Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, joi, modificările aduse Codului Rutier, astfel că de acum șoferii trebuie să-și plătească amenzile în 6 luni sau rămân fără permis. Ca să fie ridicată suspendarea, șoferii vor trebui să participe la cursuri de conducere defensivă şi de prim-ajutor.
Aceste cursuri devin obligatorii și pentru cei care dau pentru prima oară examenul de șoferi. Iată toate situațiile în care trebuie făcute cursurile:
- când dai pentru prima oară examenul de șoferi
- când dai de permis după ce acesta fusese anterior anulat prin hotărâre judecătorească
- pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului, în cazul în care polițiștii au decis acest lucru
- polițiștii pot decide și să oblige șoferul să facă aceste cursuri, ca sancțiune complementară, atunci când șoferul face un accident și se dovedește că a condus sub influența băuturilor alcoolice, că a trecut pe roșu sau că nu a acordat prioritate la pietoni.
În plus, orice șofer dorește poate face aceste cursuri. Dacă și le plătește singur, va beneficia de deducerea din impozitul pe venit a sumei cheltuite. De aceeași deducere din impozitul pe venit sau profit beneficiază și firmele care le plătesc angajaților astfel de cursuri.
Evidenţa conducătorilor care au urmat cursuri în domeniul conducerii defensive va fi ținută de către Poliţia Rutieră. Ulterior, anual, va fi evaluată eficiența acestor cursuri prin raportarea lor la numărul de accidente în care au fost implicați absolvenții cursurilor.
2.000 de români mor în accidente rutiere în fiecare an, 10.000 sunt răniți grav
Modificările au fost inițiate de senatorul USR Cosmin Poteraș. Acesta a motivat necesitatea proiectului prin faptul că România deține tragicul record la nivelul UE în ce privește accidentele rutiere.
”Din păcate, România deține un trist record în privința accidentelor rutiere și este absolut necesar să luăm măsuri în acest sens.
Anual, aproape 2.000 de oameni își pierd viața în accidente rutiere pe drumurile din România și aproape 10.000 de persoane sunt grav rănite. Nu putem asista pasivi la pierderea de vieți omenești și cea mai simplă cale este prevenția.
Cred că educația rutieră poate fi un pas înainte, în sensul în care, pe de o parte, poate ajuta la conștientizarea pericolului pe care condusul agresiv îl reprezintă și – pe de alta – îi pregătește pe șoferi să conducă defensiv. De asemenea, abilitatea de a acorda corect primul ajutor în caz de accident auto poate salva vieți omenești. Cu toții avem trusă de prim ajutor în masină. Câți dintre noi știu s-o folosească?”, spunea în noiembrie anul trecut Poteraș.
Conform datelor publicate de Poliţia Română, în ciuda unei mici scăderi a gradului accidentelor produse între anii 2009 şi 2019, România se află în continuare în topul statelor cu cele mai multe accidente produse în traficul rutier, iar documentele Comisiei Europene arată că România înregistrează cel mai mare număr de decese cauzate în traficul rutier, ocupând primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte rata de mortalitate pe drumurile publice (85 de decese la 1 milion de locuitori).
De asemenea, conform Buletinului Siguranţei Rutiere pentru anul 2020, în urma accidentelor rutiere produse pe teritoriul României, au fost plătite despăgubiri brute în valoare totală de 3.181.026.059 lei, 79% din această sumă fiind plătită pentru daune materiale, iar 21% reprezintă despăgubiri pentru vătămări corporale.
Pe lângă aceste costuri foarte ridicate, impactul socio-economic al unui accident rutier grav este uriaş: de la locuri de muncă pierdute, activităţi economice blocate şi până la costurile de transport, intervenţie şi spitalizare.