Cât vor plăti bucureștenii din Sectorul 2 pentru ridicarea gunoiului. Consilierii au votat tarife noi

Cât vor plăti bucureștenii din Sectorul 2 pentru ridicarea gunoiului. Consilierii au votat tarife noi
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

După un efort administrativ de peste jumătate de an al administrației Sectorului 2, Consiliul Local a adoptat noi tarife prin care să-i încurajeze pe cetățeni să colecteze gunoiul selectiv.

Proiectul de hotărâre care impune noile tarife a fost inițiat de primarul Radu Mihaiu și a fost adoptat, joi, cu 14 voturi pentru, 9 împotrivă și nicio abținere.

În consecință, cetățenii Sectorului 2 urmează să achite:

  • 437,23 lei pentru colectarea, transportul, sortarea și depozitarea unei tone de deșeuri reziduale
  • 0,99 lei pentru colectarea, transportul, sortarea și depozitarea unei tone de deșeuri reciclabile colectate separat (e un tarif subvenționat de primărie, care vrea să încurajeze colectarea separată – n.red.).
  • 576,64 lei fără TVA pentru colectarea, transportul, sortarea și depozitarea unei tone de gunoi depus necorespunzător, în amestec de deșeuri nereciclabile cu cele reciclabile.
Sedinta-CL-s2

Potrivit acestui sistem tarifar, cine selectează gunoiul va plăti doar 0,99 lei pentru o întreagă tonă deșeuri recliclabile colectare separat. Cu alte cuvinte, nu va scoate din buzunar aproape nimic pentru aceste deșeuri. Singura condiție este să le ducă la gunoi separat.

ADVERTISING

În schimb, cine nu selectează va achita pentru fiecare tonă de gunoi aruncată 576,64 lei.

Cetățenii din Sectorul 2 care locuiesc la casă își vor încheia propriile contracte cu Supercom SA și vor achita aceste tarife, în funcție de cât gunoi produc și cum îl aruncă.

În schimb, pentru cetățenii care stau la bloc, asociațiile de proprietari sunt cele care vor încheia contractele cu Supercom SA.

Administația Sectorului 2 nu a decis, încă, momentul la care se vor aplica aceste tarife. Momentan, bucureștenii care locuiesc în sector vor achita, în continuare, o taxă de 10 lei pe lună de persoană pentru ridicarea, transportul, selectarea și depozitarea gunoiului, indiferent dacă îl selectează sau nu înainte de a-l duce la ghena sau tomberon.

Peste jumătate de an de negocieri pentru noile tarife

Până în 2019, bucureștenii din Sectorul 2 plăteau tarif pentru ridicarea gunoiului.

ADVERTISING

Ulterior, administrația condusă pe atunci de primarul Mihai Mugur Toader (PSD) a impus o taxă de salubrizare de 13,25 lei de persoană pe lună, cu reduceri pentru cei care colectau selectiv. Respectiva taxa a fost anulată în instanță la finalul lui octombrie 2020.

Administrația condusă de Radu Mihaiu a decis să plătească direct ridicarea gunoiului de la populație, vreme de câteva luni.

De la 1 martie 2021 până la 1 iunie 2021, oamenii urmau să plătească o taxă de salubrizare lunară de 10 lei de persoană. Iar din iunie ar fi trebuit să intre în vigoare noi tarife pentru salubrizare, care să încurajeze colectarea selectivă.

Lucrurile n-au mers, însă, cum s-a așteptat primarul, așa că perioada în care cetățenii trebuie să plătească taxa de salubrizare de 10 lei pe lună de persoană s-a prelungit. Și este încă în vigoare.

Obstacolele în calea noilor tarife au fost multiple. Pe de o parte, negocierile cu Supercom pentru noile tarife au durat luni la rând. Apoi, când în sfârșit primăria de sector a ajuns la un acord cu societatea de salubrizare, consilierii locali ai PNL au considerat că nu au suficiente date cu privire la proiect și au refuzat să voteze pentru adoptarea lui.

ADVERTISING

Și a mai trecut o lună pînă când această problemă de comunicare din administrația Sectorului 2 s-a rezolvat.

În cele din urmă, joi, pe 26 august, liberalii au susținut proiectul tarfielor. Iar acesta a fost, în cele din urmă, adoptat.

Cum ar putea crește aceste tarife

Noile tarife pentru populație trebuie să acopere cheltuiala cu colectarea, transportul, selectarea și depozitarea la groapă a gunoiului.

Or - firma care se ocupă de depozitare, adică Eco Sud - susține că partea din tariful votat de consilierii Sectorului 2 care acoperă depozitarea e prea mică. Eco Sud susține că și-a câștigat dreptul în instanță - prin decizie definitivă - de a încasa tarife mai mari.

Pitur-2
Ana Maria Pițur, avocatul Eco Sud, susține că tarifele votate de Consiliul Local al Sectorului 2 i-ar putea dezinforma pe cetățeni pentru că riscă să crească, în curând

Primarul Radu Mihaiu recunoaşte că există o problemă. La acest moment, pentru tona de gunoi depozitată la Eco Sud, administrația de sector plătește circa 200 de lei. Dar pentru fundamentarea noilor tarife pentru populație nu s-a luat în calcul această sumă, ci una mult mai mică, de circa 93 de lei.

Motivul, susține Radu Mihaiu, este că, potrivit legii, primăria de sector nu poate fundamenta un tarif propriu pe baza cheltuielilor pe care le face, ci pe baza unui tarif de depozitare adoptat de Consiliul General. Iar Consiliul General a adoptat tariful de circa 93 de lei pe tonă.

În teorie, primarul general Nicușor Dan și Consiliul General vor putea majora acest tarif de depozitare. Dar când o vor face rămâne de văzut.

Oricum, susține Radu Mihaiu, există deja o hotărâre a Sectorului 2 care prevede că, odată ce vor crește tarifele de depozitare aprobate de Consiliul General, ele se vor adăuga automat noilor tarife pe care le plătesc cetățenii Sectorului 2.

Primăria plătește milioane pentru ridicarea gunoiul populației, dar își va recupera banii

La finalul lunii aprilie, când au votat bugetul Primăriei Sectorului 2 pentru acest an, consilierii au sperat că vor avea cheltuieli mai mici cu gunoiul. Dar n-a fost să fie. Așa că, joi, au suplimentat cu 44 de milioane de lei bugetul pentru deșeuri.

Primarul Radu Mihaiu a explicat și pe ce se vor duce acești bani.

„Avem o diferență (o suplimentare – n.red.) la colectarea și transportul deșeurilor menajere de 23 de milioane de lei (la care se adaugă alte sume petru depozitarea gunoiului - n.red.).

Motivul: când am votat bugetul, speram că vom avea, în curând, tarifele aprobate. Dar nu le-am avut, așa că cetățenii n-au putut încheia contracte.

A plătit primăria, iar sumele nu erau prinse în buget. S-a impus taxa de 10 lei de persoană. Așa că banii se vor recupera ulterior, din acea taxă.

O parte din sumă – circa 5,6 milione de lei – merge la spălatul străzilor. Avem și proiect ca să nu mai ridicăm praful și să putem să respirăm.

Pentru deszăpezire, o diferență (suplimentare -n.red.) de 4 milioane de lei (...)

Am avut restanțe din 2020 de aproape 14 milioane de lei. Și datorită proastei gestionări a deșeurilor, avem de plată 2 amenzi de 9,5 milioane”, a mai spus Radu Mihaiu.

Proiectul de rectificare bugetară care prevede aceste cheltuieli a fost, de asemenea, adoptat.

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇