Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, afirmă că informaţii transmise de sindicatul de la metrou cum că ”nimeni nu păţeşte nimic, salariile rămân cum sunt, personalul rămâne cum e, totul e bine şi frumos” reprezintă un fake news.
„E nimic mai departe de adevăr. E complet fals şi vă spun că şi acţiunile penale, cele depuse la DNA şi DIICOT continuă„, susţine el.
"Cred că cea mai rezonabilă soluţie e ca acea creştere de 18% din septembrie să se renunţe la ea prin acordul părţilor, aşa prevăd contractele colective de muncă şi legea în vigoare în România.
Dacă nu există acordul părţilor, nu e nicio problemă, o societate cu 500 de milioane de lei pierdere intră în insolvenţă", a mai afirmat Drulă.
"Au apărut nişte poveşti în spaţiul public în ultimele 24 de ore care sunt cam ca la Radio Erevan.
Circulă un fake news de la sindicat cum că s-a pus batista pe ţambal, adică vezi Doamne, nimeni nu păţeşte nimic, salariile rămân cum sunt, personalul rămâne cum e, totul e bine şi frumos.
E nimic mai departe de adevăr. E complet fals şi vă spun că şi acţiunile penale, cele depuse la DNA şi DIICOT continuă, nu negociem legea, s-a lucrat zilele trecute (...) , poliţia a identificat 350 dintre participanţii care au participat la blocarea metroului", a afirmat Cătălin Drulă, după şedinţa de Guvern de miercuri.
"Nimeni nu scapă de răspundere"
El a adăugat că nici Ministerul Transporturilor, nici Metrorex nu dau înapoi şi "nimeni nu scapă de răspundere".
"Astăzi Metrorex va depune o acţiune la Tribunalul Bucureşti pentru despăgubirea Metrorex de către sindicat pentru pagubele de peste 2,8 milioane de lei cauzate în acea zi în care metroul nu a putut circula.
Ca să fie foarte clar, acţiunea de despăgubire îndreptată împotriva sindicatului USLM, pe româneşte vom cere banii de la Rădoi şi de la sindicatul pe care îl conduce.
Chiar ei au semnat pe un proces verbal că acţiunea de vineri a fost oprire voluntară a lucrului şi am cerut Tribunalului să constate că aceasta este o formă de grevă nelegală şi există o acţiune de recuperare prevăzută de lege pentru aceste pagube.
În plus, toate toate celelalte căi de tragere la răspundere a celor implicaţi - dar nu toate sunt de competenţa noastră, a Ministerului sau a Metrorex - merg înainte", a susţinut Drulă.
Matematic imposibil ca lucrurile să rămână la fel
El a explicat că, în cadrul Metrorex, legat de salarizare şi de personal, este "matematic imposibil" şi "contabil imposibil" ca lucrurile să rămână la fel, pentră cu bugetul prevăzut şi veniturile Metrorex nu acoperă plata salariilor la nivelul actual, pentru angajaţii actuali.
"Există doar variante matematice simple: ori se acceptă de către angajaţi şi de către sindicat o renegociere şi eventual acea creştere de 18% de anul trecut să nu mai aibă loc sau să aibă loc cândva în viitor, eşalonat, ori se ajunge la disponibilizări sau mai există şi varianta a treia, care e cel mai puţină fericită, dar dacă nu există înţelepciune se va ajunge acolo, şi anume insolvenţa, iar o companie care intră în insolvenţa are libertăţi mari de a face şi concedieri şi scăderi de salarii.
Nu sunt un scop în sine aceste concedieri sau scădere de salarii, este vorba doar de sănătatea economică a unei companii căreia îi lipsesc veniturile pentru a acoperi acele salarii, iar ca urmare a unei creşteri de salarii iresponsabile nebazată de date economice, de anul trecut din septembrie, de 18%, aceste salarii sau aceasta masă salariala a crescut cu 200 de milioane de lei, deci pur şi simplu s-a adâncit", a afirmat Drulă.
Conflictul ar fi pornit de la spațiile comerciale
Referitor la spaţiile comerciale, "că de fapt se pare că de acolo a pornit accest aşa-zis conflict de muncă, din notificările care au fost trimise joi pentru eliberarea acestor spaţii care se află pe domeniul public fără acte",
Drulă a arătat că există o somaţie care expiră în 2 aprilie, după care se va merge înainte cu căile legale: evacuare, demolarea spaţiilor fără forme legale.
Răspunzând unei întrebări, Drulă a susţinut că liderul sindical Ion Rădoi a prezentat, ca parte a unui proces-verbal, temele de discuţie ca şi concluzii.
"Temele propuse de discuţie de sindicat sunt puse ca şi concluzii care sunt semnate, dar scrie acolo astea sunt temele de pe agenda discuţiei. Referitor la acţiunile disciplinare, care sunt strict acţiunile disciplinare, deci cercetările interne (...) a fost în acordul de la Prefectură ca o săptămână - atât - până pe 5 aprilie să fie suspendate eventuale cercetări disciplinare interne, dar de luni se aplică", a afirmat ministrul Transporturilor.
De ce nu se fac încă disponibilizări
El a spus că deocamdată nu pot fi făcute disponibilizări întrucât nu există o bază pentru restructurare.
"Cred că cea mai rezonabilă soluţie e ca acea creştere de 18% din septembrie să se renunţe la ea prin acordul părţilor, aşa prevăd contractele colective de muncă şi legea în vigoare în România.
Dacă nu există acordul părţilor, nu e nicio problemă, o societate cu 500 de milioane de lei pierdere intră în insolvenţă.
La disponibilizări se ajunge în momentul când nu mai există alte căi. Există indicii (...) că această organigramă a Metrorex este împănată de foarte multe funcţii, de la nu ştiu câte funcţii de zugrav, de traducător, de psihologi... Personalul care munceşte efectiv, cei care întreţin zona de siguranţă, mecanicii de tren sunt o mică parte din cei 5.500 de angajaţi", a completat Drulă.
El a adăugat că scopul este de a oferi un serviciu bun bucureştenilor, iar compania să fie una profitabilă.
Drulă a menţionat că apelul la înţelegere este către angajaţi, nu către liderul sindical.
Citește și: