Introducerea zonelor cu emisii reduse (Low Emission Zones – LEZ) în București ar putea avea un impact semnificativ asupra calității aerului.
Este concluzia rezultată în urma campaniei de măsurare a poluării generate de trafic, derulată între 4 și 6 noiembrie de asociațiile 2Celsius și Deutsche Umwelthilfe (DUH), în parteneriat cu Ecopolis.
Măsura ar restricționa circulația vehiculelor non-euro și până la Euro 4, inclusiv, care nu sunt echipate cu filtre de particule (DPF).
Inițiatorii campaniei subliniază că graficul analizat arată niveluri alarmante de particule ultrafine, negru de fum și oxizi de azot în mai multe zone centrale, confirmând impactul traficului auto asupra sănătății publice.
Dieselurile fără filtre de particule, principalul risc de poluare
„Graficul arată o comparație a numărului de particule ultrafine măsurate cu Automotive Particle Analyzer (APA) la o mașină Euro 4 fără filtru de particule, două mașini Euro 5 cu filtru de particule funcțional și o mașină Euro 6 la care filtrul de particule lipsește sau este nefuncțional”, explică Mihai Stoica, directorul executiv al 2Celsius.
Măsurătorile au înregistrat „valori ridicate, cu vârfuri clare de poluare generate în special de traficul rutier și de mașini diesel ale căror filtre de particule nu există pe modele mai vechi sau a fost scos”.
Acesta susține că măsuri precum introducerea zonelor cu emisii reduse ar putea avea un impact major, limitând circulația vehiculelor poluante. Totodată, pentru mașinile dotate cu filtre de particule – obligatorii din 2012 – ar fi necesară modernizarea testelor RAR din cadrul ITP, după modelul celor utilizate în Olanda, Belgia și Germania.
Zonele centrale, cele mai afectate de particulele ultrafine
Analiza arată valori extrem de ridicate în Piața Victoriei, Piața Romană și Universitate, unde concentrațiile de particule ultrafine au depășit de zece până la douăzeci de ori valorile recomandate de OMS.
În schimb, în apropierea stației oficiale de monitorizare a calității aerului de la Cercul Militar, valorile au fost „semnificativ mai scăzute, cele mai reduse din întreaga campanie”.
„Rezultatele campaniei au fost prezentate în data de 6 noiembrie, în cadrul unei întâlniri la Primăria Municipiului București, la care au participat reprezentanți ai PMB și ai organizațiilor de mediu. Discuțiile au vizat posibile soluții pentru reducerea poluării urbane, inclusiv implementarea unor politici locale de restricționare a traficului poluant”, precizează Stoica.
UE pregătește noi reguli pentru inspecțiile tehnice și controlul emisiilor
O parte dintre soluțiile structurale vin dinspre Uniunea Europeană, care lucrează la o nouă Directivă privind inspecțiile tehnice și controlul emisiilor din trafic, parte din pachetul „Roadworthiness Package”. Documentul actualizează standardele ITP pentru vehicule electrice și hibride, introduce testarea sistemelor electronice de siguranță (ADAS, eCall) și consolidează controalele pentru emisii și zgomot.
Directiva propune metode noi de testare pentru particule și oxizii de azot (NOx), precum și obligativitatea tehnologiilor de tip „remote sensing” (teledetecție) și „plume chasing” (urmărirea penei de fum) pentru identificarea vehiculelor „super-emițătoare” direct în trafic. Statele membre vor fi obligate să monitorizeze anual cel puțin 30% din flota auto, iar vehiculele depistate cu emisii peste limite vor fi chemate la inspecții suplimentare.
Măsuri ferme împotriva modificărilor ilegale ale sistemelor anti-poluare
„Propunerea mai include măsuri ferme împotriva modificărilor ilegale ale sistemelor de control al emisiilor și siguranței, digitalizarea completă a certificatelor ITP, precum și armonizarea controalelor rutiere la nivel european. Scopul declarat al Comisiei este reducerea semnificativă a poluării și creșterea siguranței rutiere, cu beneficii directe pentru sănătatea publică”, subliniază activistul de mediu.
2Celsius este o organizație independentă de mediu care promovează politici și inițiative pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și îmbunătățirea calității aerului. Deutsche Umwelthilfe (DUH), una dintre cele mai influente organizații de mediu din Germania, activează în domeniile calității aerului și mobilității durabile. Ecopolis este o organizație dedicată monitorizării și îmbunătățirii mediului urban, prin cercetare și implicare civică.
