Încrederea consumatorilor și a managerilor din mediul de afaceri românesc în economia locală a revenit pe creștere în noiembrie, după ce în octombrie a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimii 5 ani, conform Indicatorului de încredere publicat în fiecare lună de Comisia Europeană (Economic Sentiment Indicator – ESI).
Aceasta a fost prima lună de creștere după șapte luni consecutive de deteriorare a încrederii în economie, conform datelor ESI. De notat totuși că luna noiembrie a fost marcată de Black Friday, eveniment sezonier relevant pentru consumatori și comercianți.
Analiștii Erste punctează că ”indicatorul sentimentului economic” pare să fi atins un minim (”bottom”), de la care, în general, o tendință negativă se inversează.
”Indicatorul Sentimentului Economic (ESI) a urcat ușor în noiembrie la 94,1 puncte față de 91,9 puncte în luna precedentă, însă a rămas în teritoriul recesionist (sub media pe termen lung de 100 de puncte – n.r.) pentru a șaptea lună la rând. Încrederea s-a îmbunătățit în toate sectoarele, cu excepția construcțiilor”, notează Ciprian Dascălu, economist-șef la BCR și analist Erste, într-un raport de analiză.
În graficul de mai jos este ilustrată evoluția indicatorului ESI în paralel cu evoluția PIB-ului real:

”Încrederea în industrie a crescut la -2,2 puncte în noiembrie, de la -2,7 în octombrie, în principal datorită reducerii stocurilor și unor creșteri marginale ale comenzilor și a sub-indicelui producției așteptate. Moralul în servicii a urcat la 0,4 puncte în noiembrie, de la -1,2 puncte în octombrie, managerii raportând activitate și cerere mai bune pentru lunile precedente (raportat la așteptări – n.r.), precum și perspective de afaceri mai favorabile.
Încrederea consumatorilor a înregistrat un nou avans marginal în noiembrie, la -29,7 puncte față de -30,5 anterior, marcând un proces de stabilizare după atingerea unor niveluri foarte scăzute din punct de vedere istoric (proces de stabilizare urmat cel mai des de o revenire, vezi grafice mai jos – n.r.). Componentele sunt mixte, ceea ce sugerează consumatori confuzi, care încă resimt efectele «mahmurelii» după majorările de taxe din vară”, mai punctează Ciprian Dascălu în raportul de analiză Erste.

Citește integral articolul Încrederea în economia României își revine – Noiembrie, prima lună de creștere după 7 luni de pesimism. Economist: ”Consumatorii încă resimt majorările de taxe din vară” pe Curs de Guvernare.
