Germania se confruntă cu o criză de cadre didactice și explorează potențialul profesorilor proveniți din rândul imigranților cu pregătire pedagogică. Un program derulat la Köln caută să le creeze condițiile necesare.
Dacă Germania ar fi să caute o profesoară bine pregătită din străinătate, aceasta ar avea, mai mult ca sigur, profilul doamnei Inge Pizarro Krause. Chiliana în vârstă de 33 de ani, care are opt ani de studii și doi ani de experiență ca profesoară în Viña del Mar, se pregătește acum să combată lipsa acută de profesori din Germania.
Din august, Pizarro Krause învață limba germană și pedagogia în cadrul programului "Lehrkräfte PLUS" din Köln și a făcut deja o incursiune într-o școală profesională.
În dialog cu DW, ea a mărturisit: "Când am ajuns în Germania, am avut senzația că trebuie să o iau de la zero, ceea ce este, desigur, foarte frustrant. Ai studiat. Ai lucrat ca profesor, vrei să reintri imediat în profesie și cauți cu disperare un program care să te familiarizeze cumva cu sistemul de educație german. Or, acest program "Lehrkräfte PLUS" a fost exact ceea ce aveam nevoie".
Mulți profesori imigranți o iau de la zero în Germania
În aproximativ un an, Pizarro Krause și ceilalți 23 de participanți din Bosnia, Kârgâzstan sau Ucraina vor fi pregătiți rapid, cu multă experiență practică, pentru meseria de profesor în școlile germane.
Programul este oferit și la alte patru universități din Renania de Nord-Westfalia, fiind un răspuns, fie el și modest, al orașului Köln la lipsa tot mai acută de profesori din Germania.
Sistemului de educație din Germania îi lipsesc zeci de mii de profesori. Deși tendința este în creștere, imigranții cu experiență profesională îndelungată se descurcă adesea cu locuri de muncă temporare, în loc să stea la catedră. "Stai și te întrebi de ce Germania, țară care are nevoie urgentă de profesori, menține aceste obstacole birocratice enorme pentru noi. Țara ar trebui să accelereze integrarea oamenilor", spune Pizarro Krause.
"Germania nu-și poate permite să renunțe la un astfel de potențial"
Pentru astfel de inițiative ai însă nevoie de oameni dedicați, precum Semra Krieg și Ariane Elshof, care au lansat programul de calificare "Lehrkräfte PLUS" (Profesori PLUS) în Köln, în 2018.
"La început aveam mulți profesori calificați din Turcia și Siria. Acum, majoritatea provin din Ucraina. Primim însă și cereri de angajare din Brazilia sau chiar din Tanzania. Germania nu își poate permite să renunțe la un astfel de potențial. Aceștia sunt profesori în adevăratul sens al cuvântului, care pun suflet în ceea ce fac", spune Elshof.
Universitatea din Potsdam a analizat mai îndeaproape programul "Lehrkräfte PLUS", ajungând la concluzia că acesta ajută profesorii să se simtă mult mai siguri pe ei în fața sarcinilor care îi așteaptă, să vorbească mult mai bine limba germană și să găsească motivația de a lucra pe termen lung ca profesori în Germania. Dar, mai presus de toate, majoritatea ar recomanda calificarea și a altor migranți.
Munte de înscriere pentru "trambulină"
Nici măcar o persoană pe an nu ar abandona programul, relatează, pentru DW, Semra Krieg, pe al cărei birou se adunaseră 50 de cereri de înscriere pentru următoarea sesiune din august.
Termenul de înscriere expiră în două săptămâni. Totuși, în pofida rezultatelor bune, finanțarea programului este asigurată doar până la sfârșitul anului 2027.
În cazul proiectului pilot "Refugee Teachers Program" al Universității din Potsdam, inițiat în 2016 la nivel național, finanțarea a expirat.
"Avem foarte multe reacții pozitive, programul fiind considerat o rampă de lansare în meserie. În același timp, el este și o provocare pentru participanți. Uneori, într-un program de un an, cu normă întreagă, se ajunge, firește, la limita capacității de rezistență. Limba este un factor important de succes pentru a te integra la școală. În plus, deschiderea, perseverența și tenacitatea sunt, de asemenea, decisive", spune Krieg.
Cum a reușit o profesoară din Ucraina să facă saltul
Natalia Zemlianskaia a fost însă suficient de tenace și perseverentă. Ucraineanca, fostă participantă, acum doi ani, la programul "Lehrkräfte PLUS", a efectuat apoi un stagiu la o școală profesională din Bonn și a fost angajată direct de aceasta.
Profesoara de engleză cu doctorat, care a predat timp de 20 de ani la Odesa, îi învață acum pe alții această limbă străină în noua sa patrie. În plus, în calitate de profesoară a unei clase internaționale, ea îi învață limba germană pe tineri din Guineea, Siria și Turcia.
"În 2022, când am ajuns aici, am știut că vreau neapărat să continui să lucrez ca profesoară. Mai întâi am urmat multe cursuri de germană și apoi am dat întâmplător peste "Lehrkräfte PLUS". Cel mai bun lucru la acest program este că te aruncă în apă rece, chiar dacă nu stăpânești încă bine limba germană".
Germania are nevoie de mai multe programe de acest fel
Se pune așadar întrebarea: de ce au nevoie oamenii pentru a se integra și a se descurca în calitate de profesori în sistemul de educație german? Zemlianskaia, în vârstă de 47 de ani, știe răspunsul. Trebuie, spune ea, să absorbi proactiv totul la noua școală, pentru a înțelege cum funcționează aceasta și, în special, elevii. Apoi, este necesar să ai mentori și colegi care te acceptă, te susțin și te ascultă în caz de nevoie. Ideal ar fi, de asemenea, să existe mai multe programe precum "Lehrkräfte PLUS".
"Fiecare profesor imigrant ar trebui să știe că există această calificare. Ar fi bine ca oferta să fie extinsă. În cursul meu de la acea vreme a existat un participant care venea tocmai de la Bremen. Alții au locuit o săptămână la hotel. Aș spune că nu ar fi rău dacă diplomele obținute în străinătate ar fi recunoscute mai ușor. Eu una nu sunt începătoare, ci am experiență la catedră".
