiu. Au urmat multe altele. Am făcut niște transformări uimitoare în școală.
Anul acesta a fost o provocare să organizăm prima olimpiadă internațională pentru juniori de astronomie și astrofizică. Noi nu avem nicio treabă cu astronomia și astrofizica dar cu toții ne-au ales că au știut ce echipă avem aici”, povestește Alina Cuciurean.
Proiecte de 800.000 de euro
Unul dintre proiectele pentru care a primit cea mai mare sumă din fonduri europene poartă numele ”Calea de tranziție către viitor”, în cadrul căruia a reușit să doteze școala cu toate cele necesare digitalizării iar 180 de copii au fost instruiți în domeniile economic, silvicultură și mecanică de către agenții economici.
”Dar de data aceasta tutorii de practică au fost plătiți să lucreze cu copiii noștri și interesul a fost mult mai mare. Și sumele din proiecte au depășit salariile lor lunare. Și acesta a fost un imens câștig. Și am văzut că dacă omul este plătit cum trebuie și lucrează altfel, în ziua de azi nu prea mai face nimeni degeaba”, spune ea.
”Apoi am avut proiectele acelea de mobilități, săptămânile acelea atât de frumoase în care copii din domeniile de silvicultură și servicii au făcut practică în Valencia, în Granada, de două săptămâni și a fost o experiență grozavă pentru fiecare dintre ei.
Colegii mei au avut posibilitatea să participe la activități de formare în foarte multe orașe din Europa. La fel, un câștig, pentru că au adus foarte multe exemple de bună practică și au implementat aici.
Întotdeauna ca manager am avut ideea asta că trebuie să-mi știu colegii bine și peste 10 ani. Eu nu m-am gândit ce am de făcut pentru anul școlar viitor, m-am gândit cum vor fi colegii mei peste 10 ani”, mai spune directoarea.
Directorul, un bun antreprenor
Astfel, iată că viața a adus-o și în postura de antreprenor care tratează școala ca pe un business.
”Noi n-am învățat de niciunde să aducem bani. Dar am înțeles că fără bani nu prea poți să faci foarte multe și cum copiii aceștia din ziua de azi sunt născuți cu telefoane în mână a trebuit să le oferim tot ceea ce își doresc ei, astfel încât să avem și noi un limbaj comun cu ei. Și de aici dorința asta de ”a face bani”. Și când îți dorești ceva, ești antreprenor. Nevoia te învață. Un director trebuie să fie de toate și părinte și antreprenor, de toate”, spune ea.
Copiii sunt atrași
An după an, într-un astfel de mediu propice, copiii au început să se dezvolte. Notele au început să crească și școala a deveni neîncăpătoare.
”În orașul nostru sunt patru licee. Noi suntem acum în top prin faptul că prima medie la bacalaureat din oraș a fost a noastră, în condițiile în care unul dintre cele patru licee este liceul militar și mediile de admitere de la ei sunt undeva de la 9,50 în sus.
La noi mediile de admitere sunt ca la toate liceele tehnologice, în jur de 5 ultima medie, și când am văzut că am reușit prin modul nostru de abordare să le dăm aripi copiilor acestora, să aibă încredere în ei și, noi, ca tehnologi, să depășim liceul militar la bacalaureat.. asta a fost o realizare fără egal pentru mine”, spune Alina Cuciurean.
Și tot mai mulți părinți și copii au început să ceară câte un loc în băncile Colegiului Silvic ”Bucovina” din Câmpulung Moldovenesc. Atât de mulți încât directoarea s-a văzut nevoită să ceară inspectoratului școlar permisiunea să alcătuiască tot mai multe clase.
”Am propus, am primit și am realizat nouă clase de a 9-a. Șapte de liceu și două de învățământ profesional, în condițiile în care numărul absolvenților de a 8-a este jumătate față de acum 5 ani.
Noi ne-am dus, față de anul școlar trecut, cu trei clase în plus de liceu și cu una de învățământ profesional.
Suntem cea mai mare școală din zonă și avem elevi cât toate celelalte școli și licee din municipiu la un loc. Copiii sunt atrași.
Avem, de exemplu, doi copii care sunt acum în clasa a 10-a la noi și au terminat clasa a 8-a la Negruzzi în Iași. Părinții au văzut școala la gală (Gala Directorii anului 2020 organizată de Academia pentru Valori în Educație - n.red), și ne-au sunat să vadă școala. Copilul respectiv, fiind în semestrul 2 în clasa a 8-a, a spus ”ok, eu de aici nu mai plec”. Și nu a mai plecat.
Toți care vin și ne văd spun ”voi sunteți altfel”. E o altă școală, e o altă abordare, e un alt sistem de management. Și așa este.
Aici toate ușile sunt deschise, noi nu mai avem cataloage din 2017, la noi catedrele au dispărut și profesorul are o bancă verde în loc de catedră, exact așa cum au și copiii și lucrăm foarte mult pe echipe.
E o altă abordare. Majoritatea băncilor la noi sunt create să poată să se lucreze pe grupe, câte 6 copii.
Atmosfera asta de prietenie dă rezultatele cele mai bune.
Mă gândeam la început ”să vezi ce mi s-or urca copiii ăștia în cap”. Dimpotrivă. Vineri seara a fost balul bobocilor al colegiului nostru. Este singurul bal care s-a făcut aici în oraș și au fost peste 1.800 de spectatori. Am stat un pic cu teamă. Atât i-am rugat pe copii ”vă rog să aveți grijă să trecem cu bine de această activitate”. Și a fost o reușită. Copiii sunt cuminți ca să nu ne supere pe noi din bun simț. Sunt 1.200 de elevi, dar nu se bat… tocmai ca să nu ne supere, pentru că noi ne purtăm frumos cu ei”, spune Alina Cuciurean.
”E altceva aici, modul în care știm să comunicăm, să-i primim pe toți și să ne facem treaba. Un dascăl trebuie să-și trateze copiii de la școală exact așa cum își tratează copiii de acasă. Și prin asta cred că am reușit”, mai spune ea.
Dar abordarea sa mai are și un model care vine, desigur, din stilul consacrat deja în Vest.
”În 2007 am fost în Austria la o școală de profil de acolo și l-am văzut pe director că dădea palma cu copiii. Mi-am zis ”E nebun, o să-și pună copiii-n cap”. Și, stând acolo o săptămână, am înțeles că de fapt asta este calea și ar trebui să încercăm și la noi.
Eu nu cred în violență, nu cred în ton ridicat, eu nu cred decât în bunătate și în iubire și în faptul că fiecare copil este unic și că atenția noastră trebuie să fie îndreptată în același timp asupra fiecărui copil.
Și nu cred nici în cei care spun că româna și matematica sunt cele mai importante într-o școală. Pregătirea pentru viață este cea mai importantă”, este de părere directoarea.
Planuri mari pentru școală, dar și pentru România
De când a devenit directoare, cancelaria este un loc cu suflet pentru ea și colegii ei. ”O cancelarie cu șemineu, plin de inimioare, cu un mobilier extraordinar de frumos, cu un fototapet în care apărem toți în costume naționale. E un spațiu dedicat colegilor mei.”
”Vrem acum să terminăm căminul, să începem cu baza sportivă. Am primit două acreditări pentru două tipuri de proiecte cu finanțare externă. Așteptăm primii bănuți pe prima acreditare să vedem unde stabilim locațiile pentru formarea elevilor și colegilor pe următorii doi ani și începem iar deplasările și totul se leagă. Vrem să facem foarte multe și se pare că și reușim”, mai spune ea.
Recent, Alina Cuciurean a fost și în Norvegia la ședința pregătitoare a campionatului de silvicultură și a depus candidatura pentru ca în 2024 să organizeze la Câmpulung Moldovenesc prima ediție a Campionatului European al Tinerilor Silvicultori.
”Vor fi participanți din 24 de țări, va fi o poveste frumoasă și e prima dată când România va avea parte de așa ceva”, explică ea.
Mesaj către directori: Fiți antreprenori!
Întrebată ce mesaj ar avea pentru directorii de școli care se confruntă cu aceeași problemă financiară, directoarea de la Câmpulung Moldovenesc răspunde fără ezitare: ”Să fie antreprenori!”
”Și să-și pună mintea la contribuție pentru că sunt atât de multe surse de finanțare. Trebuie doar să vrei și să îndrăznești. Prima dată e mai greu, că te gândești ”să depun un proiect? nu mă fac de rușine?”. Nu te faci de rușine. Prima dată e mai greu și apoi toate vin de la sine. Sunt posibilități, cu cât ai mai mulți elevi cu atât ai bani mai mulți, deci fă bine pentru școala ta și elevii vor veni către tine. Dar formează-ți o echipă”, spune ea.
Altfel, îi îndeamnă să creadă că totul este posibil, dacă și ei la rândul lor dau totul.
”Să lase mândria deoparte, să lase legitimația aia pe care scrie director și să fie liberi. Și să lucreze cu sufletul pentru fiecare copil și pentru fiecare dascăl din școala de care se ocupă. Să nu țină de scaun. Să fie acolo prezent cu adevărat, că se poate. Noi am dovedit că se poate.
Și mai este ceva. Mie mi se pare de bun simț să fiu prima în școală și să plec ultima. Și asta fac de foarte mulți ani. Ajung prima la 6:30 și mai plec seara când îmi termin treburile. Mi se pare perfect normal și de bun simț să-mi întâmpin colegii. Eu la 7:30 sunt în curte și-mi aștept elevii și-i întreb ”Ce mai faceți? Cum sunteți?”. Unii sunt mofturoși, unii sunt supărați… Mi se pare de bun simț să fac asta.
Ideea este că se poate și fiecare copil din lumea asta are dreptul la o educație de calitate, dreptul la iubire, la mângâiere și la tot ceea ce e mai bun. Că doar așa putem avea un viitor sigur și mai bun, dacă investim în acești copii. Și e atât de ușor”, conchide Alina Cuciurean.