Aleile din Herăstrău sunt la un pas de prăbușire în lac. Problema s-ar putea rezolva abia în 2029! (Foto)

Aleile din Herăstrău sunt la un pas de prăbușire în lac. Problema s-ar putea rezolva abia în 2029! (Foto)

Aleea din jurul lacului Herăstrău mai are puțin şi se va prăbuși în apă, pe unele porțiuni. Primăria Capitalei se așteaptă, însă, ca structura să reziste cel puțin până la iarnă, când ar putea începe lucrările de consolidare a malurilor.

Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB) a lansat deja o licitație, la care s-a și înscris o asociere de firme cunoscute. Dar încă nu s-a stabilit cine și cum va lucra în Herăstrău.

Malurile lacului Herăstrău au nevoie de consolidare de mulți ani. Dar pe măsură ce trece timpul, problemele se agravează.

La acest moment, pe o porțiune de zeci de metri dintre restaurantele de lux din parc și baza sportivă de caiac CSS, jumătate din alee s-a prăbușit și atârnă periculos, deasupra apei.

mal-cazut-3
Parte din alee este suspendată deasupra apei. Foto: Spotmedia.ro

Crăpăturile de pe mijlocul aleii pe jumătate prăbușite sunt deja atât de mari încât îți încape piciorul în ele.

picior-alee-crapata-Herastrau-
Crăpăturile din aleile care se prăbușesc în lac sunt mai mari, de la an la an. Foto: Spotmedia.ro

Iar aceasta este doar una dintre zonele cu probleme. Prin parc sunt și alte zone unde se vede că apa a trecut de digurile care mărgineau malul și pune în pericol zona pietonală.

ADVERTISING

Pe alocuri, cineva – probabil muncitori care s-au ocupat de întreținerea parcului – au încercat să acopere pagubele. Într-o zonă, porțiunea care s-a căscat între mal și digul de apărare a fost umplută cu bolțari. E foarte puțin probabil să ajute la ceva.

mal-aparat-cu-borduri
Malul, apărat cu borduri. Foto: Spotmedia.ro

În altă zonă a parcului - în vecinătatea terenului de golf - cineva a umplut cu ciment crăpăturile din asfalt. E o cosmetizare care ține câteva săptămâni sau cel mult câteva luni. Pe măsură ce malul continuă să alunece în lac, umplutura se macină și crapă. Iar aleea cârpită se strică și mai tare și arată și mai urât.

ciment-pe-aleile-crapate-din-Herastrau
Cârpelile cu ciment nu împiedică prăbușirea aleii. Foto: Spotmedia.ro
ciment-pe-alei-crapate-din-Hestrau-2
ciment-pe-alei-crapate-din-Hestrau-3

Există și zone unde aleea pietonală este, momentan, mai puțin afectată. Dar unde e limpede că e nevoie de lucrări cât mai repede, pentru că apărările de mal s-au stricat și apa începe să afecteze solul pe care e amplasată zona de promenadă.

alee-surpata-apa-Herastrau-2
alei-surpate-apa
Apa trece de vechile apărări de mal, în multe locuri de parc. Foto: Spotmedia.ro.

Cine și ce face ca să rezolve problema

La început de an, viceprimarul Horia Tomescu (USR) a declarat pentru Spotmedia.ro că Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB) va lansa în cursul anului 2023 o licitație pentru a selecta un constructor care să se ocupe de lucrările numite „apărări de mal”.

ADVERTISING

ALPAB a și lansat acea licitație. S-a publicat în Sicap pe 16 februarie. Interesul constructorilor a fost destul de mare, de vreme ce au adresat peste 70 de întrebări (numite, în documentație, „solicitări de clarificare”).

Pe 11 aprilie a fost termenul limită până la care firmele interesate să repare maluri de lac puteau depune oferte.

Până la urmă, a depus ofertă o singură asociere de firme, compusă din:

  • Dimar SRL. Lider al asocierii, Dimar e o firmă mare de construcții, deținută de Iulian Drăgunoiu. O monitorizare a Expert Forum din 2017 arăta că Drăgunoiu a fost în 2009 sponsor al PDL. Dar a avut contracte bănoase cu statul și în timpul administrațiilor PSD.
  • Consitrans SRL. Este o firmă ai cărei asociați sunt Eduard și Viorica Hanganu și care a primit, de-a lungul anilor, multe contracte pentru proiectare de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
ADVERTISING

Potrivit calendarului din Sicap, ALPAB urmează să evalueze oferta depusă de cele două companii până în luna mai. Rămâne de văzut dacă această ofertă va fi considerată acceptabilă.

Dacă da, ALPAB ar putea ajunge să semneze un contract de lucrări. Dacă nu, procedura va trebui reluată.

Lucrările de refacere a apărărilor de mal în tot parcul ar urma să coste circa 51.109.675 de lei, potrivit estimărilor ALPAB. Și vor dura 5 luni, potrivit documentației. Dar nu 5 luni consecutive. În fiecare iarnă - când cuva lacului se va putea goli - constructorul ar urma să lucreze câte o lună.

În acest ritm, problema s-ar rezolva de tot în iarna 2028 - 2029.

Dar între timp, în iernile care urmează, s-ar putea consolida malurile măcar în zonele unde riscul e major ca aleea pietonală să se surpe de tot și să se prăbușească în lac.

Vom urmări procedurile de atribuire și pe cele administrative și vom reveni cu detalii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇