Exclusiv Reforma pe hârtie: Bolojan cere tăieri, dar angajații primăriilor continuă formarea profesională în hoteluri de lux, la mare și la munte

<span style="color:#990000;">Exclusiv</span> Reforma pe hârtie: Bolojan cere tăieri, dar angajații primăriilor continuă formarea profesională în hoteluri de lux, la mare și la munte
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Austeritatea din primării e doar pentru unii dintre angajați. Pentru alții, drumurile până în stațiuni și cazarea la hoteluri de lux se face, în continuare, pe bani publici.

Primării mari și mici din România trimit, în continuare, angajați la cursuri de formare profesională la hoteluri de lux, cu plaje private, piscine și acces la SPA și saună. Și totul e din banii contribuabililor.

Spotmedia.ro a urmărit șirurile de achiziții ale primăriilor din țară.

Am vorbit cu primari și cu funcționari cu ștate vechi în instituții. Și vă spunem astăzi cum - în timp de Guvernul Bolojan a mai limitat sporuri și discută tăieri de posturi - o mulțime de angajați din primării continuă să se ducă la mare, la munte și la băi, din banii cetățenilor.

De la Mediaș, la Mamaia, pentru formare profesională

Primăria orașului Mediaș a cumpărat, la începutul lunii iunie, prin încredințare directă, un „pachet complet de servicii de formare profesională”, în valoare de 139.060  lei (circa 27.960 de euro). Toate detaliile, aici: ACHIZIȚIE – 1.

Pachetul cuprindea cursuri pentru angajați care să se desfășoare, în lunile iulie și august 2025:

  • pe litoral, în stațiunile Mamaia (la hotel Malibu, Majestic și Riviera), Eforie Nord (la Hotel Europa), Neptun (la complex Phoenicia Blue) și Jupiter (la Hotel Poseidon)
  • la munte, în stațiunea Poiana Brașov (la Hotel Alpin Resort)
  • la băi, în stațiunea Băile Felix (la Hotel President Spa/Business)

Tematica de curs a fost diversă. Iată doar câteva exemple:

  • la Hotel Phoenicia, în Neptun, s-au ținut cursurile „Managementul priorităților, timpului și stresului. Eficiență și eficacitate”, „Identificarea surselor de finanțare. Abordări și practici în funcție de specificul surselor de finanțare” și „Dezvoltarea abilităților de comunicare, valori comune și lucru în echipă”.
  • la Hotel Alpin de la Poiana Brașov s-a desfășurat cursul „Comunicare în sectorul public. Tehnici și instrumente moderne de lucru”
  • la Hotel President Spa/Business din Băile Felix s-au desfășurat cursuri ca „Achiziții publice. Practică și actualizări legislative”, dar și „Comunicare în sectorul public. Tehnici și instrumente moderne de lucru” (ca la Poiana Brașov și hotelurile Majestic și Riviera de la Mamaia).

Lista completă, în documentul de mai jos.

tabel primaria Medias

L-am sunat pe primarul din Mediaș, Gheorghe Roman (PNL), ca să-l întrebăm -  printre altele - câți funcționari a trimis la aceste cursuri, în 2025,  dar și ce rost are să bată niște funcționari un drum de 590  km de la Mediaș la Mamaia, ca să urmeze cursuri de specializare.

N-ar fi fost mai ușor să urmeze cursurile de specializare online? Sau chiar în format fizic, dar cu câțiva traineri, la sediul primăriei sau în alt loc din Mediaș?

Gheorghe Roman nu ne-a răspuns la telefon, în primă instanță. I-am trimis mai multe întrebări pe WhatsApp. A revenit cu apel și ne-a spus că nu dorește să răspundă pe acest canal și că – dacă ne interesează subiectul – trebuie să trimitem o cerere scrisă, la primărie.

Am trimis cererea, iar instituția ne-a transmis că ne va răspunde în 10 sau 30 de zile.

Din punctul nostru de vedere, și declarația telefonică a primarului ar fi avut aceeași greutate cu răspunsul scris.

Niciun primar nu cheltuiește aproape 28.000 de euro pe cazarea și masa subalternilor fără să cântărească înainte decizia și fără să știe de ce dă undă verde la o astfel de achiziție. Dar dacă instituția va reveni cu informații relevante, vi le vom prezenta.

În 2024, Primăria orașului Mediaș a încredințat direct o altă procedură pentru un „pachet complet de formare profesională”, în valoare de 268.367 lei. Suma era de aproape 2 ori mai mare decât cea alocată în 2025. Toate detaliile, aici: ACHIZIȚIE - 2.

L-am întrebat pe Gheorghe Roman și ce a cauzat această scădere de cheltuieli. Dar primarul nu ne-a răspuns nici la această întrebare.

Primar din Călărași: „Strângem taxele, ne-am permis! Am prevăzut banii înainte să taie domnul Bolojan!”

Primăria comunei Modelu din Călărași a trimis la perfecționare cu cazare și masă 19 funcționari. Și a plătit pentru asta aproape 13.000 de euro din bani publici. Toate detaliile despre achiziție, aici: ACHIZIȚIE - 3.

L-am întrebat pe primarul Gheorghe Dobre (PNL) de ce a fost nevoie de această cheltuială. Și cum se împacă ea cu politica liberalilor conduși de Ilie Bolojan, care îndeamnă la reducerea de cheltuieli, în administrația publică.

„(Zâmbind) Noi am apucat să prevedem în buget, la începutul anului, aceste cheltuieli, înainte să înceapă să taie domnul Bolojan.

Ne-am permis. Eu sunt toată ziua la birou și pe teren. Și așa reușim să strângem în proporție de 85% taxele locale. Deci am putut trimite oamenii la formare. Pe domeniul lor de activitate sau pe domenii care au legătură”, a declarat primarul Gheorghe Dobre pentru Spotmedia.ro.

L-am întrebat pe primarul liberal al comunei Modelu de ce nu le-a cerut angajaților primăriei să facă online cursurile. Astfel, nu mai era nevoie să le achite cazarea.

Edilul nu a răspuns direct întrebării, însă a declarat că în anii viitori ar putea alege această variantă.

„Vă dați seama că la asta se va ajunge. Cu toate tăierile care sunt, probabil că în anii viitori nu-și va mai permite nimeni să trimită oameni la cursuri. Dar, repet, în acest an noi am avut banii prevăzuți”, a mai spus primarul Gheorghe Dobre.

Primărie mare sau mică, bani de cursuri cu cazare tot se găsesc

Primăria comunei Filipeștii de Pădure (care are circa 10.000 de locuitori), condusă de primarul Ion Gabriel Frunză, a încredințat direct o procedură pentru cursuri de formare în valoare de 98.820 lei (adică 19.636 de euro). Toate detalii, aici: ACHIZIȚIE - 4.

Cursurile de până acum:

  • Dezvoltare personală și gândire creativă în context organizațional (18-23 iulie, la Hotel Poseidon din Jupiter)
  • Relația dirigintelui de șantier cu beneficiarul autoritate publică (28 iulie - 2 august, la Hotel Poseidon din Jupiter)
  • Metode și instrumente pentru eficientizarea administrației publice (27 august - 1 septembrie, la Jupiter Hotel Poseidon)
  • Poliția locală - atribuții și competențe (28 iulie - 2 august, la Hotel Delta din Jupiter)
  • Urbanism, fond funciar, cadastru și registru agricol (2-7 august, la Hotel Poseidon din Jupiter).
  • Evidența persoanelor și starea civilă (7-12 august, la Hotel Delta din Jupiter)
  • Managementul comunicării în administrația publică (7 - 12 august, la Hotel Poseidon din Jupiter)
  • Management financiar și contabilitate bugetară (17 -22 august, la Hotel Poseidon din Jupiter)

Toamna, cursurile se mută de la mare, la munte. Mai exact, primăria a mai cumpărat și prezența angajaților săi la un curs numit „Impozite și taxe locale. Codul de procedură fiscală. Spețe aplicate”, care va avea loc în perioada 12-17 octombrie, la Hotel Alpin din Poiana Brașov.

Comuna prahoveană Salcia are sub 1.000 de locuitori și un buget pe măsură. Dar a găsit 18.981 lei (adică 3.771 de euro) pentru cursuri de formare cu cazare. Detalii despre procedură, aici: ACHIZIȚIE - 5.

L-am sunat, în după-amiaza zilei de luni, 22 septembrie, pe primarul comunei, Iulian-Marian Gherghe, ca să-l întrebăm câți angajați ai primăriei au fost plecați și la ce cursuri. Și de ce nu s-a orientat spre cursuri online sau care să aibă loc în orașe mai apropiate.

Edilul ne-a spus că o va suna pe contabila-șefă, ca să ceară detalii. Și că putem reveni cu telefon a doua zi, la aceeași oră.

Primarul din Popești-Leordeni: „De asta m-ați sunat? N-aveți ce articole să scrieți la Spotmedia?”

Primăria Popești Leordeni (care e lângă București și în care se poate ajunge cu metroul) a cumpărat „servicii de cazare pentru formare profesională” în valoare de 30.623 lei (6.085 euro).

Au fost plecați la cursuri 6 polițiști locali. Detaliile despre procedură, aici: ACHIZIȚIE - 6.

L-am întrebat pe primarul din Popești-Leordeni, Iacob Petre, de ce a fost nevoie de această cheltuială. N-ar fi putut polițiștii locali să urmeze acele cursuri în București, ca să nu mai fie nevoie să le achite primăria, din bani publici, cazarea?

„Cheltuieli sunt, da. Nu numai pentru polițiștii locali. Suntem obligați să îi trimitem la cursuri. Să vedem câți mai avem de trimis. Dacă mă sunați mâine la 9.30, vi-l dau pe directorul Poliției Locale, eu nu vă pot da aceste detalii”, a declarat Iacob Petre.

Când i-am amintit primarului Iacob Petre că primăria, nu poliția locală a făcut achiziții, Iacob Petre și-a pierdut răbdarea:

„Dumneavoastră sunteți jurnalist și m-ați sunat să mă întrebați pe mine lucrurile astea? N-aveți articole de scris la Spotmedia și m-ați găsit tocmai pe mine? Să vedeți ce cheltuieli au alte unități administrative!

(...) Nu pot să vă răspund acum. Rețin numărul dvs de telefon și mâine vă dau toate datele”, a mai declarat primarul din Popești - Leordeni, pentru Spotmedia.ro.

Petre Iacob a revenit cu telefon. Nu ne-a spus unde au fost respectivii polițiști locali, ci doar că nu se putea face cursurile online. Și că în prezent sunt alte 2 polițiste locale plecate la Buzău.

Unde se duc banii pentru cursuri și cum scade transparența cheltuielilor

Primăriile din Mediaș și cea din Popești Leordeni au cumpărat pachetele de servicii de formare profesională de la Centrul de Formare APSAP SRL, deținută de Bogdan Costin Fârșirotu (fiul fostului senator PRM Vladimir Fârșirotu).

Pentru cursurile care au loc la Mamaia, la hotel Malibu, spre exemplu, broșura de prezentare a APSAP menționează - pe lângă existența piscinei, a saunei și a unei plaje private - gratuitate pentru ocuparea a 2 șezlonguri și pentru un însoțitor și un copil cu vârsta până la 5 ani.

Dar ce să caute un însoțitor și un copil cu un cursant care a venit la hotel, pe bani publici, să studieze?

APSAP, facilitati incluse in tarif

În alte documente de prezentare, societatea menționează acces gratuit la SPA, bonus la contul de mâncare etc.

Evident, o societate comercială - indiferent în ce domeniu ar oferi servicii - va încerca să își facă produsul cât mai atractiv cu putință, ca să fie preferat și cumpărat de clienți.

Apare, însă, o întrebare: de ce ar plăti o primărie, din banii cetățenilor, cazare care-i aduce angajatului loc gratuit pe plajă privată - eventual și alături de copil - acces la spa, gym și altele asemenea? Ce legătură au toate astea cu munca dintr-o primărie, ca să fie ele criteriu de evaluare pentru instituție, atunci când alege unde să își trimită angajații la formare profesională?

Toate acestea - de la spa, până la șezlonguri și piscine - țin de vacanță. Pe care fiecare ar trebui să și-o plătească din propriul buzunar.

Centrul de Formare APSAP SRL a vândut - prin încredințare directă, cel mai scump pachet de formare profesională, în 2025, potrivit datelor identificate de Spotmedia.ro, în Sicap.

Este vorba despre o încredințare directă în valoare de 252.569 lei (50.786 de euro) pe care a primit-o de la primăria comunei Chiscani din Brăila. Este o comună cu 3 sate și circa 6.000 de locuitori, condusă de primarul Geanina Pospai. Toate detaliile despre procedură, aici: ACHIZIȚIE - 7.

Dar nu e singura companie de pe piață. Surse din rândul funcționarilor publici au precizat pentru Spotmedia.ro că lider de piață este Faxmedia Consulting SRL, al cărei beneficiar real este Mircea Alexandru Matei, potrivit portalului cu informații de business listăfirme.ro.

Cursurile cu deplasare și cazare organizate de această firmă se desfășoară, pe lângă hoteluri din Mamaia, Jupiter, Băile Felix și Poiana Brașov și în unele din Predeal, Covasna, Sovata, Sinaia și Gura Humorului, potrivit ofertei disponibile pe site.

Oferta de cursuri, în forma prezentată pe site, face puține referiri la eventuale facilități turistice.

Fax Consulting SRL

Lectoform Consulting SRL - deținută de Gina Spulber - vindea, în anii trecuți, servicii de formare profesională inclusiv pentru primării din București.

În 2025, însă, doar 5 atribuiri directe, dintre care cea mai mare, în valoare de 20.790 lei (4.180 euro) vine de la comuna brăileană Bărăganul, care are circa 2.800 de locuitori. Detaliile procedurii, aici: ACHIZIȚIE - 8.

Cum scade transparența

Centrul de Formare APSAP SRL menționează, în oferta sa, că „la cerere, serviciile se pot grupa sub forma unui pachet compact de servicii pregătire profesională, care include și cazarea şi masa participanților, fără ca acestea să fie evidențiate distinct în documentele de angajare și lichidare”.

Pe de o parte, această grupare înseamnă, pentru primărie, o reducere a birocrației. Pe de altă parte - potrivit funcționarilor publici consultați de Spotmedia.ro - gruparea ajută ca, în contracte, angajamente bugetare, ordonanțări de plată și facturi să poată apărea o singură linie – „servicii de pregătire profesională” – fără mențiuni separate legate de „cazare” și „masă”.

Asta ar permite primăriei să declare că întreaga cheltuială este una pentru formarea efectivă și să evite, astfel, limitările pentru diurne, transport și cazare impuse de HG 714/2018.

Per total, e o scădere a transparenței cheltuielilor din bani publici. Deja primarii susțin că trebuie să dea telefoane și vor cereri scrise ca să își amintească nu cât au cheltuit, ci pentru ce și unde și-au trimis angajații la cursuri.

În momentul în care nu va mai fi clar cât costă cursul și cât e cazarea în hotelul de lux, vor fi cu siguranță o mulțime care vor pretinde că formarea în sine e scumpă, nu doar latura ei rezidențială, în cazul în care aleg să își trimită angajații la munte, la mare sau la băi.

Concluzie

Angajații din primării au nevoie de formare profesională. Iar Codul Muncii - prin Art. 194 alin. (1) - îi obligă pe angajatori să le asigure salariaților formare profesională cel puțin la 2 sau 3 ani, în funcție de cât de mare este colectivul.

Problema este că - de mulți ani, deja - cea mai mare parte a cheltuielilor pentru formare profesională nu se duce pe plata cursurilor, ci pe cazarea și masa cursanților, care ajung să traverse țara ca să ajungă pe litoral la un curs, într-un hotel de lux, cu plajă privată și spa.

Cât de multe alte lucruri s-ar putea face cu banii cheltuiți inutil pe aceste deplasări? Funcționari cu experiență consultați de Spotmedia.ro au explicat că Brașovul a fost ales, inițial, ca loc pentru cursuri pentru că se află într-o poziție centrală, iar funcționarii din toată țara se puteau aduna aici, ca să învețe și să facă schimb de experiență.

Doar că, între timp, planurile s-au schimbat. Iar cazarea pentru cursuri nu se face în oraș, ci în Poiana Brașov, care e stațiune turistică și are prețuri mai mari.

Funcționari care au încercat să oprească tot acest iureș al cheltuielilor au fost. Dar n-au reușit să se impună. Va reuși Cabinetul Bolojan să oprească risipa de bani? Pare greu de crezut, în acest moment. Dar rămâne să vedem.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇