Oricât de mică, orice țară care se simte vizată de o posibilă invazie a Rusiei se poate apăra eficient dacă securizează corespunzător un element vital de infrastructură, consideră analiștii militari americani.
Există un element comun în operațiunile militare ruse de atac din ultimii 50 de ani: când Rusia caută să ocupe o altă țară, prima oară se duce spre cel mai important aeroport, arată doi experți militari americani citați de Business Insider.
Asaltul rușilor asupra aeroportului Hostomel, la începutul invaziei din Ucraina, în 2022, a făcut parte dintr-un "manual de invazie" bine pus la punct, scriu Kevin Stringer și Heather Gregg, într-un articol pentru Institutul de Război Modern din West Point, Statele Unite.
Asediul de la Hostomel este una dintre puținele operațiuni speciale de ocupare a unui aeroport în care armata rusă a înregistrat un eșec. Moscova a trimis trupe de commando și parașutiști și în trecut pe aeroporturile din Praga (1968), Kabul (1979) și Sevastopol (2014) pentru a ușura avansarea trupelor terestre peste granițe.
"Luarea în considerare a acestui manual de invazie este esențială pentru statele care ar putea fi ținta unei viitoare agresiuni ruse", arată autorii.
Cum acționează rușii când vizează un aeroport
Strategia Rusiei se poate desfășura cu o viteză vertiginoasă, pe măsură ce trupele de elită cuceresc aeroportul pentru a crea un cap de pod aerian. Transporturile aeriene pot aduce apoi întăriri pentru a extinde podul aerian, în timp ce trupele desfășurate pe aeroport așteaptă să facă joncțiunea cu coloanele blindate care se revarsă peste graniță.
Operațiunile ruse au de regulă următoarea desfășurare:
- poziționarea forțelor convenționale la granițele țării vizate pentru a amplifica presiunea politică și a se organiza pentru invazie;
- infiltrarea unor unități de operațiuni speciale (Spetsnaz) pentru pregătirea și acționarea ca vârf de lance a incursiunii;
- capturarea unui aeroport strategic prin unități aeropurtate;
- aterizarea unor trupe de asalt suplimentare pentru a asigura spațiul de luptă și a anihila guvernul național alături de unitățile de operațiuni speciale deja existente.
Forța de invazie a aeroportului cuprinde de obicei un detașament de forțe speciale pentru a obține elementul-surpriză, urmat de trupe de dimensiunea unui batalion pentru a deschide calea pentru cel puțin o brigadă, detaliază Stringer, colonel în retragere al armatei americane. O brigadă rusă are, de regulă, aproximativ 4.000 de parașutiști.
Strategia nu funcționează întotdeauna, după cum a dovedit războiul din Ucraina. În 2022, asediul aerian asupra Kievului a fost un fiasco: atacurile aeriene nu au reușit să suprime apărarea antiaeriană ucraineană care a doborât numeroase elicoptere rusești, sprijinul aerian apropiat pentru capul aerian a lipsit, iar forțele ucrainene au contraatacat rapid spre cei 300 de parașutiști asediați.
Totuși, rușilor le-a ieșit manevra în trecut. Atacul asupra Pragăi în '68 a ajutat forțele Pactului de la Varșovia (fără România) să ocupe Cehoslovacia cu lupte și pierderi minime. Atacul de la Kabul, în 1979, având ca obiectiv înlăturarea de la putere a președintelui afgan Hafizullah Amin a fost o baie de sânge - sute de afgani și membri ai KGB și trupelor Spetznaz au fost uciși, inclusiv Amin. Iar mai recent, în 2014, la Sevastopol, celebrii "omuleți verzi" în uniforme militare fără însemne au ocupat două aerodromuri în operațiuni eficiente.
Ce pot face Moldova și alte țări mici
Sunt lecții din care orice țară care se simte amenințată de Rusia trebuie să învețe. "Având în vedere că atacurile asupra aeroporturilor au dat roade în trecut, este rezonabil să presupunem că Kremlinul va folosi metode similare împotriva altor ținte potențiale, cum ar fi țările baltice, Moldova sau Georgia", avertizează experții.
Aceștia admit, totuși, că pentru statele mici, cu resurse militare limitate, e mai ușor de zis decât de făcut: "Rusia este ocupată în Ucraina acum, dar pregătirea adecvată pentru planul unei invazii ruse necesită timp. (…) Pentru țări ca Moldova și Gerogia, această pregătire nu-i puțin lucru, dat fiind că ambele au deja trupe ruse pe teritoriul lor (în cazul Moldovei, în republica separatistă Transnistria, n. red.), sunt relativ mici și se confruntă cu o paletă de constrângeri privind resursele."
Autorii analizei sugerează câteva soluții care nu sunt costisitoare. Prima este desfășurarea unor unități militare speciale pentru apărarea aeroporturilor cheie: "Ucrainenii au lăsat elemente din Brigada 4 de Reacție Rapidă a Gărzii Naționale la aeroportul Antonov, în ciuda nevoii copleșitoare de trupe ucrainene pentru a înfrunta invazia rusă de la granițe. Această unitate de aproximativ 3.000 de militari a reușit să împiedice capturarea aeroportului de către trupele ruse și a făcut inutilizabilă pista de aterizare, zădărnicind eforturile ulterioare ale rușilor de a aduce la sol trupe și de a captura capitala."
Stringer crede că un regiment special de apărare a unui aeroport precum cel staționat la aeroportul din Zurich în perioada Războiului Rece este un exemplu bun. "Era o unitate de mărimea unei brigăzi de aproximativ 3.000 de oameni, în principal rezerviști locali aflați în așteptare. Era formată din patru batalioane înarmate cu mitraliere, mortiere de 81 și 60 mm, vehicule blindate de transport militar cu tunuri de 20 mm și lansatoare de rachete antiaeriene Stinger. Vehiculele aeroportuare ar putea fi folosite pentru a bloca pista. Cred că acest model ar fi atât pragmatic, cât și accesibil pentru un stat mic de astăzi", detaliază el.
Chiar dacă Rusia poate copleși un stat mic ca putere militară, acest lucru nu garantează o preluare reușită a aeroportului. Trupele aeriene au fost întotdeauna vulnerabile în fața apărării antiaeriene în timp ce zboară, înainte de a putea organiza o poziție la sol. "Dacă apărarea este pregătită, rușii sunt vulnerabili. Această vulnerabilitate crește dacă nu au superioritate aeriană asupra aerodromului", arată Stringer.
Manualul de invazie al rușilor trebuie să fie cât mai costisitor
Dacă rușii reușesc să ocupe un aeroport, cea mai bună opțiune pentru trupele de apărare este să contraatace imediat pentru a disloca efectivele ofensive și a bloca pista ca să prevină alte desfășurări de forțe, explică analiștii.
Statele Unite și țările europene pot sprijini țările vulnerabile în apărarea aeroporturilor. "Armata americană are mai multe unități dedicate pentru capturarea sau securizarea pistelor de aterizare, în special în cadrul Regimentului 75 Ranger și al forțelor de operațiuni speciale ale Forțelor Aeriene. Aceste unități ar putea oferi un antrenament valoros cu privire la modul de planificare și perturbare a unui asalt rusesc asupra aeroporturilor critice. Capacități similare există în cadrul operațiunilor speciale europene și al forțelor convenționale, inclusiv în țări cu planuri de apărare totală, cum ar fi Finlanda și Suedia", se arată în analiza citată.
În plus, SUA și Europa pot să furnizeze și informații de avertizare despre planurile rușilor de a captura aeroporturi. Înainte de începerea invaziei din februarie 2022 în Ucraina, CIA a transmis repetate avertismente Kievului despre planurile Rusiei de a ocupa aeroportul Hostomel.
În cele din urmă, țările expuse riscului și cele care le sfătuiesc și le sprijină ar trebui să urmărească creșterea costurilor Rusiei pentru punerea în aplicare a manualului de invazie.
"Înțelegerea și delimitarea succesiunii evenimentelor pe care Rusia le-a folosit de-a lungul timpului pentru a da o lovitură de stat și conceperea de contramăsuri pentru a contracara aceste acțiuni se poate dovedi vitală în apărarea împotriva următoarei invazii ruse", concluzionează analiștii militari americani.