De multe ori companiile din România nu văd în training o prioritate. Este acesta un semn al autosuficienței, al neconștientizării importanței instruirii, o reprezentare deformată a beneficiilor aduse de această? Nu știm. Știm doar că pandemia a obligat companiile să facă totul pentru a se adapta la mediul aflat în schimbare. Pentru a face față noilor cerințe, acestea trebuie să actualizeze constant pregătirea oamenilor din organizație.
Pivotarea angajaților înseamnă o formă de management al talentelor care se concentrează pe recalificarea angajaților, astfel încât aceștia să poată ocupa acele locuri de muncă sau roluri cel mai strâns aliniate cu direcția strategică a companiei. Pregătirea angajaților acum, prin recalificare și perfecționare, va permite companiilor să performeze fără a-și forța angajații să se adapteze din mers – sau, mai rău, să eșueze.
Avem personalul calificat de care e nevoie acum?
La intersecția dintre schimbările preconizate și direcția strategică, companiile trebuie să se întrebe dacă au angajații potriviți pentru a converti viziunea în realitate. Daca răspunsul este negativ, și de multe ori este, atunci este timpul recalificării angajaților. Evaluarea abilităților necesare în rolurile critice ale organizației nu numai pentru moment, ci și pentru următorii 3-5 ani este importantă pentru asigurarea competentelor necesare în pivotarea companiei către noua direcție strategică.
De ce contează accentul pe instruirea angajaților?
Pe măsură ce va crește viteza de redresare economică, apariția de noi locuri de muncă create pentru a sprijini direcțiile strategice revizuite ale organizațiilor este inevitabilă. Există trei motive principale pentru care este important ca decidenții din echipele de conducere ale companiilor să acorde prioritate păstrării și recalificării angajaților, mai degrabă decât recrutării de noi talente pentru aceste funcții.
În primul rând, costul angajării este adesea unul însemnat. În al doilea rând, cunoștințele formale și informale sunt câștigate cu greu și greu de transmis pe termen scurt noilor angajați prin intermediul tradiționalului onboarding. Și, în cele din urmă, demonstrarea loialității față de angajați este probabil să crească nivelul lor de implicare față de companie și de productivitate. Cu toate acestea, înainte de recalificarea angajaților, este de datoria liderilor să înțeleagă și să definească clar noua direcție a companiei.
Care este importanța liderilor în acest proces?
Echipa de conducere este întotdeauna importantă, dar cu atât mai importantă în timpul unei schimbări de strategie. Liderii pregătiți să pivoteze vor fi comunicatori competenți și decidenți cu discernământ, pregătiți să identifice deficiențele planului și ale oamenilor. Forța de muncă trebuie să se schimbe (cantitate, calitate și locație) pentru a se alinia la schimbarea direcției strategice a organizației.
Pentru a face acest lucru, sunt necesare anumite abilități și competențe pe care le numesc succint după cum urmează:
- Design organizațional– Capacitatea de analiză și schimbare a structuri organizaționale pentru a genera eficiență.
- Contextualizarea deciziilor luate – Centrarea pe scopul schimbărilor și explicarea acestora către cei implicați pentru a facilita operaționalizarea lor.
- Construirea unei rețele de relații pozitive între colegi– Le da acestora sentimental comunității, îi ține motivați și conferă liderilor favorabilitate din partea lor.
- Demonstrarea empatiei – Alocarea de timp pentru a asculta motivele din spatele preocupărilor angajaților cu privire la viitoarele schimbări ale organizației și ale pozițiilor lor este modul în care liderii demonstrează empatie și o preocupare reală față de oamenii lor.
- Reziliență personală –Dincolo de menținerea unui program echilibrat prin gestionarea timpului alocat pentru viața profesională și cea personală, reziliența ține de atitudine, inteligența emoțională și imaginea de sine.
Cum se face motivarea angajaților pe măsură ce compania se transformă?
Orice modificare a strategiei care propagă schimbări la locul de muncă îi va face pe angajați să se întrebe dacă vor mai fi parte din companie în viitor. Răspunsul stă în decizia și comunicarea liderilor pe de o parte și dorința arătată de fiecare angajat de a se recalifica. Dacă pivotarea strategiei implică pentru angajați să facă altceva decât le plăcea să facă, să fie mutați cu locul de muncă de la birou, acasă sau readuși la birou, apare o altă întrebare.
Le va mai plăcea angajaților slujba lor? De aceea liderii e bine sa comunice foarte bine. Să întrebe și să asculte răspunsurile. Să ofere clarificări. Adică să aibă conversații care nu au formalitatea glaciară a interpelării, ci apar spontan pe hol sau înaintea unei întâlniri, dau sentimentul de camaraderie și elimină bursa zvonurilor dintre angajați.
Contraintuitiv pentru ce este consacrat rolului de lider, acesta nu trebuie să aibă un plan concret pentru pivotare înainte întâlnirilor cu subordonații. Dar trebuie să știe de ce e necesară schimbarea. Le dă angajaților oportunitatea să contribuie alături de echipa de conducere la atingerea acelui obiectiv. Deschiderea liderilor să primească feedback-ul celor care se ocupă de implementare le va stimula sentimentul responsabilității execuției și împărtășirii de informații din partea angajaților.
Întâlnirile unu la unu cu cei care raportează direct decidenților mențin conectare personală cu liderii de echipa și prin ei cu cei care sunt executanții direcți.
În loc de concluzie
Indiferent dacă se relaxează sau se reimpun restricțiile legate de pandemie, o constantă este ca angajații să își facă treaba - fie la birou sau de acasă. Pentru cea mai bună pregătire a companiei, este util pentru liderii companiilor să ia în considerare recalificarea oamenilor acum. Dacă noile strategii provoacă schimbări la locul de muncă, atunci aceleași strategii justifică cu siguranță o inspecție mai atentă a nivelului de pregătire și de instruire a angajaților.
Toate articolele publicate de Constantin Măgdălina pe spotmedia.ro
Despre Constantin Măgdălina
Constantin Măgdălina are o experiență profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaționale, atât în țară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business.
În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România.
Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovație, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţeşi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şiconferinţe de business.