Forţele Aeriene ale SUA au în plan dezvoltarea unei flote de peste 1.000 de avioane controlate de inteligenţa artificială, pentru că unele dintre acestea s-au dovedit superioare piloților umani.
Primele avioane pilotate de AI ar trebui să fie gata până în 2028, scrie Associated Press.
Un avion de luptă F-16 experimental, controlat de inteligență artificială, a fost testat zilele trecute, la baza aeriană Edwards, iar pe scaunul din față s-a aflat chiar secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall.
O nouă generație de piloţi de testare antrenează acum inteligenţa artificială să zboare în război.
Kendall a fost la baza aeriană pentru a vedea cum zboară avioanele conduse de AI și pentru a face o declarație publică de încredere în rolul său viitor în lupta aeriană.
Doar Associated Press şi NBC au primit permisiunea de a asista la zborul secret, cu condiția ca acesta să nu fie anunţat până când nu va fi finalizat, din motive de securitate operațională.
Avionul Vista, un F-16 controlat de inteligență artificială, a zburat cu Kendall la bord, făcând manevre fulgerătoare la mai mult de 885 km/h, viteză care a exercitat o presiune asupra corpului său de cinci ori mai mare decât forța gravitației.
Vista a zburat alături de un al doilea F-16 pilotat de om, la mai puțin de 300 de metri unul de altul, răsucindu-se și făcând bucle pentru a-și forța adversarul să ajungă în poziții vulnerabile.
La sfârșitul zborului de o oră, Kendall a coborât din cabină satisfăcut.
El a spus că a văzut suficient în timpul zborului încât acum are încredere în inteligenţa artificială că ar putea decide singură când să folosească arme în război.
Există evident şi multă opoziție față de această idee. Experții în controlul armelor și grupurile umanitare sunt profund îngrijorați de faptul că AI ar putea într-o zi să arunce în mod autonom bombe care ucid oameni și acum caută să obţină restricții privind utilizarea acesteia.
„Există îngrijorări larg răspândite și serioase cu privire la cedarea deciziilor de viață și de moarte către senzori și software”, a avertizat Comitetul Internațional al Crucii Roșii.
Armele autonome „sunt un motiv imediat de îngrijorare și necesită un răspuns politic internațional urgent”.
Kendall a dat asigurări însă că va exista întotdeauna supraveghere umană a sistemelor atunci când sunt folosite arme.
Însă tranziţia armatei către avioane cu AI este cauzată de costuri și capacitatea strategică.
Dacă SUA și China ar ajunge în conflict, de exemplu, flota americană de avioane de luptă scumpe, cu echipaj uman, va fi vulnerabilă în faţa unor aeronave conduse de AI.
Forțele aeriene ale Chinei sunt pe cale să depășească numeric aeronavele americane. În plus, China îşi face şi o flotă de arme zburătoare fără pilot.
Scenariile de război prevăd roiuri de avioane americane fără pilot care pot ataca apărarea inamică, pentru a oferi SUA capacitatea de a pătrunde într-un spațiu aerian, fără riscuri pentru viețile piloților.
Dar schimbarea de la US Air Force este determinată și de bani. Forțele aeriene au încă probleme din cauza întârzierilor de producție și a costurilor mult crescute pentru F-35 Joint Strike Fighter.
Avioanele fără pilot mai mici și mai ieftine controlate de AI sunt calea de urmat, a spus Kendall.
Operatorii militari ai Vista spun că nicio altă țară din lume nu are un avion AI ca acesta, unde software-ul învață mai întâi milioane de date într-un simulator, apoi își testează concluziile în timpul zborurilor reale.
Datele din lumea reală sunt apoi reintroduse în simulator, unde AI le procesează.
China are şi ea AI, dar nu există nicio indicație că ar fi găsit deocamdată o modalitate de a efectua teste în afara unui simulator.
Și, la fel ca un ofițer tânăr, unele lecții pot fi învățate doar în aer, au spus piloții de testare ai Vista.
Până când zbori efectiv, „totul este la ghici”, a declarat pilotul Bill Gray.
Vista a zburat pentru prima dată în septembrie 2023 și au existat doar 24 de teste similare de atunci.
Dar programele învață atât de repede, încât unele versiuni AI testate pe Vista îi înving deja pe piloții umani în luptă aer-aer.
Piloții sunt conștienți că s-ar putea să-și antreneze astfel înlocuitorii robotici, care i-ar scoate la pensie, dar nu ar dori să fie sus pe cer împotriva unui adversar care are aeronave controlate de AI, iar America să nu aibă propria flotă.