Polonezii ne vor livra 62 de trenuri noi până cel târziu la începutul anului 2027.
Este termenul asumat de producătorul polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA).
Trenurile vor circula pe 10 rute de serviciu public, spune preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Ştefan Roşeanu.
Şeful ARF şi preşedintele PESA, Krzysztof Zdziarski, au semnat, la sediul Ministerului Transporturilor, contractul de achiziţie a celor 62 de rame electrice regionale, în prezenţa ministrului Sorin Grindeanu şi a ambasadorului polonez, Pawel Soloch.
"Astăzi am semnat trei contracte, pentru că licitaţia a fost organizată pe trei loturi şi, în consecinţă, cele 62 de trenuri sunt sub egida a trei contracte, fiecare cu aproximativ 20 de trenuri. (…) Conform prevederilor contractuale, urmează ca trenurile să vină la începutul anului 2026, deci în doi ani, şi în cursul anilor 2026 - 2027 la început ar trebui să se livreze toată cantitatea, pentru că sunt livrări în paralel pentru fiecare contract în parte.
Trenurile vor circula pe 10 rute de serviciu public din România. Rutele sunt publice de la sfârşitul anului 2022, când celor şase operatori de serviciu public feroviar le-au fost atribuite contractele pe 10 ani şi în aceste contracte pe 10 ani le-au fost distribuite, conform metodologiei aprobate de Guvern, toate trenurile care sunt cumpărate prin fonduri europene, mai puţin ramele care fac obiectul contractului cu Alstom - cele 37 de rame - care fac obiectul unor contracte de serviciu public licitate", a afirmat Roşeanu.
Trenurile poloneze pot circula cu o viteză maximă de 160 km/h şi pot transporta 453 de călători (pe scaune - 224 de locuri şi în picioare). De asemenea, ele au şi 16 locuri pentru transportul bicicletelor.
Din punct de vedere al confortului pasagerilor, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spaţiu pentru amplasare automate de cafea, băuturi răcoritoare, dulciuri etc., spaţii pentru bagaje de dimensiuni mari, un spaţiu pentru călători cu mobilitate redusă, în zona inferioară, precum şi spaţiu pentru amplasarea unui automat de vândut bilete şi/sau aparat pentru validarea titlurilor de călătorie.
Valoarea totală a proiectului este de 3,038 miliarde de lei, fără TVA, iar finanţarea este asigurată din Programul Transport (PT) 2021 - 2027, cu cofinanţare de la bugetul de stat.