De ce nu vom avea tramvaie noi în București nici în 2021. STB a început să fabrice unul, dar n-are bani să-l termine

De ce nu vom avea tramvaie noi în București nici în 2021. STB a început să fabrice unul, dar n-are bani să-l termine

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, spune că bucureștenii n-au șanse să călătorească în acest an cu tramvaie noi, prin Capitală.

Directorul general al Societății de Transport București, Mihai Petcu, a precizat, însă, că unul sau două tramavaie noi, fabricate chiar pe plan local, tot s-ar putea scoate în trafic, în 2021. Asta, dacă Primăria Generală va reuși să aloce, la început de an, câteva zeci de milioane de lei pentru construcția tramvaielor la Uzina de Reparații Atelierele Centrale (URAC).

Parcul de tramvaie al Capitalei este peste măsură de îmbătrânit. Potrivit celui mai recent raport de activitate al STB SA, dintre cele 486 de garnituri, nu mai puțin de 323 (adica aproximativ 66%) sunt de tip V3A, construite începând cu anii 1970.

Modelele de tramvaie din parcul auto al STB. Multe modele vechi, oricât s-ar repara, nu îi motivează pe bucureșteni să urce în tramvai. Sursă grafic: raportul de activitate al STB SA pentru anul 2019
2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Cele mai multe dintre vagoane au trecut prin procese de reparații capitale. Comunitatea MetrouUșor prezintă o situație a tramvaielor din parcul STB si menționează, pentru fiecare, când și cum a fost modernizat.

Dar aceste lucrări nu înseamnă că tramvaiele îi oferă bucureșteanului condiții optime de călătorie, care să-l motiveze să lase mașina în parcare și să se urce în tamvai.

În mod normal, din acest an, Capitala trebuia să primească tramvaie noi. Iată de ce nu se întâmplă așa.

Cele 100 de tramvaie de la Arad, abia din 2022

Primăria Capitalei a lansat, încă din decembrie 2018, o licitație pentru a cumpăra o sută astfel de garnituri moderne.

Doar că pe parcursul acestei proceduri de achiziție au apărut o mulțime de probleme. Parte au fost cauzate chiar de primărie, în timpul administrației Gabrielei Firea.

Iată despre ce este vorba.

La licitație s-au înscris doi competitori: turcii de la Durmazlar Makine San. Vetic AS și compania Astra Vagoane Arad, condusă de omul de afaceri Valer Blidar.

Turcii au propus un model de tramvai care se numește Panoramic.

Vagon Panoramic, propus de producătorul din Turcia pentru București. Foto: Facebook/Durmaray

Iar arădenii au mizat pe modelul Imperio.

Foto: Captura Astra Vagoane Calatori.ro

Astra Arad nu și-a făcut prea mari probleme, pe durata procedurii, știind că turcii nu produc vagoane care să respecte cerințele impuse de Primăria Capitalei, în caietul de sarcini.

Tocmai de aceea, mare le-a fost uimirea arădenilor când, pe 4 noiembrie 2019, au primit notificare de la PMB că au pierdut licitația în favoarea turcilor.

Directorul adjunct al Astra Vagoane, Gherghe Sîrbu, a explicat pe larg pentru reporterul SpotMedia.ro de ce una ca asta nu se putea întâmpla, în condiții de legalitate.

Printre altele, Sîrbu a spus că Durmazlar nu producea vagoane la dimensiunile și cerințele din caietul de sarcini al PMB. Și că niciun constructor de tramvaie din lume nu și-ar modifica linia de producție doar pentru a onora un contract de 100 de trenuri.

În plus, modelul propus de turci nu era omologat în UE, deși ar fi trebuit să fie, pentru ca Durmazlar să câștige licitația PMB.

Tot Astra Vagoane Călători a explicat, pe larg, că PMB nici măcar nu-i pusese la dispoziție documente la care avea dreptul pentru a putea contesta rezultatul licitației.

Și, cu toate astea, mai mult în orb (adică fără suficiente date – n.red.), Astra Vagoane Călători a depus contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).

Iar CNSC a desființat atribuirea făcută de administrația Firea. Și a dispus că singura ofertă de luat în considerare era cea a arădenilor.

Administrația Firea a mai tras un pic de timp. Lupta s-a mutat în instanță. Dar, până la urmă, turcii au pierdut. Asta s-a întâmplat în prima jumătate a lunii septembrie 2020.

Ce s-a întâmplat între timp? Ei bine, până astăzi, licitația nu este încă atribuită, potrivit datelor din Sistemul Informatic Centralizat de Achiziții Publice (SICAP).

SpotMedia.ro a solicitat în scris constructorului arădean de tramvaie să precizeze dacă mai vrea și dacă mai are resursele necesare să construiască cele 100 tramvaie, la aceleași prețuri și în același interval de timp.

Compania arădeană nu a răspuns solicitării SpotMedia.ro.

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a precizat, însă, pe 14 ianuarie, că acest contract pentru 100 de tramvaie e pe cale să se semneze, în sfârșit.

”Ne pregătim să semnăm contractul cu Astra pentru 100 de vagoane, 100 de tramvaie, este un contract pe bani europeni, 840 de milioane de lei, deci aproape 200 de milioane de euro.

Faptul că nu l-am semnat până la acest moment e o problemă care datează de la fosta administraţie. Dacă aceasta nu ar fi insistat cu firma turcească, în mod ilegal, aşa cum a stabilit definitiv Curtea de Apel, noi am fi început să avem tramvaie în Bucureşti azi.

Pentru că s-au scurs nişte ani de la momentul ofertei şi pentru că preţurile au crescut e nevoie de nişte discutii tehnice, pentru ca acest contract să poată să fie onorat de către Astra Arad. Acesta este motivul pentru care nu l-am semnat până în acest moment.

Astra Arad a reînnoit scrisoarea de garanţie, deci putem s-o semnăm în orice moment în care agreăm şi e foarte important să semnăm, pentru că sunt nişte bani europeni pe care trebuie să-i cheltuim pe toţi până în 2023”, a precizat Nicușor Dan.

Dacă s-ar semna contractul astăzi – potrivit termenelor din documentație din Sicap – Astra ar livra primul tramvai după 15 luni. Adică abia anul viitor, pe 15 aprilie. Și abia apoi ar urma să ajungă la București câte 4 tramvaie pe lună.

E limpede, aşadar, că abia spre finalul anului viitor ar începe bucureștenii să simtă o schimbare în bine a condițiilor de călătorie cu tramvaiul.

Întrebarea este: până atunci, ce soluții avem, ca să nu circulăm cu tramvaiele vechi și adesea soioase care sunt acum pe traseu?

De unde mai speram să primim vagoane noi

Tramvaiele de la Astra Arad vor fi cumpărate de PMB. Iar primăria le va da în folosință STB SA.

Dar și STB SA și-a făcut o serie de planuri pentru a-și înnoi parcul de tramvaie. Doar că parte dintre aceste planuri s-au anulat deja.

Mai exact, STB SA a lansat la finele lui septembrie 2019 o licitatie pentru cumpărarea a 40 de tramvaie de 18 metri. După etapele de evaluare, procedura urma să fie atribuită companiei Electroputere VFU Pașcani, care face parte din Grampet (grup deținut de oamenii de afaceri Gruia Stoica și Vasile Didilă).

În Sicap se menționează că procedura e încă în desfășuare.

SpotMedia.ro a solicitat, în scris, VFU Pașcani să precizeze dacă mai vrea și dacă mai are capacitatea să livreze tramvaiele, dar societatea nu a răspuns solicitării.

Miercuri, publicația Club Feroviar a relatat că acea licitație a fost anulată.

Primarul general Nicușor Dan susține că anularea licitației a fost pe deplin justificată.

”Acest contract a fost anulat din 2 motive juridice. Unul: nu existau banii în bugetul de investiții nici al STB, nici al PMB pentru această investiție.

Banii nu-i aveau – și aici nu este vina fostei administrații – pentru că a existat un Raport al Curții de Conturi din ianuarie sau februarie (2020 – n.red.) care a spus că nu se poate ca o societate comercială, care nu mai era regie, ci societate comercială (RATB s-a transformat în STB – n.red.) să facă licitații pe bani care nu sunt ai ei.

Tot ce înseamnă achiziții de mijloace de transport trebuie făcute exclusiv de PMB, care are banii. Apoi, mijoacele de transport pot fi atribuite, contra unei redevențe, cum se face, către STB.

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan. Foto: PMB

Apoi, acest contract nu era oportun, pentru că erau tramvaie de 18 metri nu de 36 de metri. Iar pe liniile din București e nevoie de trampane de lungi, pentru că sunt mulți oameni de transportat.

În plus, un tramvai de 18 metri de la Pașcani costa 7,6 milioane de lei. Iar la Astra Arad, un tramvai de 36 de metri, deci dublu ca lungime, costă 8,4 milioane de lei (deci cu doar 0,8 milioane de lei în plus)”, a precizat Nicușor Dan.

Potrivit informațiilor și documentelor furnizate de utilizatori ai comunității MetrouUșor, VFU Pașncani a contestat decizia de anulare procedurii.

Singura speranță: unul sau două tramvaie noi de la URAC

Spotmedia.ro l-a întrebat pe primarul general Nicușor Dan, la finalul unei conferințe de presă, dacă avem șanse să vedem tramvaie noi prin București, în acest an. Dacă nu vin cele de la Arad, poate că măcar Uzina de Reparații Atelierele Centrale (URAC) deținută de STB SA ar putea da în uz tramvaie pe care anunța că le construiește (răspunsul la minut 41.00, în video):

Conferinta de Presă a Primarului General – sursa: TVR

În direct de la Primăria Capitalei!Primarul General, Nicușor Dan, prezintă măsurile concrete luate de actuala administrație pentru deblocarea proiectelor vitale ale Capitalei.Sursa video TVR

Posted by Primăria Municipiului Bucureşti on Thursday, January 14, 2021

”Nu cred.

Nu știu. Știu că a fost la un moment dat o asociere între URAC și Astra pentru construirea de tramvaie. Știu că există un prototip.

Tot ce putem să ne aștetăm este ca URAC să modernizeze tramvaie pe care le avem deja.

Răspunsul exact va fi când vom ști care este bugetul pentru investiții. Și cu noua conducere care va fi pusă la STB, vom putea putea analiza bugetul de investiții pentru anul ăsta. Dar noi, în niciun caz”, a precizat Nicușor Dan.

La aceeași coferință, Nicușor Dan a precizat că la URAC ”există nişte profesionişti care sunt subutilizaţi”.

”Nu cred că cel mai eficient lucru pentru ei sau cea mai bună utilizare a lor este producţia de tramvaie. Cred însă că ei pot să facă mult mai mult pentru modernizarea actualei flote”, a adăugat primarul general al Capitalei.

De fapt, URAC a început deja să construiască un tramvai Bucur LF. Și ar putea să-l termine chiar în acest an, dacă primește bani de la PMB.

Iar directorul Mihai Petcu spune că acesta ar putea fi finalizat în 2021, dacă STB SA ar primi bani pentru asta.

”Un tramvai realizat de noi costă sub 1,5 milioane de euro.

Noi am început deja să realizăm unul și l-am făcut în proporție de 30%. În cazul în care vom primi bani pentru investiții, avem capacitate, prin URAC, să îl și finalizăm în acest an.

Directorul general al STB, Mihai Petcu, în prim plan. Foto: Arhivă Facebook/STB

Cel mai probabil, am avea capacitatea să facem încă unul, tot în 2021. Dar asta, numai dacă am primi finanțare pentru el încă de la începutul anului. În cazul în care banii ar veni mai târziu, în cursul anului, n-ar mai fi gata în acest an.

Noi suntem acum cu bugetul în construcție. Așteptăm, la fel ca toată România, să vedem bugetul de stat. Și bugetul Primăriei. Și apoi, să vedem ce putem orienta spre investiții la acest capitol și la alte capitole ale noastre”, a precizat pentru SpotMedia.ro directorul STB SA, Mihai Petcu.

Se vor construi, oare, aceste tramvaie? E greu de spus.

Oricum, rolul lor ar fi unul simbolic. Mai exact, 2021 n-ar mai fi încă un an (al cincilea consecutiv) în care Bucureștiul nu scoate nici măcar un tramvai nou.

Oricum, achiziții consistente de tramvaie noi nu se făceau nici înainte.

Dar în 2006 și 2016 s-au produs tot la URAC 16 tramvaie Bucur LF, aflate acum în circulație.

În concluzie, un lucru e sigur: mai durează cel puțin încă un an și jumătate sau chiar doi, până când bucureștenii vor simți că se îmbunătățesc sesizabil condițiile de transport cu tramvaiul, în Capitală.

Citește și:

Nicușor Dan anunță că Primăria Capitalei vrea să cumpere ELCEN. Reacţia Gabrielei Firea

Cum supraviețuiește Nicușor Dan cu caracatița din Primăria Capitalei, despre care vorbea în campania electorală

Nicușor Dan: Datoriile PMB sunt 2,5 miliarde lei, aproape cât a costat metroul din Drumul Taberei. Conturile sunt blocate din august

Nicușor Dan: În București vor fi 300-350 de puncte de vaccinare. Se închide spitalul modul din Pipera