Locomotiva electrică Alstom Traxx, livrată Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), a fost prezentată joi presei, în Gara de Nord din București.
Este prima dintre cele 16 prevăzute în contractul semnat în acest an și ar putea intra în circulație comercială începând din primăvara lui 2026, după finalizarea testelor, scrie Club Feroviar.
Locomotiva se află în teste la Făurei, apoi urmează Germania
Locomotiva a ajuns în România la finalul lunii iulie și a intrat într-un program complex de testare dinamică la centrul de la Făurei. Urmează o a doua etapă de testare în Germania, pe linii conforme cu standardele europene TSI.
„Ne bucurăm că prima locomotivă Traxx pentru ARF intră în programul de testare conform planificării. Acesta este un progres semnificativ în angajamentul nostru de a furniza soluții de mobilitate sustenabile și de înaltă performanță pentru România”, a declarat Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova.
Stanciu estimează că testările ar putea fi finalizate până în ianuarie 2026, astfel încât producția de serie să poată începe conform graficului.
Până în august 2026, toate cele 16 locomotive ar urma să fie livrate, potrivit președintelui ARF, Mihai Barbu.

Locomotivele vor putea circula cu până la 200 km/h
Locomotivele electrice Traxx 3 MS pot atinge o viteză maximă de 200 km/h și vor putea tracta până la 16 vagoane de călători.
Deocamdată, această viteză este posibilă doar pe inelul de testare de la Făurei, însă Stanciu a subliniat că anumite tronsoane modernizate ar putea fi adaptate pentru a susține aceste viteze, cu ajustări tehnice la linia de contact și sistemul de frânare.
Design vișiniu, dar după testare
Deocamdată, locomotiva are o culoare albastră temporară, menită să protejeze caroseria în timpul testelor.
După finalizarea acestora, va primi culoarea finală – vișiniu, simbolic pentru tradiția ceferiștilor și a clubului Rapid.
Obiectiv: 130 de trenuri noi până în 2027
Mihai Barbu a subliniat importanța corelării achizițiilor de material rulant cu ritmul reabilitărilor pe infrastructura feroviară.
„Ne dorim să creștem viteza pe calea ferată”, a spus el, amintind că până la sfârșitul lui 2027 România ar urma să aibă în circulație 130 de trenuri noi, furnizate de Alstom și Pesa.