Consiliul Concurenţei a amendat Mega Image cu 2 milioane de euro, pentru preţul la ulei UPDATE Reacția companiei

Consiliul Concurenţei a amendat Mega Image cu 2 milioane de euro, pentru preţul la ulei <span style="color:#990000;font-size:100%;">UPDATE</span> Reacția companiei

Consiliul Concurenţei a sancţionat Mega Image cu o amendă în valoare de 10,08 milioane de lei (aproximativ 2 milioane de euro) pentru furnizarea de informaţii inexacte privind preţurile unor produse de bază, precum uleiul de floarea-soarelui.

Autoritatea de concurenţă a solicitat marilor retaileri, în cadrul unei cercetări de piaţă, o serie de informaţii referitoare la preţul mediu săptămânal de achiziţie şi de vânzare la raft pentru anumite produse de bază şi a constatat că există anumite neconcordanţe în răspunsul transmis de Mega Image.

Astfel, spre exemplu, în cazul preţului mediu lunar al uleiului de floarea-soarelui de 1 litru, din prima parte a acestui an, rezulta că Mega Image practica cel mai mic preţ la raft dintre retailerii analizaţi, de 3,69 de lei/litru, preţ afişat şi în aplicaţia Monitorul Preţurilor. Produsul nu se regăsea, însă, în magazine la preţul indicat.

„Prin transmiterea de informaţii greşite, Mega Image a indus în eroare autoritatea de concurenţă, dar şi consumatorii care folosesc Monitorul Preţurilor Produselor Alimentare pentru a afla unde pot găsi preţurile cele mai mici pentru produsele dorite.

ADVERTISING

Am sancţionat compania pentru nerespectarea procedurilor impuse de lege şi, de asemenea, vom fi atenţi ca românii care utilizează platforma online să aibă acces, în continuare, la preţurile corecte transmise de companii", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Monitorul Preţurilor Produselor Alimentare este o aplicaţie online, lansată de Consiliul Concurenţei, care permite consumatorilor să afle preţurile practicate de către principalii comercianţi cu amănuntul de produse alimentare.

Datele din Monitorul Preţurilor Produselor Alimentare sunt încărcate de lanţurile de magazine care participă la proiect: Carrefour, Kaufland, Penny, Selgros, Mega Image, Lidl, Cora şi Auchan.

Mega Image este parte din grupul olandezo-belgian Ahold-Delhaize şi are în România circa 11.000 de angajaţi şi peste 920 de supermarketuri şi magazine de proximitate.

ADVERTISING

Replica Mega Image

Mega Image a emis un comunicat, în replică la anunțul Consiliului Concurenței:

„Mega Image își manifestă surprinderea cu privire la decizia adoptată de către Consiliul Concurenței, care a dispus sancționarea societății noastre, într-o manieră fără precedent, cu aproximativ 2 milioane de euro, pentru o presupusă faptă de comunicare către autoritate a unor informații inexacte privind prețurile unor produse de bază.

Vorbim aici despre o solicitare de informații extrem de voluminoase, la care Mega Image a răspuns prompt și care a presupus centralizarea unui volum considerabil de date, într-un termen foarte scurt. Au fost extrase, centralizate și transmise către autoritate prețuri de achiziție și de vânzare pentru sute de linii de produse, în mai puțin de două săptămâni. Dintre toate produsele, o mică parte nu se mai livrau la depozitele Mega Image în perioada de referință (fiind inactive), însă puteau fi găsite în continuare de catre consumatori în rețeaua noastră de magazine, în limita stocurilor rămase.

ADVERTISING

Din dorința unei comunicări cât mai transparente cu autoritatea, precum și pentru a nu omite prețuri ale produselor care se mai puteau regăsi fizic în magazine (chiar și în cantități reduse), am comunicat Consiliului Concurenței atât prețuri pentru produse active, cât și pentru produse inactive, oferind autorității chiar mai multe date decât cele solicitate, revenind ulterior cu toate clarificările necesare în acest sens. Apreciem că această acțiune nu poate fi considerată o faptă de comunicare a unor informații inexacte, mai ales în contextul explicațiilor ample oferite autorității.

Constatăm totodată că modalitatea de comunicare a acestei amenzi a Consiliului Concurenței către publicul larg riscă să creeze impresia greșită că societatea noastră ar fi indus în eroare consumatorii. Facem precizarea că, potrivit deciziei de sancționare care ne-a fost comunicată astăzi, sancțiunea aplicată se referă la furnizarea de informații exclusiv către Consiliul Concurenței și care nu au ajuns în niciun fel la public, fiind destinate strict unei analize interne a autorității. Mai mult, până la acest moment, examinarea nu a condus la nicio concluzie formală, astfel încât să se poată afirma că datele furnizate au produs orice fel de dezinformare la nivelul autorității, cu atât mai puțin al consumatorilor.

De altfel, dacă sancțiunea s-ar fi aplicat pentru încărcarea de informații incorecte în platforma Monitorul Prețurilor, destinată consumatorilor, la care face referire comunicatul de presă al Consiliului Concurenței, atunci amenda aplicabilă nu ar fi putut depăși suma de 50.000 lei, conform Legii concurenței.

Menționăm că societatea noastră a răspuns întotdeauna cu promptitudine și în mod eficient la o multitudine de solicitări de informații ale Consiliului Concurenței de-a lungul anilor și a contribuit voluntar la lansarea platformei Monitorul Prețurilor încă din anul 2019,  aflându-se mereu într-o relație de bună colaborare cu autoritatea.

Este inexplicabilă amenda record aplicată companiei noastre – care depășește cu mult valoarea cumulată a tuturor amenzilor aplicate vreodată în istoria Consiliului Concurenței pentru fapte similare. De altfel, din verificările noastre, amenzile anterioare aplicate de autoritate pentru furnizarea de informații incorecte au vizat doar situații de refuzuri sau omisiuni repetate de transmitere de informații, cu scopul de a le ascunde sau de a le sustrage de la aplicarea legii – ceea ce nu este în niciun caz situația Mega Image, care nu ar fi putut beneficia în niciun fel de furnizarea unor astfel de date.

Evident, față de o astfel de decizie care deviază de la practica cunoscută și constantă a autorității de concurență, Mega Image se vede nevoită să își exercite dreptul la apărare în fața instanțelor de judecată.

Asigurăm clienții noștri că Mega Image acționează întotdeauna cu bună credință și cu respect față de consumatori și acordă o atenție deosebită aplicării normelor legale”.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇