La câți noi kilometri de autostradă ne putem aștepta în 2021

La câți noi kilometri de autostradă ne putem aștepta în 2021
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Dacă sunteți de părere că s-au inaugurat puțini kilometri de autostradă în 2020, s-ar putea ca anul acesta să vi se pară unul de-a dreptul irosit.

Motivul: cel mai probabil, în 2021 se vor deschide mai puțin de jumătate din numărul de km de șosea de mare viteză inauguraţi în acest an.

În schimb, avem șanse să vedem că încep lucrări pe mai multe șantiere. Iată despre ce este vorba.

Potrivit Asociației Pro Infrastructură (API), ar trebui să inaugurăm în fiecare an câte 100 de kilometri de autostradă. Asta, dacă vrem să avem o rețea satisfăcătoare de șosele de mare viteză în următorii 20 de ani.

Din păcate, suntem departe de un astfel de ritm de construcție și inaugurare a autostrăzilor. Să luăm doar exemplul ultimilor trei ani.

În 2017 nu s-au inaugurat decât 15 km de autostradă finalizați în 2016. În 2018 s-a deschis circulația pe 60 de kilometri de autostradă, iar în 2019, pe circa 43 de kilometri.

A venit și 2020, în care s-au inaugurat circa 59 de kilometri de autostradă.

Cronologic, s-au deschis mai întâi două loturi din A3. Primul a fost unul de doar circa 3,5 kilometri dintre Biharia și Borș (de la granița cu Ungaria) și apoi unul de 18 km dintre Iernut și Chețani.

ADVERTISING

Apoi, s-au dat în trafic cei circa 16 kilometri de autostradă construiți ca parte a Centurii Bacăului, dar care ar urma să facă parte din A7, atunci când se va construi și restul autostrazii.

S-au inaugurat, cu restricții, circa 15 kilometri ai Autostrazii A10, de la Sebeș până la nodul rutier Alba Iulia Nord.

Și, în cele din urmă, s-a deschis traficul pe o porțiune de 6,3 kilometri de autostradă dintre Râșnov și Cristian.

La ce inaugurări să ne așteptăm pentru anul 2021

În noul an vom termina, în sfârșit, cu o întârziere de vreo 5 ani, Autostrada Sebeș Turda (A10), lungă de circa 70 de kilometri.

Deja aproape 30 de kilometri din capătul nordic al șoselei, dintre Aiud și Turda, s-au dat în trafic încă din august 2018.

În 2020 s-a deschis parțial traficul și pe 15 kilometri din capătul sudic, de la Sebeș și până la nodul rutier Alba Iulia Nord. Ulterior, pentru că și vremea a fost bună, constructorul a mai lucrat și a mai terminat din lucrări.

ADVERTISING

Iar în 2021 urmează să se finalizeze totul. Apoi - cel mai probabil în cursul verii - Aktor urmează să termine lucrările la cei 24,25 km dintre Sântimbru și Aiud. Va fi segmentul cu care, în sfârșit, se vor finaliza toate lucrările la A10.

Autostrada A10 Sebes-Turda lot 2 -- octombrie 2020
Cum arătau lucrările la lotul construit de Aktor, la finele lunii octombrie. Video: Asociația Pro Infrastructura

Din păcate, acest lot construit de Aktor este și unul dintre singurele porțiuni de autostradă pe care avem șanse să le vedem inaugurate în 2021.

Un alt segment de șosea de mare viteză care s-ar putea inagura face parte tot din A3, are 4,5 kilometri și leagă Ungheni de Târgu Mureș.

”Aici, chiar dacă a început abia în iulie, Strabag a lucrat într-un ritm foarte bun. Într-un ritm similar cu al UMB. De fapt, în ritmul normal, în care ar trebui să lucreze toți constructorii.

Și asta înseamnă că - deși termenul de finalizare a autostrăzii nu e 2021 - lucrările s-ar putea finaliza și e posibil să avem o inaugurare”, a mai spus Ionuț Ciurea.

ADVERTISING

În plus, e posibil ca UMB să finalizeze parțial, în zona Balș - Slatina, unele porțiuni din drumul expres pe care îl construiește (parte din Drumul Expres Craiova Pitești), este de părere directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură.

Ce trebuia să fie gata în 2021, dar nu va fi...

Mai sunt și alte proiecte care au termen de finalizare 2021, dar e foarte puțin probabil ca ele să fie într-adevăr gata.

Spre exemplu, un lot de autostradă de circa 15 kilometri dintre Chețani și Câmpia Turzii ar trebui să fie gata în 2021, potrivit termenului din contractul dintre Compania de Drumuri și constructor (Strasco - n.red.).

Problema este că până acum s-au realizat doar circa 37% din lucrări, iar Straco este în insolvență. Imagini suprinse de Asociația Pro Infrastructură la finele lunii noiembrie arată că pe șantier aproape că nu se mai lucra.

În context, directorul executiv al API, Ionuț Ciurea, a declarat pentru SpotMedia.ro că mult mai probabil este ca pentru acea porțiune să urmeze o reziliere de contract.

”La cum s-a lucrat până acum, finalizarea lotului ar fi imposibilă. Probabil la stabilirea finalizării pentru 2021 s-a mizat pe o creștere a ritmului de lucru și o îmbunătățire a situației financiare a antreprenorului. Dar e greu de crezut că așa ceva s-ar putea întâmpla.

Straco-Campia-Turzii
Cum arata șantierul, la finele lunii octombrie. Aproape că nu se lucra, deși s-a făcut abia 37% din treabă și totul ar trebui să fie gata în 2021. Foto: Asociația Pro Infrastructură

Acolo e mult de lucru la terasamente și asfalt. Sunt unele lucrări grele și scumpe. Ar trebui să lucreze într-un ritm accelerat și concentrat ca să putem vorbi despre eventuala deschidere a unui sens.

Dar, repet, e foarte puțin probabil. Cred că acolo e mult mai aproape de reziliere. De altfel, noi chiar am propus, încă din cursul verii, să se rezilieze", a precizat Ionuț Ciurea.

Podul peste Dunăre: dacă-l terminăm, îl facem muzeu

Potrivit contractului dintre Compania de Drumuri și societatea Astaldi, podul peste Dunăre de la Brăila ar urma să fie gata la finele anului viitor.

”Podul, în sine, are șanse să fie finalizat la timp. Cu tot cu tăblier și cu cablurile de susținere. Da, avem șanse să vedem podul peste Dunăre. Dar cel mai probabil ne vom mulțumi anul viitor să-l filmăm cu drona.

Funcțional nu va fi anul viitor, din cauză că rețeaua de drumuri de legătură nu e gata. Nu vorbim despre celebrele drumuri expres care ar urma să se construiască în zona Galați - Brăila, ci despre drumurile prinse în acest contract, pe care tot Astaldi le va construi.

Braila bridge-night time video
Cum arată noaptea șantierul pilonilor podului peste Dunăre. Sursă foto: Asociația Pro Infrastructură

Dar încă mai sunt probleme cu autorizația de construire. Abia în august 2020 s-a semnat pentru relocările rețelelor de utilități (gaze, curent etc). Mai durează.

Chiar dacă podul va fi gata la finele lui 2021, va mai fi nevoie de cel puțin 6 luni - și asta din estimările Companiei de Drumuri - pentru a lucra la drumurile de legătură. Timp în care podul nu va putea fi deschis”, a mai spus Ionuț Ciurea.

Marile șantiere pe care ar trebui să înceapă lucrările, în 2021

”În cursul primăverii vitoare, ar trebui să se emită autorizare de construire pentru Lotul 5 al Autostrăzii Sibiu - Pitești. Chiar dacă nu se va emite pentru toți cei 30 de kilometri ai lotului (dintre Bascov și Curtea de Argeș), pe parte din acest segment tot ar trebui să fie emis documentul și să înceapă lucrările”, a precizat Ionuț Ciurea.

Societatea Astaldi a fost contractată deja de la începutul verii trecute pentru a realiza acest segment de autostradă. Dar până să începă lucrările pe șantier s-a lucrat la proiectare.

Președintele Asociației Pro Infrastructura apreciează că tot în 2021 ar urma să înceapă lucrările și la toate cele 3 loturi sudice ale Autostrăzii de Centură a Capitalei (A0). Este vorba despre două loturi care totalizează puțin peste 33 de kilometri și pe care le va construi Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Tikaret AS și un lot de aproape 18 kilometri pe care urmează să-l construiască Aktor.

În plus, firmele lui Dorinel Umbrărescu ar trebui să înceapă lucrul la segmentele care totalizează puțin peste 42 de kilometri de autostradă și pe care le vor construi între Nădășelu, Zimbor și Poarta Sălajului.

Rămâne să aflăm dacă aceste lucrări vor începe sau nu în forță și dacă avem sau nu șanse să creștem ritmul de lucru la autostrazi, în România.

Citește și:

Ministrul Bode promite că începe lucrările la peste 150 km de autostrăzi şi drumuri expres în 2020

Ministrul Bode susţine că 1.000 de km de autostradă până în 2024 nu sunt proiecte fanteziste


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇