Locomotivele electrice ale CFR Călători riscă să nu mai poată circula pe rețeaua feroviară națională, după ce SC Electrificare CFR SA a notificat oficial compania de stat privind interzicerea accesului la infrastructura electrificată. Motivul: facturi neachitate la energia electrică de tracțiune.
Informațiile au fost dezvăluite de site-ul Club Feroviar, care a intrat în posesia documentului trimis de Electrificare către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și către CFR Călători.
În adresă se precizează că, începând cu 7 octombrie 2025, locomotivelor electrice ale operatorului de stat li se va retrage dreptul de acces pe liniile electrificate. CFR Călători figurează cu restanțe la mai multe facturi - parțial achitate sau neplătite integral - aferente lunilor martie, aprilie, mai, iulie, august și septembrie. Documentul este semnat de directorul general al Electrificare CFR SA, Ștefan-Răzvan Rădulescu.
Doar locomotive diesel pe șine
Dacă măsura va fi pusă în aplicare, compania va putea folosi doar locomotive diesel, ceea ce va afecta grav circulația trenurilor de scurt, mediu și lung parcurs.
Chiar dacă doar 40% din rețeaua feroviară a României este electrificată, cele mai importante magistrale sunt parcurse în prezent cu tracțiune electrică, iar o asemenea interdicție ar genera perturbări majore în transportul feroviar.
Datorii vechi
Nu este prima dată când CFR Călători riscă să fie blocată. La finalul lunii august, CNCF CFR SA a transmis o notificare prin care amenința cu oprirea trenurilor Regio și Interregio din cauza datoriilor mari acumulate la plata tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI). Restanțele depășeau 41 de milioane de lei.
Ulterior, după negocieri, măsura a fost suspendată temporar, fiind achitate doar parțial sumele restante. Și atunci, detaliile au fost relatate pe larg de Club Feroviar.
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, avertizează că CFR Călători nu mai are fonduri pentru salariile din ultimele trei luni ale anului și nici pentru plata datoriilor către CNCF CFR SA sau Electrificare CFR SA.
Maxim susține că va propune în plenul Consiliului Economic și Social aviz negativ pentru proiectul de rectificare bugetară, acuzând guvernul că nu alocă companiei nici măcar sumele restante din subvențiile pentru facilitățile de călătorie.
CFR Călători dă vina pe ARF
CFR Călatori anunţă, printr-un comunicat, că Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) riscă să ducă la blocarea circulaţiei trenurilor, acuzând autoritatea că nu i-a plătit compensaţia pentru serviciului public de transport feroviar de călători şi din facilităţile acordate de către statul român pentru călătoria cu trenul.
"CFR Călatori ar trebui să încaseze conform prevederilor contractuale şi legislaţiei în vigoare, pentru serviciul prestat, sume considerabile de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) compuse din compensaţia pentru serviciului public de transport feroviar de călători şi din facilităţile acordate de către statul român pentru călătoria cu trenul. Atât timp cât compensaţia în anul 2025 este mult sub nivelul necesar şi reprezintă doar 80% din valoarea compensaţiei acordate în anul 2024, CFR Călători este practic văduvită de ARF de sumele care îi reveneau conform legislaţiei în vigoare", arată CFR Călători, potrivit News.ro.
La aceasta se adaugă facilităţile acordate de stat prin ARF, diverselor categorii sociale de călători (elevi, studenţi, pensionari, veterani etc) pe care ARF nu le mai decontează sau întârzie plata lor.
"Doar în ultima perioadă, valoarea facilităţilor nedecontate de către ARF până în acest moment se ridică la suma de 135 de milioane de lei. În aceste condiţii, CFR Călători NU are cum să nu înregistreze datorii scadente şi întârzieri la plata furnizorilor. Rolul Autorităţii pentru Reforma Feroviară este major în ceea ce priveşte funcţionarea optimă a sistemului feroviar în România", subliniază compania.
Potrivit CFR Călători, orice decizie prin care ARF nu îşi respectă atribuţiile legale riscă să ducă la blocarea circulaţiei trenurilor CFR Călători şi a sistemului feroviar.