Pandemia a accelerat comerțul electronic din România, care a intrat pe o tendință de aliniere la cifrele din piața europeană. Românii preferă cumpărăturile online pentru că în acest fel câștigă timp (85%), economisesc bani (69%) și scapă de stresul de a merge în mall sau la supermarket. Studiul despre comportamentul e-Shopperilor români arată că există deja numeroși indicatori la care aceștia îi depășesc pe cei din Uniunea Europeană. Cele mai mari diferențe se înregistrează, de exemplu, la utilizarea smartphone-ului pentru cumpărăturile online (88% față de 65%, cât e media europeană), mulțumirea față de ușurința livrării (82% față de 75% UE) sau a returului (65% în România, 55% în UE). Informațiile fac parte din „Barometrul e-Commerce. Provocări în vremuri de criză” pus la dispoziție de compania de curierat DPD România. Datele au fost obținute pe baza unor interviuri online realizate în 21 țări europene. În România au fost chestionate 1.002 persoane.
Numărul românilor care își fac online cumpărăturile a crescut cu 11% în 2020 (față de 2019) și cu 4% în 2021 (față de 2020), iar tendința de creștere se menține, arată studiul citat, care ia în calcul așa-numitul e-Shopper obișnuit, responsabil pentru 94% din cumpărăturile online din România. În ultima lună, e-shopperii români au primit 4,4 colete (media UE este de 5,5 colete), iar pe parcursul anului trecut au făcut, în medie, 50 de achiziții online, cu 15 mai multe decât în anul 2019.
Pentru români, cumpărăturile electronice aduc o serie de avantaje, ceea ce îi plasează printre cei mai optimiști europeni la acest capitol. Astfel, românii consideră că a cumpăra online înseamnă a câștiga timp (85%, la o medie europeană de 78%), a face economii (69%, față de media europeană de 62%) și a scăpa de stresul cumpărăturilor în mall sau supermarket (75%, mult peste media europeană de 66%).
Atunci când fac achiziții online, românii folosesc preponderent telefoanele inteligente (88%, mult peste media UE, care este 65%). În același timp, 79% aleg magazinul online datorită Social media și influencerilor (în UE, media este de 57%), iar 84% oferă feedback sau își împărtășesc experiența e-shopping (în vreme ce media europeană la acest capitol este de 69%). În schimb, doar 29% dintre e-Shopperii români sunt înscriși în scheme de loialitate ale magazinelor, capitol la care media europeană este mult superioară (35%).
Categoriile de produse aflate în top, în România, sunt Beauty & Health Care (61%, mult peste media europeană, care este 48%), Fashion (58%, la fel ca media UE) și Încălțăminte (54%, peste media europeană, 50%). De altfel, aceste categorii de produse se în topul preferințelor de pe toate piețele locale europene, doar ordinea și procentele fiind diferite. De exemplu, încălțămintea e pe primul loc în Polonia (66%), produsele Fashion în Slovacia (69%) și cele din categoria Beauty & Health Care în Ungaria (46%).
„e-Shopperii români sunt mai pretențioși decât europenii atunci când vine vorba de livrarea produselor achiziționate online. Ei își doresc o livrare personalizată, vor să știe ora exactă a livrării, să primească în informații în timp real în privința livrării și vor mai multe opțiuni de livrare”, a declarat Elena Andrei, CCO DPD România.
Oricum, pentru marea majoritate a e-Shopperilor români (82%) experiența de livrare rămâne foarte pozitivă, în contextul în care tendința europeană în ceea ce privește ușurința în livrare este mai degrabă în scădere (75%). Locul de livrare preferat rămâne adresa de domiciliu (76% în scădere însă față de 2019, sub media europeană, care este 82%), dar se înregistrează o creștere importantă a preferinței pentru livrările în oficii (28%, în vreme ce media UE este 14%) sau la lockere (21%, mai preferate decât media UE, care este 17%). A scăzut și preferința pentru livrările la locul de muncă 16% (11% media UE), pe fondul răspândirii fenomenul muncii de la distanță.
Un lucru considerat de experți ca semn al maturizării pieței se referă la retururi. Este un capitol la care e-Shopperii români au avansat foarte mult în perioada pandemiei. Dacă în anul 2019, rata de retur era de 7%, anul trecut aceasta a ajuns la 19%, în condițiile în care media europeană este de 12%. Totul, pe fondul unui nivel ridicat de mulțumire față de procesul de returnare a produselor, pe care 65% dintre români îl consideră a fi ușor (media europeană, 55%).
Românii stau mai bine ca media europeană și la capitolul cumpărături de pe site-uri din străinătate. În vreme de, la nivelul UE, 52% dintre e-shopperi au făcut cumpărături de pe site-uri din afara propriilor țări, în România procentul e mult mai mare: 69%. Și gradul de mulțumire pentru achizițiile din străinătate e mai mare în România: 80% față de 73% media europeană. Un alt aspect interesant la acest capitol este acela că românii au preferat magazine din Europa (78%, la o medie UE de 73%), și s-au renunțat masiv la site-urile chinezești, aflate într-o tendință de scădere accentuată, de 10 procente.
Dacă vorbim despre piețele externe în care magazinele românești vând cel mai bine, trebuie luate în considerare două categorii. Pe de o parte se află țările occidentale în care există o diaspora românească numeroasă (Germanie, UK, Spania, Portugalia, Franța, Olanda, Belgia), unde românii plecați din țară încă preferă magazinele românești, eventual din motive sentimentale. Pe de altă parte, sunt piețele din vecinătate (Bulgaria, Croația, Grecia, Polonia, Slovacia și Ungaria), unde se constată o tendință de creștere.
„Ponderea achizițiilor din România înregistrată în aceste țări este abia în jur de 2%, ceea ce arată o sub-reprezentare comerțului electronic românesc în fluxuri cross-border din regiune. Acest lucru trebuie privit ca o oportunitate de business, pentru că este foarte mult loc de creștere pe aceste piețe insuficient exploatate. Tot așa cum merită o atenție mai mare piețele în care diaspora românească este bine reprezentată și e-Shopperii de acolo îi pot influența și pe localnici”, a mai declară Elena Andrei, CCO DPD România.
Angajamentul față de mediu e o preocupare tot mai întâlnită la e-shopperii români, cel puțin la nivel declarativ, se mai arată în „Barometrul e-Commerce” lansat de DPD România. Astfel, 85% spun că e mai probabil să prefere un magazin online eco-friendly (media europeană, 65%) și, atunci când este posibil, cumpără produse sustenabile (68% la o medie europeană de 48%). Pe de altă parte, 81% dintre români consideră că responsabilitatea sustenabilității le revine brandurilor și companiilor (media UE este 69%), însă doar 59% se arată dispuși să plătească mai mult pentru produse și servicii care protejează mediul (media UE, 41%)
„Barometrul e-Commerce. Provocări în vremuri de criză” face parte dintr-un studiu mai amplu realizat de DPDgroup, lider pe piața de curierat rutier din Europa. Compania de curierat DPD România este activă pe piața locală din 2008, după preluarea Pegasus Courier, are peste 2000 de angajați (inclusiv francizele) și aproape 20 de milioane de colete livrate.