Metroul bucureștean a împlinit 41 de ani. Cum s-a dezvoltat rețeaua și de ce traseele noi se construiesc atât de greu

Metroul bucureștean a împlinit 41 de ani. Cum s-a dezvoltat rețeaua și de ce traseele noi se construiesc atât de greu

Metroul bucureștean – singurul din țară, momentan – a circulat pentru prima oară pe 16 noiembrie 1979. Cu alte cuvinte, luni s-au împlinit 41 de ani de la inaugurarea acestei modalități de transport, în țara noastră.

Metrorex SA a ales, însă, să marcheze momentul abia joi, pe 19 noiembrie, când sărbătorește ”Ziua lucrătorului la metrou”.

Joi dimineață, Metrorex SA – societatea care administrează metroul din București – a postat pe pagina sa de Facebook un mesaj și un scurt material video.

În cadrul acestuia sunt incluse imagini din timpul construcției și primelor călătorii de pe Magistrala 1, prima realizată în Capitală. Pentru a ilustra progresul, Metrorex prezintă și imagini de pe M5, magistrala inaugurată la jumătatea lunii septembrie.

Imaginile vorbesc de la sine și este adevărat că metroul s-a dezvoltat destul de mult, în ultimele 4 decenii.

ADVERTISING

Acum, potrivit Metrorex SA, avem în București ”5 magistrale, însemnând 63 de stații și 78 de km de rețea comercială la care se adaugă liniile din depouri”.

???????????????????????????????????? 1979La sfârșitul unui deceniu al cărui început a fost marcat de Criza Petrolului în capitala României,...

Posted by Metrorex on Wednesday, November 18, 2020

Cu toate astea, Metrorex SA mai are încă multe de făcut pentru a satisface nevoia de deplasare ale bucureștenilor. Iată câteva dintre ele.

Pe termen scurt, avem mare nevoie de trenuri noi

Metorex SA are trenuri de generație relativ nouă. Cele mai confortabile sunt cele fabricate de spaniolii de la CAF, care circulă pe Magistrala M2 (dintre Pipera și Berceni). Apoi, există trenurile Bombardier (fabricate de finlandezi), care circulă pe M1, M3 și M5.

Probleme majore legate de confortul călătorilor se înregistrează pe M4, magistrala care leagă Gara de Nord de Străulești și pe care transportul se face cu trenuri fabricate la fosta Întreprindere Vagoane Arad (devenită între timp Astra Vagoane SA) în perioada 1980 - 1992.

ADVERTISING

Pe lângă că sunt vechi, aceste trenuri sunt și prost întreținute. Cu ajutorul Asociației MetrouUșor.ro, SpotMedia.ro v-a arătat că și alte orașe din Europa au trenuri vechi de metrou, dar acestea sunt bine întreținute și chiar le oferă călătorilor o atmosferă mai interesantă decât garniturile noi.

În plus, parte dintre trenurile vechi de la IVA au fost introduse și pe M3. Unul chiar a blocat un fir de mers în Piața Unirii, la jumătatea lunii noiembrie.

Problema se va rezolva, parțial, în 2023, când francezii de la Alstom vor începe să livreze trenuri noi pentru Magistrala M5. La acel moment, garniturile Bombardier vor putea fi readuse pe M3 și unele păstrate ca rezervă.

Rămâne să vedem când vor fi înlocuite și trenurile IVA, vechi și mâzgălite, de pe M4.

ADVERTISING

În ce direcții se va extinde rețeaua de metrou și când ar putea începe lucrările

Liniile de metrou care leagă Drumul Taberei de stația Eroilor 2 reprezintă, de fapt, doar jumătate din Magistrala M5.

Atunci când a fost gândită, această magistrală trebuia să ajungă până în Pantelimon. Și asta, până la finalul lui 2023, potrivit planurilor inițiale. Doar că lucrurile n-au mers deloc așa cum și-au imaginat autoritățile.

Și cum construcția și punerea în funcțiune a primei jumătăți a magistralei - de la stațiile Râul Doamnei și Valea Ialomiței până la Eroilor 2 - a întârziat 5 ani, n-avem motive să credem că restul traseului, până în Pantelimon, se va realiza cât ai bate din palme.

Metrorex a lansat încă din iunie 2019 o licitație pentru realizarea unii noi segment de magistrală, de la Eroilor la Piața Iancului.

La procedură s-au înscris 2 participanți: o asociere formată din Metroul SA (care ar subcontracta societatea AV Plannig) și o asociere de companii italiene: 3TI Progetti Italia – Ingineria Integrata S.P.A. (leader), SWS Engineerin și Metrans Engineering Coding.

Potrivit Sicap, procedura este momentan suspendată.

Rețeaua bucureșteană de metrou ar urma să se extindă și spre Aeroportul Henri Coandă.

Mai exact, până acolo ar urma să ajungă magistrala M6 cu 12 stații: 1 Mai, Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion IC Brătianu și Aeroport Otopeni.

Până la acest moment, Comisia Europeană a acceptat să finanțeze doar jumătate din traseu, de la 1 Mai la stația Tokyo.

Metrorex SA a lansat încă din martie 2019 o licitație pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Dar procedura a fost întârziată de contestații și nu s-a finalizat nici până astăzi.

Potrivit calculelor inițiale, primele stații urmau să fie finalizate anul următor. Evident, la acest moment, nu se mai poate discuta de așa ceva. Incertă nu este acum doar data la care se vor termina lucrările, ci și momentul la care ele vor începe.

În cele din urmă, Ministerul Transporturilor a decis să încerce să extindă rețeaua de metrou și în Sectorul 5.

Pe viitorul traseu se va putea ajunge din nord, de la Străulești, până în sudul orașului, la Gara Progresul. La începutul lunii noiembrie, Ministerul Dezvoltării a anunțat că se pregătește să avizeze un studiu de fezabilitate pentru proiect.

În continuare, va trebui completată documentația, lansată o licitație și selectați proiectanți și constructori. Evident, va fi nevoie și identificarea unor surse de finanțare.

Și abia apoi ar putea începe lucrul.

Cu alte cuvinte, mai avem de așteptam până să vedem magistrale noi de metrou, în Capitală. Oricum, după ce au așteptat 5 ani în plus inaugurarea unei jumătăți de magistrală, mulți bucureșteni sunt sceptici când vine vorba despre termene de finalizare a lucrărilor înaintate de Ministerul Transporturilor și Metrorex SA.

Citește și:

Cum se circulă cu Metroul Drumul Taberei: Care sunt cele mai spectaculoase stații și ce a mai rămas de făcut (Galerie Foto&Video)


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇