De ce să-ți listezi compania la Bursa de Valori București? - studiu de caz al unei povești de succes

Bursa de Valori este și va continua să fie una dintre cele mai flexibile și atractive oportunități pentru antreprenori.
De ce să-ți listezi compania la Bursa de Valori București? - studiu de caz al unei povești de succes
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Acțiunile Norofert au debutat pe Bursa de Valori București (BVB) în data de 3 martie 2020, dar aventura noastră pe piața de capital din România a început încă din ianuarie 2019, când am făcut primii pași în procesul de pregătire a companiei pentru a deveni publică.

Întrucât capitalizarea de piață a Norofert a crescut de la 21 la 201 milioane de lei în mai puțin de un an, mulți antreprenori și investitori m-au abordat, curioși să afle despre experiența la Bursa de Valori București și dacă, împreună cu familia mea, în calitate de fondatori ai afacerii, am face din nou acest pas. 

Răspunsul? Absolut! Listarea pe piața AeRO a Bursei de Valori București a fost cea mai bună decizie pe care am fi putut-o lua vreodată.

A contribuit la propulsarea afacerii noastre la un nivel pe care nu l-am fi atins niciodată.

Beneficiile listării pe piața AeRO

Înainte de a ne arunca o privire asupra modului în care viața organizației noastre s-a schimbat complet de când am devenit companie publică, aș vrea să ne întoarcem la începuturi și la motivele pentru care am ales piața AeRO.

În decembrie 2018, am auzit prima dată despre oportunitatea finanțării prin Bursa de Valori București.

ADVERTISING

La momentul respectiv, piața de capital din România era mult mai puțin interesantă decât în ​​prezent, pe AeRO nu existase nicio nouă listare încă din 2016, iar marile IPO-uri de pe Piața Principală nu livraseră neapărat rezultatele așteptate de investitori.

Cu toate acestea, am fost atrași de faptul că piața de capital ne-ar putea oferi nu numai finanțare, ci ne-ar putea crește expunerea și îmbunătăți transparența afacerii.

După jumătate de an de pregătiri, inclusiv reorganizarea a trei companii care astăzi fac parte din Norofert Group, un audit financiar și fiscal, precum și o campanie de comunicare, în iulie 2019 am atras 7,2 milioane lei de la aproximativ 80 de investitori.

Spre surprinderea noastră, am reușit să strângem banii în câteva ore, deoarece oferta s-a închis în prima zi, pe fondul unei suprasubscrieri ridicate.

A fost, de fapt, prima ofertă în care investitorii individuali au putut să subscrie acțiuni într-un plasament privat în care nu a existat niciun „anchor investor” - adică investitor semnificativ.

În prezent, atât suprasubscrierea, cât și închiderea unui plasament privat în mai puțin de 24 de ore este deja ceva natural (listările pe AeRO fiind relativ mici, cererea este mai mare ca oferta), dar pe atunci era o premieră.

ADVERTISING

Ulterior, după ce a trecut euforia inițială a strângerii cu succes a capitalului, ne-am concentrat pe investirea banilor conform cu promisiunile pe care le-am făcut către investitori.

Cele 7,25 milioane lei ne-au oferit, după mulți ani, o gură de aer proaspăt.

O caracteristică a domeniului în care activăm este că întregul sector agro-economic funcționează la termene de plată de 300 ​​de zile. Aceasta înseamnă că, în calitate de producător, practic finanțăm agricultorii care ne plătesc un an mai târziu pentru inputurile livrate înainte de campania agricolă.

Este o particularitate nefericită a pieței românești, care, din cauza riscurilor pe care le poartă, este luată în considerare de aproape toate băncile.

Din cauza acestui aspect, companiile locale antreprenoriale întâmpină provocări semnificative atât în demararea, cât și în conducerea și dezvoltarea unei afaceri.

Acest lucru explică, de asemenea, de ce există atât de puțini jucători locali în sectorul agricol românesc și de ce majoritatea companiilor fac parte din giganții mondiali.

Cum a schimbat listarea pe Bursă organizarea afacerii

Piața de capital ne-a oferit oportunitatea de a ne continua afacerea, alternativa fiind o presiune constantă așteptând plata creanțelor, sau, alternativ, vânzarea afacerii către un jucător global.

ADVERTISING

Totodată, ne-a oferit și posibilitatea de a ne dezvolta în continuare, parte semnificativă a capitalului strâns fiind investit într-o nouă fabrică situată în Filipeștii de Pădure și dotarea acesteia cu echipamente de ultimă generație. 

De asemenea, ne-a ajutat să ne extindem semnificativ echipa, în special echipa de vânzări, pentru a ne asigura că avem acoperit întreg teritoriul României.

Acest lucru a avut un efect direct asupra rezultatelor noastre din 2019, când cifra de afaceri a crescut cu 64%, de la 9,9 la 14,9 milioane de lei. În plus, compania și produsele noastre au devenit mai vizibile, ceea ce a avut un efect suplimentar asupra rezultatelor din 2020.

Cu suficient capital pentru a investi în vânzarea produselor Norofert către consumatorii direcți, am lansat, de asemenea, o nouă linie de îngrășăminte și produse agricole pentru agricultura convențională, o mișcare îndrăzneață pentru o companie cunoscută doar pe nișa organică.

Cu toate acestea, cu eforturi puternice de vânzări și marketing, am reușit în mai puțin de jumătate de an să căpătăm vizibilitate și pentru linia noastră de produse convenționale, KARISMA.

Investitorii devin și clienți

Listarea acțiunilor Norofert în martie 2020 a adus și mai multă vizibilitate pentru noi, pe măsură ce am câștigat un nou public - investitorii. Baza noastră de acționari a crescut într-un timp foarte scurt de la mai puțin de 100 la peste 1.000. 

Studii efectuate la nivel global arată că există o legătură strânsă între acționari și clienți - cu o probabilitate de 74,4% ca acționarii unei companii să cumpere produsele companiei respective.

În cazul nostru, acest lucru nu s-a tradus neapărat prin faptul că acționarii noștri au devenit fermieri, dar cu siguranță mulți dintre aceștia au devenit ambasadori activi ai Norofert și au recomandat produsele noastre prietenilor și cunoscuților lor.

Și în special am observat acest lucru la cererea pentru linia destinată grădinarilor și micilor fermieri, care a crescut constant de la lansarea acesteia la mijlocul anului 2019.

Schimbări la nivel de organigramă și organizare

Dacă tot am menționat despre extinderea echipei de vânzări, posibilă datorită capitalului atras, în afară de această echipă mai mare, BVB ne-a permis și o profesionalizare a operațiunilor interne.

Întrucât companiile listate pe piața AeRO au obligația să publice rapoarte financiare cel puțin o dată la șase luni, a trebuit să respectăm reguli stricte de guvernanță - aspect care ne-a îmbunătățit afacerea și ne-a ajutat să dezvoltăm un grad de predictibilitate a acesteia.

Deși la început cerințele de raportare financiară și rapoarte curente ar putea părea o povară, acestea aduc valoare adăugată și disciplină, iar aceste aspecte vor fi vizibile în activitatea de zi cu zi.

Nu în ultimul rând, având în vedere beneficiile pe care ni le-a adus piața de capital, trebuie să mă întorc la cel mai important dintre acestea, și anume accesul la capital.

Niciun alt mijloc de finanțare nu poate oferi unui antreprenor un astfel de acces la capital. Majoritatea antreprenorilor care privesc către piața de capital pentru prima dată iau în considerare doar o rundă inițială de finanțare, care merge fie în buzunarele lor (în cazul vânzării unei părți din acțiunile existente), fie direct în contul companiei pentru dezvoltare (în caz de majorare de capital).

Chiar și eu am fost în această situație și mă gândeam inițial că vom realiza o singură rundă de finanțare, care nu va mai fi urmată și de altele.

Însă realitatea e cu totul alta. În ianuarie 2020 am strâns 11,5 milioane de lei printr-o emisiune de obligațiuni corporative pentru a ne finanța expansiunea în Statele Unite.

În noiembrie 2020, acționarii noștri au aprobat o majorare de capital, operațiune ce va crește capitalul social al Norofert, bani care vor alimenta investițiile în dezvoltarea fabricii.

În decembrie 2020, am anunțat contractarea unei linii de credit bancar, de la o bancă care ne-a privit altfel, fiind listați la Bursa de Valori București. Tot acest capital este și va continua să fie utilizat pentru dezvoltarea afacerii noastre - o companie care se apropie acum de o bază de peste 2.000 de acționari.

În concluzie...

Nimic din toate acestea nu ar fi fost posibil fără piața de capital. Așa că pentru oricine se întreabă dacă bursa ar putea fi o opțiune pentru dezvoltarea afacerii, răspunsul este cu siguranță da. Bursa de Valori este și va continua să fie una dintre cele mai flexibile și atractive oportunități pentru antreprenori. 


Articol scris de Vlad Popescu, președintele Consiliului de Administrație al Norofert SA


Citește mai multe articole pe aceeași temă:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇