Iancu Guda, despre greva, salariile şi datoriile STB: Rușine sindicaliștilor șantajiști!

Iancu Guda, despre greva, salariile şi datoriile STB: Rușine sindicaliștilor șantajiști!

Rușine sindicaliștilor șantajiști de la Societatea de Transport București: greva ilegală ad-hoc” (orchestrată, în realitate) în stare de alertă, fără să asigure serviciile minime (o treime), a fost suspendată de Tribunalul București, care a impus reluarea imediată a activității. Dar degeaba. Sper sa fie trași la răspundere vinovații pentru prejudiciile cauzate.

Haideți să vedem ce este cu greva STB. Cine și pentru ce protestează?

Sindicaliștii și angajații STB care vor majorarea salariilor cu 10%. Ce spun cifrele:

Salariul mediu brut la STB 2020 este aproape 7.000 de lei, în creștere cu (atenție) 74% vs. 2016, care este deja cu 30% peste media la nivel național și +10% vs. media din Bucureşti.

Salariul mediu brut per angajat
Salariul mediu brut per angajat

Salariile au ajuns să reprezinte 80% din veniturile totale ale STB, aproape un miliard de lei, cu un personal total de 11.000 de persoane (+1.000 angajaţi în ultimii 5 ani), din care doar 40% sunt șoferi și mecanici. Restul de 60% reprezintă personal administrativ.

Un șofer de autobuz câștigă deja 7.800 lei, iar cel de troleibuz 8.000 de lei (fără tichete si prime).

Greva STB
Pondere venituri în salarii STB

Datoriile pe termen scurt ale STB au crescut de 5 ori între 2016-2020, ajungând aproape de 1,1 miliarde de lei în anul 2020, cât veniturile pentru întreg anul (e nevoie de 45 de ani ca să plătească datoriile din profit). 

STB datorii termen scurt
STB datorii termen scurt

Datoriile neplătite către furnizori (companii private care au datorii, salarii și taxe de plată) au ajuns la 182 milioane de lei, de 6 ori mai mult decât în anul 2016.

Datorii furnizori STB
Datorii furnizori STB

Amortizările au scăzut de 4 ori în ultimii 5 ani, ajungând la doar 20 milioane de lei în 2020, ceea ce reflectă investițiile în scădere dramatică din ultimii ani (vedem și noi condițiile jalnice ale autobuzelor si troleibuzelor).

Amortizări STB
Amortizări STB

Alte cheltuieli către terți au crescut de 2 ori în ultimii 5 ani, ajungând la 60 milioane de lei. De ce? Se cumpăra mult mai multe piese auto pentru un parc de autobuze relativ stabil.

Alte cheltuieli terți
Alte cheltuieli terți

De asemenea, cheltuielile cu materiile prime și combustibilul s-au dublat în ultimii 5 ani, deși prețul la motorină/benzină a crescut cu 47%. De ce? Oare se fură combustibil și piese auto, cum acuză directorul STB?

Atenție la miza politică: 11.000 de angajați la STB înseamnă minimum 33.000 de voturi (fiecare angajat mai aduce 2 voturi din familie), suficient pentru a face diferența la alegerile PMB: Nicușor Dan a câștigat cu 282.631 de voturi (42,81%), în timp ce Gabriela Firea a obținut 250.690 de voturi (37,97%). Șeful sindicaliștilor este consilier PSD. Ghici ghicitoare?

Autor: Iancu Guda, CFA, project-e.ro