Cât va costa RCA de la 1 iulie? Brokerii anunță scumpiri și zonele unde prețul va crește cel mai mult

Cât va costa RCA de la 1 iulie? Brokerii anunță scumpiri și zonele unde prețul va crește cel mai mult
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Plafonarea tarifelor RCA dispare de la 1 iulie, după mai bine de un an de aplicare în contextul falimentului Euroins. Autoritățile și o parte din asigurători susțin că nu sunt motive pentru scumpiri semnificative, însă brokerii avertizează că prețurile ar putea urca și cu 15%.

Situația variază în funcție de profilul clientului, tipul de vehicul și de regiune.

ASF: Piața e stabilizată, nu sunt motive pentru scumpiri mari

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) consideră că piața RCA a revenit la un nivel de echilibru, iar încetarea plafonării tarifelor nu va produce dezechilibre.

Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF responsabil cu sectorul asigurărilor, a declarat pentru Profit că „nu sunt motive pentru creșteri semnificative ale tarifelor RCA după încetarea măsurii plafonării”.

Mititelu subliniază că „piața RCA a intrat într-un proces de normalizare și are deja o anumită stabilitate”, iar o serie de indicatori - rata combinată a daunei, costurile administrative în scădere, frecvența redusă a accidentelor - justifică menținerea unor tarife echilibrate.

Potrivit ASF, rata daunei combinată a coborât sub 100%, față de peste 140% în 2021, semn că primele actuale acoperă daunele viitoare.

Asigurătorii mari adoptă o poziție prudentă

Allianz-Țiriac, al doilea jucător RCA din piață, afirmă că „rămâne fidel politicii de a stabili un preț corect pentru fiecare profil de risc”. Reprezentanții companiei au explicat pentru Profit că „frecvența și severitatea daunelor influențează tarifele, iar ajustările pot apărea în ambele direcții”.

Groupama, liderul pieței, nu a comentat posibilele evoluții ale tarifelor din „rațiuni ce țin de respectarea normelor legale de concurență”. În schimb, compania subliniază că „tarifele sunt stabilite independent, cu respectarea legislației și cu prioritatea livrării unui nivel bun al serviciilor, la prețul corect”.

Nici Grawe România nu estimează scumpiri. Directorul Dragoș Călin a declarat că „nu sunt motive care să conducă la scumpirea semnificativă a tarifelor pentru polițele RCA”.

Brokerii: creșteri de 10-15% sunt inevitabile

Un punct de vedere diferit vine din zona intermediarilor. Viorel Vasile, șeful Safety Broker, avertizează că tarifele RCA vor crește cu cel puțin 15% de la 1 iulie. În opinia sa, două cauze sunt principale: eliminarea plafonării comisioanelor (care va adăuga 3-5% în costul final) și ajustarea primelor ca efect al inflației din ultimii doi ani.

„Prețurile RCA vor crește din două motive: eliminarea plafonării comisioanelor și eliminarea plafonării tarifelor RCA, care va conduce automat la ajustări de minim 10-15%”, a declarat Vasile.

Potrivit acestuia, cele mai mari scumpiri vor fi în București, Ilfov și pe segmentul camioanelor pentru transport internațional, unde primele pentru clasa B0 ar putea ajunge din nou la 12.000 lei pe an.

Corecții de prețuri, dar cu variații între segmente

Și Dorel Duță, președintele UNSICAR, vede posibilitatea unor ajustări în sus, mai ales la categoriile cu risc mare de daune sau expuse la inflație. „Vorbim de inflație, de segmentele cu daunalitate mai mare, dar, datorită concurenței, posibil ca pe anumite categorii să înregistrăm stagnări și, de ce nu, unele corecții în minus”, a declarat el pentru Profit.

Ștefan Prigoreanu, directorul Millenium Broker, consideră însă că eliminarea plafonării va avea un „impact minor, nesemnificativ în contextul general al creșterii prețurilor”.

Un sector vulnerabil, dar mai bine reglementat

Piața RCA a trecut prin două crize majore în ultimii cinci ani - falimentele City Insurance și Euroins - ambele provocate de supraexpunerea pe RCA și tarife nesustenabile.

În prezent, pe piața locală activează șapte asigurători autorizați RCA, două sucursale europene și un jucător (Dallbog) suspendat de ASF începând cu 1 iulie. Autoritatea susține că riscurile s-au redus semnificativ și că „decizia plafonării a fost una obiectivă și necesară”, pentru a preveni haosul în urma retragerii Euroins.

Cu toate acestea, ASF atrage atenția că riscul de „conduită incorectă” al jucătorilor rămâne prezent și poate genera dezechilibre. „Este mai puțin tangibil, dar mai periculos”, avertizează Sorin Mititelu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇