Negocierile pentru încheierea unui acord comercial SUA – UE ar fi trebuit să încheie rapid. Cu toate acestea, negocierile au trenat și avansează greoi deoarece UE este blocată la barierele netarifare (adică taxele pe care și le pun între ele statele UE) și nu poate să abordeze nici limitările impuse importurilor de produse agricole și de automobile la nivelul dorit de SUA.
Iar majoritatea cererilor SUA sunt legate de reglementările excesive și barierele interne din UE, așa cum este specificat și în raportul lui Mario Draghi, fostul șef al Băncii Centrale Europene.
Conform estimărilor Eurochambres, suprareglementarea costă UE peste un trilion de euro pe an.
Draghi a scris într-un articol publicat în Financial Times „Uitați de SUA – Europa a reușit să își impună singură tarife”, citând datele FMI care arată că barierele interne, suprareglementarea și impozitele cresc prețurile în sectorul serviciilor din UE cu 110% și în cel al industriei prelucrătoare cu 45%.
Negocieri accelerate
Însă UE insistă asupra unei înțelegeri care include adoptarea de tarife zero pentru bunurile industriale și achiziția de UE a unor cantități mai mari de soia boabe și gaze naturale lichefiate (GNL). Un oficial european a declarat pentru Reuters că UE ar putea cumpăra și mai multă carne de vită fără hormoni, așa cum a făcut Marea Britanie într-un acord comercial încheiat cu SUA la începutul acestei luni.
Comisia Europeană a declarat luni că va pleda cu putere pentru oferta sa de tarife „zero la zero”, inclusiv într-o convorbire telefonică planificată a avea loc între comisarul european pentru Comerț, Maros Sefcovic, și secretarul american pentru Comerț, Howard Lutnick.
„Credem că acesta este un punct de plecare foarte corect pentru o negociere bună, care ar putea duce la beneficii de ambele părți ale Atlanticului”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei.
- Von der Leyen a vorbit cu Trump: UE este pregătită pentru discuții comerciale rapide cu SUA
- Trump s-a mai răzgândit un pic și amână cu o lună tarifele de 50% pentru UE
UE vede, de asemenea, o posibilă cooperare în chestiuni precum supracapacitatea de producție a oțelului, ambele părți dând vina pe China, și tehnologiile digitale, cum ar fi inteligența artificială.
SUA subliniază barierele netarifare
La rândul ei, UE dorește eliminarea tarifelor vamale de 25% pentru oțel și automobile și ca Donald Trump la tarifele „reciproce”, care au fost stabilite provizoriu la 20% pentru importurile din UE, dar care au fost reduse la 10% până în iulie ca să permită desfășurarea negocierilor.
SUA însă insistă cu discutarea barierelor netarifare pe care dorește să le abordeze, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, standardele UE privind siguranța alimentară și taxele naționale pentru serviciile digitale.
Bruxelles-ul consideră că administrația Trump cere concesii mult dincolo de ceea ce UE este dispusă și chiar capabilă să ofere.
Taxele, de exemplu, sunt de competența fiecărui stat membru al UE, astfel încât Comisia nu le poate elimina, pur și simplu, în cadrul negocierilor.
UE nu vrea să discute barierele netarifare
Poziția UE a fost exprimată de Bernd Lange, președintele Comisiei pentru Comerț a Parlamentului European, care conduce un grup de parlamentari la Washington săptămâna aceasta şi a declarat că SUA au văzut bariere comerciale acolo unde nu există.
„Este vorba despre standardele noastre, reglementările noastre privind substanțele chimice și reglementările noastre pentru tehnologia digitală”, a spus el. „Acestea nu sunt bariere netarifare. Acest lucru nu se află pe masa negocierilor.”
Or, tocmai pe acestea vor să le discute SUA pentru că le consideră bariere netarifare pentru că împiedică ca bunurile europene să ajungă în UE.
Prin politica tarifară Administrația Trump dorește ca producția – în special pentru produse precum oțel, mașini, telefoane mobile și cipuri – să se întoarcă în Statele Unite.
Citeşte integral analiza Negocierile SUA – UE merg greu și din cauza taxelor pe care statele europene și le pun între ele. ”Barierele netarifare” și suprareglementarea din UE costă un trilion de euro pe an pe Curs de Guvernare