Cartel pe piața bateriilor auto. Comisia Europeană amendează drastic producătorii, inclusiv Rombat

Cartel pe piața bateriilor auto. Comisia Europeană amendează drastic producătorii, inclusiv Rombat
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Comisia Europeană a amendat mai mulți producători europeni de baterii auto și asociația profesională EUROBAT cu aproximativ 72 de milioane de euro, după ce a constatat existența unui cartel care ar fi restrâns concurența pe piața bateriilor pentru autovehicule și ar fi dus la prețuri mai mari pentru mașinile și camioanele fabricate în Europa.

Potrivit unui comunicat al Comisiei, patru producători – Clarios, Exide, FET și Rombat – împreună cu asociația EUROBAT au încheiat, timp de peste 12 ani, acorduri anticoncurențiale și au derulat practici concertate în legătură cu vânzarea bateriilor.

Ancheta a vizat perioada 2004–2017 și a fost declanșată în septembrie 2017.

Comisia a stabilit că producătorii, sprijiniți de EUROBAT, au convenit introducerea unui suprapreț standardizat, așa-numitele „prime EUROBAT”, calculate în funcție de prețul plumbului și publicate în revista de specialitate Metal Bulletin.

Aceste prime au fost folosite ulterior în negocierile cu marii producători auto pentru a menține prețurile la un nivel mai ridicat decât ar fi rezultat într-un cadru concurențial normal.

Executivul european subliniază că este ilegal ca furnizorii să coordoneze în secret utilizarea unui astfel de suprapreț la nivelul întregului sector.

Clarios a beneficiat de imunitate totală, după ce a informat Comisia despre existența cartelului, în cadrul programului de clemență. FET și Rombat au cooperat, la rândul lor, cu ancheta, obținând reduceri ale amenzilor de 50%, respectiv 30%.

În final, Comisia a stabilit următoarele sancțiuni:

0 euro pentru Clarios,

  • 6,11 milioane de euro pentru FET (din care 5,3 milioane de euro în solidar cu Resonac),
  • 15,5 milioane de euro pentru Elettra (predecesorul FET),
  • 20,2 milioane de euro pentru Rombat (din care 11,5 milioane de euro în solidar cu Metair),
  • 30 de milioane de euro pentru Exide
  • 125.000 de euro pentru EUROBAT, pentru rolul său de intermediar.

În cazul unei alte companii implicate, Dofin, amenda a fost plafonată la 0 euro, deoarece aceasta nu mai este activă din punct de vedere economic.

Comisia a mai anunțat că a acceptat cereri privind incapacitatea de plată din partea unor companii și a permis achitarea amenzilor în tranșe anuale prestabilite.

Reacţia Rombat

În cazul Rombat, Comisia a fost de acord ca plata amenzii să se facă pe parcursul a 51 de luni, cu o primă tranșă de 4,2 milioane de euro, scadentă la 15 decembrie 2025.

Într-o poziție transmisă public, Rombat a precizat că amenda totală de 20,2 milioane de euro implică răspunderea solidară a companiei-mamă Metair și a filialei sale din Olanda pentru suma de 11,6 milioane de euro, în baza prezumției legale privind influența decisivă a societății-mamă.

Compania contestă însă această interpretare și susține că deciziile-cheie privind aplicarea primelor EUROBAT fuseseră deja stabilite înainte de achiziția Rombat de către Metair, în 2012.

Rombat avertizează că sancțiunea ar putea avea implicații financiare serioase asupra activității sale, dar afirmă că își continuă operațiunile conform strategiei agreate cu Metair și rămâne un angajator important și un contributor major la bugetul de stat, în județul Bistrița-Năsăud.

Bateriile de pornire auto sunt esențiale pentru pornirea motoarelor cu ardere internă și pentru alimentarea sistemelor electrice ale vehiculelor.

Potrivit Comisiei Europene, coordonarea prețurilor în acest sector a afectat direct producătorii auto și, indirect, consumatorii din întreaga Uniune Europeană.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇