Trei motive pentru care taxa de solidaritate face mai mult rău decât bine

Trei motive pentru care taxa de solidaritate face mai mult rău decât bine
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Pătruns de spiritul sărbătorilor, Guvernul discută despre cum să taxeze economia. În urmă cu câteva zile, PNL jura solemn că nu se va pune problema de creștere a taxelor.

Astăzi, aflăm că în cadrul coaliției toxice PSD-PNL-UDMR se discută introducerea unei așa-zise „taxe de solidaritate”, prin care companiile cu cifra de afaceri de peste 100 milioane de euro să plătească o taxă suplimentară de 1% din cifra totală de afaceri, scrie europarlamentarul USR Dragoș Pîslaru într-un articol publicat pe blogul personal.

Ideea este și proastă și ineficientă - iată trei motive pentru care taxa de solidaritate face mai mult rău decât bine:

ADVERTISING
  1. La nivel european se discută despre o nouă strategie industrială care include reconfigurarea lanțurilor valorice și dezvoltarea de investiții mari pe teritoriul UE și toate statele membre sunt în competiție pentru atragerea de astfel de investiții și oferă stimulente.

În acest context, Guvernul României decide să se autosaboteze prin taxarea adițională a companiilor mari și investițiile acestora.

Și așa stăteam prost la atragerea de investiții, din cauza lipsei de predictibilitate și stabilitate, zona fiscală fiind printre puținele avantaje competitive clare. Abia ce eram și noi în cărți să atragem o mare investiție în energie, semiconductori sau tehnologie verde și tragem un glonț în picior.

ADVERTISING
  1. Conform ONRC, la nivelul lunii octombrie 2021 sunt 1.097.996 persoane juridice active, din care 416.376 sunt PFA, Întreprinderi individuale / familiale. Din cele 681.620 de companii rămase, doar cca. 460.000 au cifra de afaceri peste zero. Dintre acestea, 351 sunt companii cu cifra de afaceri peste 100 milioane de euro. O astfel de măsură este dedicată unui număr foarte restrâns de companii și creează o discrepanță între investitori.

O justificare pe care am auzit-o ar fi că aceste companii au bani și nu sunt taxate suficient.

Să ne înțelegem, aceste companii sunt deja cei mai importanți contribuabili în economie. Iar acuza că nu plătesc suficient impozit pe profit, prin folosirea prețurilor de transfer sau manevre de evitare de taxe, se rezolvă prin reforma pusă în PNRR de modernizare și digitalizare ANAF, nu prin taxe aberante ce nu fac distincția între firmele corecte și cele incorecte.

ADVERTISING

Dar ce pretenții poți avea când PSD a anulat în mai 2019 cu semnătura Vioricăi Dăncilă proiectul anterior numit RAMP de modernizare ANAF contractat cu Banca Mondială… În aceste condiții, nu este deloc improbabil ca plătitorii corecți de taxe, cum ar fi Renault sau Ford, să se gândească la o posibilă relocare din România, fiind o mulțime de alte țări gata să le ofere condiții mai bune.

  1. Nu în cele din urmă, ca regulă generală în economie, stimularea investițiilor și a antreprenoriatului totdeauna va aduce mai mulți bani decât taxarea, mai ales când vorbim de o economie emergentă, care are nevoie în continuare de reforme structurale. Poate lucrurile stau diferit într-o economie stabilă, dezvoltată, dar nu este cazul României.

În țara noastră încă o bună parte din economie este clădită pe ideea de forță de muncă ieftină și cu calificare redusă.

În lipsa unor reforme structurale care să impulsioneze creșterea endogenă, cum ar fi investiții masive în educație, formare, cercetare-dezvoltare, avem nevoie ca de aer de investiții masive și de consolidare antreprenorială, care să crească avantajul competitiv al țării.

Altfel spus, dacă nu ai încă o alocare bună a resurselor interne, iar toată floarea economiei stă în 351 de companii, nu te apuci să le dai în cap. Abia atunci când te apropii de un optim paretian devine mai eficient să te apuci de corecții forțate de distribuție a resurselor prin taxare.

Prin urmare, noua taxă ar reduce competitivitatea României, ar descuraja investiții importante în domenii de avangardă de care avem mare nevoie în contextul favorabil european și global și ar determina poate chiar retragerea de pe piață a celor câteva companii care susțin economia românească.

Noua taxă nu are nimic de-a face cu solidaritatea. Până acum, solidaritatea Guvernului PSD-PNL-UDMR a fost cu gașca lor din partid, care are nevoie de bani prin PNDL-uri și pensii speciale.

Eu cred că solidaritatea ar trebui să pornească în primul rând de la politicieni. Și am putea începe cu exemple de bună practică precum confiscarea averilor care nu pot fi justificate, spre exemplu mașini de lux, bijuterii, tablouri, averi declarate sau nedeclarate care nu prea au cum să fie strânse dintr-un salariu de consilier județean, local sau din indemnizația de parlamentar.

Sunt absolut convins că am strânge resurse colosale la buget dacă am lua la puricat baronii puterii și acoliții lor. Nu de alta, dar ce face Oprișan prin cumpărarea unui Maybach de 180.000 de euro în condițiile în care singurele sale venituri din declarația de avere sunt cele din salariul de la stat chiar este o insultă la adresa noastră.

USR rămâne alături de antreprenorii mici și mari ai țării și se opune ferm acestei propuneri.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇