În timp ce spitalele se pregătesc de un nou val de cazuri grave, îndemnul liderilor de business din România este ca Guvernul să apese pe pedala de accelerație a vaccinării, singura metodă validată științific, care poate proteja societatea.
Tocmai de aceea comunitatea Romanian Business Leaders (RBL) a lansat „Deschidem România. Învingem Covid”, o campanie de conștientizare a importanței vaccinării pentru oprirea răspândirii virusului Covid-19. Aceasta urmează misiunea principală a RBL de a construi, prin implicare, informare și educație, o Românie în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască.
Astfel, site-ul ÎnvingemCovid.ro agregă într-un singur loc informații medicale pe înțelesul tuturor privind principalele bariere ale românilor atunci când vine vorba de vaccinare, care sunt livrate de experți precum:
- dr. Vasi Rădulescu - medic specialist medicină internă, autor de cărți, popularizator al educației pentru sănătate,
- dr. Gindrovel Dumitra, preşedintele grupului de vaccinologie din cadrul Societății Naționale a Medicilor de Familie
- dr. Mihail Pautov, medic specialist, chirurgie generală.
Pentru a afla mai multe despre această campanie și despre cum un nou val ar afecta business-urile și viața românilor, am stat de vorbă cu Laura Florea, managing partner la Point Public Affairs, membru in board-ul Romanian Business Leaders.
Cum poate afecta afacerile din România nevaccinarea suficientă? Cum s-ar traduce în termeni de business un eșec al campaniei de vaccinare la toamnă?
În prima parte a anului 2021, economia României a recuperat pierderea din 2020 și este în interesul tuturor să fim proactivi pentru a menține această tendință de revenire la normalitate.
Guvernul a anunțat că, indiferent ce se întâmplă, economia și școlile nu se vor mai închide.
Cu toate acestea, când vedem cât de mult și cu ce viteză se extinde din nou virusul, trebuie să acționăm ferm. Altfel va fi ca iarna, când suntem surprinși de zăpadă.
De ce oamenii de afaceri au simțit nevoia unei campanii de conștientizare și informare legată de vaccinarea anti-Covid?
Campania nu este prima inițiativă de acest gen a organizației, pandemia generând încă de la începutul ei o mobilizare și o implicare remarcabile ale comunității Romanian Business Leaders din cei 10 ani de la înființare, pe care i-a aniversat în luna iulie.
În ultimul an și jumătate au fost create grupuri de lucru, s-au făcut donații către sistemul de sănătate, s-au sprijinit diverse inițiative și a avut loc un schimb continuu de informații.
Vaccinarea împotriva Covid-19 este o prioritate acum pentru RBL. Pentru că este o prioritate pentru societate. Dacă dorim să nu mai oprim afaceri, să avem locuri de muncă sigure, să meargă copiii la școală, să avem acces la servicii medicale care să nu mai fie blocate de bolnavii COVID, să ne bucurăm în siguranță de activități fără restricții, trebuie să ne vaccinăm. 10 milioane dintre noi! Pentru a atinge acel prag de imunizare de 70%, de care este nevoie pentru o viață fără restricții.
Care este targetul și scopul campaniei RBL?
Campania se bazează pe un studiu realizat de către MedLife privind intenția de vaccinare a românilor care analizează și principalele bariere pe care le au aceștia când vine vorba de vaccinarea împotriva Covid-19.
Plecând de la acest studiu, am targetat mai multe categorii de vârstă care au răspuns diferit cu privire de intenția de vaccinare. Astfel, principalul motiv pentru care persoanele cu vârste între 25 și 39 de ani evită vaccinarea este teama de efecte secundare pe termen lung.
Persoanele din categoria 40-69 de ani sunt cele mai disciplinate când vine vorba de vaccinare.
Cu toate acestea, principala barieră în cazul lor este teama de efecte pe termen scurt și interacțiunea acestora cu alte afecțiuni cronice.
În ceea ce-i privește pe seniorii de peste 70 de ani, predomină atitudinea că oricum decesul lor este iminent și nu are rost, fără a realiza că pot contribui la răspândirea bolii și la creșterea presiunii pe sistemul sanitar, în condițiile în care în România sunt peste 2 milioane de persoane cu vârsta de peste 70 de ani.
Potrivit INSP doar 1 din 3 persoane de peste 60 de ani a ales să se vaccineze.
Site-ul www.invingemcovid.ro agregă într-un singur loc informații medicale pe înțelesul tuturor privind principalele bariere pentru că ne dorim ca oamenii să fie cât mai bine informați pentru a lua decizii mai ușor.
Ce îi lipsește campaniei făcute de stat? Ce a făcut bine statul? Ce putea să fie îmbunătățit?
Statul a făcut destul bine ceea ce a făcut. Ceea ce ne-am dorit este să dăm o mână de ajutor. Cred că e nevoie de multă consecvență în modul de transmitere a informațiilor, de ajustarea mesajelor și mai mult pe psihologia și personalitatea categoriilor de persoane care refuză vaccinarea. Și aici ma refer în mod special la tineri și vârstinici.
O perioadă, tinerii au fost neglijați, plecându-se, probabil, de la premisa că oricum boala nu îi afectează.
Or, tocmai ei sunt principalii vectori atât pentru transmiterea bolii, cât și ai mesajelor pro-vaccinare.
Dacă ei își însușesc corect informațiile de la autorități, pot transmite părinților și bunicilor, altor rude și vecinilor în vârstă mesaje pro-vaccinare. În campania noastră există mesaje țintite, create pe specificul lor tocmai pentru a-i mobiliza.
Ar avea sens introducerea unor restricții doar pentru nevaccinați? Cum văd oamenii de afaceri acest aspect?
În mod categoric e nevoie ca România să adopte măsuri mai ferme așa cum s-a făcut în mai toate țările vestice: de la obligativitatea cadrelor medicale și a celor didactice să prezinte certificat verde când se prezintă la serviciu până la accesul în spații închise, evenimente, mijloace de transport doar cu astfel de certificat.
Avem exemple nenumărate de măsuri care s-au luat în acest sens în alte țări:
- Franța a instituit obligația vaccinării personalului medical, precum și obligația dovezii vaccinării sau a trecerii prin boală pentru permiterea accesului în spații de recreere și de cultură cu mai mult de 50 de persoane, precum și în cafenele, restaurante, trenuri pe linii principale şi curse aeriene interne;
- În Italia, Guvernul a decis că personalul nevaccinat din învățământ se va testa la fiecare 48 de ore pe cheltuială proprie, iar accesul în școli se va face în baza Certificatului Verde. Totodată, Certificat Verde va fi obligatoriu pentru călătoriile cu avionul, trenul, autobuzul sau vaporul, precum și pentru accesul în restaurante sau pentru alte activități de agrement;
- În Germania, începând din 23 august, este în vigoare aşa-numita regulă 3G, care va permite accesul în numeroase domenii ale vieţii sociale numai celor vaccinaţi complet, celor vindecaţi de Covid sau celor testaţi. Astfel, cine nu este nici vaccinat, nici vindecat recent de Covid va putea intra în spitale, cămine de bătrâni, la evenimente şi spectacole, în săli de fitness, hoteluri, spaţiile închise ale restaurantelor, frizerii şi servicii de îngrijire corporală doar în urma prezentării unui test negativ;
- În Marea Britanie, vaccinarea personalului medical a devenit obligatorie;
- Și în Grecia, vaccinarea personalului medical și a personalului din casele de îngrijire a vârstnicilor va deveni obligatorie de la 1 septembrie. De asemenea, accesul în anumite spații interioare, dintre care teatre, săli sportive și locuri de divertisment, se va permite doar pentru cei vaccinați.
Ce pot face proprietarii de afaceri și managerii pentru a încuraja responsabilizarea personalului privind vaccinarea?
În mod evident, exemplul personal contează foarte mult, precum și campaniile de informare internă.
Sunt companii care au făcut tombole interne, cu succes, aș putea spune, altele care au adus vaccinarea aproape de oameni. Însă în mod categoric măsurile pe care Guvernul le va impune vor fi cele care vor avea succes.
Salutăm măsurile de încurajare anunțate de Guvern, cum sunt acordarea de tichete de masă și organizarea unor tombole.
În plus, însă, avem convingerea că Guvernul trebuie să urmeze modelul țărilor vestice și să adopte măsuri ferme pentru creșterea gradului de vaccinare și împiedicarea creșterii incidenței, care ar putea duce din nou la închiderea economiei și a școlilor.
Vaccinarea va ajuta la limitarea costurilor pentru întreaga societate, pe lângă efectele directe în zona de sănătate publică.