Bucureștiul n-are nicio șansă la tramvaie noi, în următorii ani. Contractul cu Astra Arad încă nu s-a semnat, iar cel cu VFU Pașcani e sub semnul întrebării

Bucureștiul n-are nicio șansă la tramvaie noi, în următorii ani. Contractul cu Astra Arad încă nu s-a semnat, iar cel cu VFU Pașcani e sub semnul întrebării

Nicușor Dan susține că nici până astăzi Primăria Capitalei n-a ajuns la un acord cu privire la condițiile în care Astra Vagoane Călători să livreze cele 100 de tramvaie pe care bucureștenii le așteaptă de câțiva ani.

Licitația pentru cumpărarea celor 100 de tramvaie noi a fost lansată in decembrie 2018 de administrația Gabrielei Firea. Așa că, în mod normal, până astăzi bucureștenii ar fi trebuit să poată circula deja cu acele tramvaie noi.

Din păcate, achiziția n-a mers așa cum ar fi trebuit. De fapt, unele firme participante au avut probleme încă de la înscriere. Spre exemplu – din cauză că PMB voia să cumpere tramvaie doar de la firme cu cifre de afaceri foarte mari – Astra Vagoane Călători a fost nevoită să se asocieze cu o societate din China pentru a putea participa la licitație.

Ulterior, în 2019, PMB a informat societățile participante că turcii de la Durmazlar Makine San. Vetic AS au câștigat licitația și vor furniza cele 100 de trmavaie.

ADVERTISING

Astra Vagoane a contestat decizia. Iar Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor le-a dat dreptate arădenilor și a obligat PMB să reevalueaze oferta Astra Vagoane și rezultatul licitației.

PMB a mai tras de timp. S-a ajuns în instanță. Dar în cele din urmă turcii au pierdut.

Cu toate astea, PMB n-a mai semnat nici până astăzi contractul cu Astra Vagoane.

Motivul, susține Nicușor Dan, este că de la momentul în care s-a înscris la licitație și până astăzi costurile de producție ale Astra Vagoane au crescut. Așa că acum nu e clar, încă, dacă se va mai semna sau nu contractul.

”Au avut loc mai multe întâlniri cu Astra pe această temă. Următarea va avea loc luni.

(...) au trecut niște ani de la momentul la care oferta a fost depusă. Și între timp a apărut și pandemia. Și au sărit niște prețuri în această industrie. Întrebarea este dacă există un mecanism legal pentru solicitările firești (ale Astra -n.red.) E o discuție complicată, de aceea au și existat mai multe întâlniri.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Contractul identic cu cel din caietul de sarcini îl putem semna și acum. Dar întrebarea este dacă e avantajos pentru Astra. Și tocmai de aceea au fost aceste discucții”, a precizat Nicușor Dan, în cursul unei conferințe de presă, vineri, pe 5 martie.

Puteți urmări integral declarațiile primarului general în materialul video de mai jos, începând cu minutul 20:21:

În direct de la Primăria Capitalei

Conferință de presă privind proiectele propuse de PMB pentru Planul Național de Redresare și Reziliență

Posted by Primăria Municipiului Bucureşti on Friday, March 5, 2021

O problemă ar putea fi și faptul că, pentru a se putea înscrie la licitație, Astra Vagoane s-a asociat cu o firmă chineză. Or, Guvernul a anunțat că vrea să îi excludă pe chinezi de la licitațiile pentru mari lucrări de infrastructură din România. Și ar urma să dea chiar o ordonanță în acest sens.

Întrebat de jurnaliști dacă se va mai putea semna cu Astra Vagoane, în aceste condiții, Nicușor Dan nu a dat un răspuns clar:

”O să vedem în ce măsură se aplică și la contracte ca al nostru pentru care s-a desemnat deja un câștigător”, a precizat Nicușor Dan.

ADVERTISING

Chiar dacă acest contract s-ar semna astăzi, tot ar dura 15 luni până când primul tramvai nou produs la Arad va sosi la București.

Neclară este, încă, și situația achiziției celor 40 de tramvaie de 18 metri de la VFU Pașcani (deținută de omul de afaceri Gruia Stoica).

Licitația respectivă a fost lansată de STB SA. Dar banii pentru tramvaie urmau să vină de la PMB. Iar în aceste condiții, Curtea de Conturi a decis că societatea comercială nu poate face licitație pentru bunuri pe care nu le va plăti ea însăși, din propriul buget.

Așa că STB SA a anulat licitația. Dar VFU Pașcani a făcut constestație. Iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) i-a dat dreptate constructorului de tramvaie.

La solicitarea jurnaliștilor, Nicușor Dan a precizat că, în acest caz, STB SA își va căuta dreptatea la Curtea de Apel București. Asta înseamnă că, momentan, licitația nu se reia.

În aceste condiții, e greu de spus acum când ar putea circula bucureștenii cu tramvaie noi.

Parcul de tramvaie al Capitalei este peste măsură de îmbătrânit. Potrivit celui mai recent raport de activitate al STB SA, dintre cele 486 de garnituri, nu mai puțin de 323 (adica aproximativ 66%) sunt de tip V3A, construite începând cu anii 1970.

Cele mai multe dintre vagoane au trecut prin procese de reparații capitale. Comunitatea MetrouUșor prezintă o situație a tramvaielor din parcul STB si menționează, pentru fiecare, când și cum a fost modernizat.

Dar aceste lucrări nu înseamnă că tramvaiele îi oferă bucureșteanului condiții optime de călătorie, care să-l motiveze să lase mașina în parcare și să se urce în tamvai.

Singurele tramvaie moderne din București sunt cele Bucur LF, construite la Uzina de Rerapații Atelierele Centrale a STB SA.

URAC mai are în lucru un tramvai pe care l-a realizat în proporție de 30%. Dar, potrivit lui Nicușor Dan, scopul URAC nu e să construiască tramvaie. Așa că nu e clar dacă acestă garnitură va mai fi vreodată finalizată sau nu.

Citește și:

De ce nu vom avea tramvaie noi în București nici în 2021. STB a început să fabrice unul, dar n-are bani să-l termine


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇