Dezbaterile din Parlament asupra modificărilor legislative ce vizează stabilirea prețului polițelor RCA sunt pe ultima sută de metri, însă conducerea ASF și transportatorii au în continuare puncte de vedere diametral opuse în ce privește efectul lor în piață.
Astfel, dacă ASF susține că unele dintre măsurile propuse vor duce la prețuri mai mici pentru majoritatea șoferilor, reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) estimează scumpiri de 30-40% pentru toată lumea.
Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, a vorbit, la ProTV, despre măsurile propuse de instituție și care se află pe ultima sută de metri înainte de un vot final în Parlament.
Dacă nu vor exista modificări majore introduse de aleși în proiectul de lege, în câteva luni, polița RCA va fi calculată luându-se în considerare, la sistemul bonus malus, și alte criterii decât dacă autovehicul a provocat sau nu un accident cu daune. Pe de altă parte, șoferii vor avea posibilitatea să plătească o taxă de răscumpărare pentru ca istoricul să nu se modifice.
„Astăzi este un singur criteriu, respectiv dacă ai avut sau nu un eveniment rutier din vina ta și a fost deschis un dosar de daună.
Ceea ce avem în vedere este lărgirea bazei listei de criterii pe care să le luăm în considerare într-un nou model de sistem al sistemului bonus-malus, astfel încât să putem face diferențierea și între cei care au produs vătămări corporale versus cei care au produs doar pagube materiale, între cei care au circulat și au fost prinși sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor interzise.
Și mai sunt și altele. Chiar și a avea un comportament neadecvat în trafic, care se va reflecta practic în istoricul de a mers de circulație”, a declarat Mititelu.
O altă noutate ar putea fi introducerea unei franșize și pentru RCA, pe modelul CASCO. Mai exact, pentru a menține o polița mai ieftină, șoferul se angajează să plătească o parte din reparație, în caz de accident.
Firmele de asigurări ar urma să fie obligate să accepte plata și în rate lunare, nu doar trimestriale sau semestriale, iar șoferii pot putea opta pentru suspendarea polițelor, dacă știu că urmează o perioadă în care nu folosesc mașina.
Mititelu a explicat că șoferii vor trebui să facă o cerere de suspendare a RCA cu 5 zile înainte, pentru cel puțin o lună, iar perioada maximă nu poate fi mai mare decât perioada rămasă din poliță.
Liderul ASF a mai precizat că se dorește ca, în cazul reparațiilor în regie proprie, plata despăgubirilor să se facă doar după ce este prezentată dovada acelor reparații.
„Ceea ce ne dorim și ceea ce vrem să introducem ca regulă este ca, în cazul în care vehiculul are avarii majore sau considerate periculoase pentru a reintra în trafic, așa cum ele sunt definite prin legislația aferentă inspecției tehnice periodice, totuși, să nu fie făcută plata acelei despăgubiri fără prezentarea, la asigurătorul ce face plata, a unor documente prin care să ateste efectuarea reparației. Știm foarte bine că e un grad destul de mare, o pondere mare a mașinilor neconforme care sunt în trafic”, a mai spus vicepreședintele ASF.
El a dat asigurări și că la acest moment piața RCA este una stabilă și că nu ar trebui să mai aibă loc un faliment major care să o destabilizeze, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani.
„Ceea ce vă pot spune, în momentul acesta, este că în piața asigurărilor din România, din perspectiva solvabilității și a lichidității, probabil că stăm cel mai bine comparativ cu ce aveam în piața aceasta în ultimii 10-15 ani. Avem jucători maturi, jucători cu prezență regională și chiar la nivel internațional, extins cu expertiză și cu bune practici în piața de asigurări. Astfel că există, să spunem, un confort relativ ridicat și nu ne va mai pune, într-un orizont de timp, să spunem, pe care îl putem estima în momentul de față, în situațiile anterioare”, a conchis vicele ASF.
COTAR acuză ASF că face jocurile asiguratorilor: 80% dintre măsuri vor duce la scumpirea poliţelor cu 30-40%
Pe de altă parte, reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) au transmis luni un comunicat în care acuză că măsurile ASF vor duce la scumpiri majore.
„ASF pregăteşte acum modificări legislative pentru a elimina până şi posibilitatea de a avea reduceri de preţ pentru poliţele RCA. (...) Autoritatea trebuie să fie trasă la răspundere, pentru modul evident în care favorizează asigurătorii, prin modificarea legislativă. Putem spune că 80% din propunerile actuale de modificare a legii 132/2017 vor duce la creşterea preţurilor pentru poliţele RCA cu 30-40%!
Care va fi beneficiul asiguraţilor - aproape 9 milioane de plătitori captivi în legea 132/2017? Toate aceste propuneri vin de la asigurători şi aceştia s-au străduit permanent, în ultimii ani, să le transforme în lege, cu ajutorul conducerii ASF. Le recunoaştem, pentru că le-am mai văzut. Scăderea claselor de bonus este visul lor de a ne arunca direct în malus, astfel încât să nu mai putem cere vreun bonus care oricum nu ni s-a dat absolut deloc în ultimii 7 ani", afirmă reprezentanţii COTAR.
Potrivit organizaţiei, ASF a transmis un set de propuneri de modificare a stabilirii preţului poliţelor RCA.
„Iată cum vă vor afecta, dacă sunteţi şofer în România:
- Dacă uitaţi să vă reînnoiţi poliţa RCA în 30 de zile, pierdeţi bonusul (reducerea de preţ) acumulat în decursul anilor. 'Nerespectarea continuităţii obligaţiei de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 de zile' - Art. 2, punctul 10, litera e. Concret, dacă aţi reuşit să obţineţi în cel puţin 4 ani de condus ireproşabil o clasă de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a preţului la RCA, dar nu vă reînnoiţi poliţa RCA în decurs de 30 de zile de la expirarea acesteia, pierdeţi bonusul (reducerea de preţ de 50%) acumulat în toţi aceşti ani. E valabil şi pentru motociclişti, deşi circulă doar câteva luni pe an, dar ar trebui să plătească RCA şi pentru lunile de iarnă.
- Amenzile de circulaţie vor scădea bonusul acumulat în ultimii ani în care s-a condus fără accidente, fiind luate în considerare 'contravenţiile şi sancţiunile aplicate de personalul Poliţiei Române privind încălcarea regulilor pentru circulaţia vehiculelor, care denotă un comportament neadecvat în trafic, ce conduce la un risc ridicat de accidente'. Astfel, companiile de asigurări vor avea mână liberă să interpreteze în favoarea lor orice abatere a unui şofer şi să îi majoreze preţul la RCA prin pierderea bonusului la calculul preţului RCA.
- Dispare poliţa RCA valabilă o lună, iar noile perioade de asigurare ar fi de 3 luni, 6 luni sau 12 luni. Practic, se restrâng opţiunile şoferilor de a cumpăra poliţe RCA pentru o lună, fără nicio explicaţie. Probabil că din dragoste pentru consumatori, ASF doreşte ca poliţele RCA să poată fi cumpărate doar în 3 variante, fără a ţine cont de durata necesităţii reale a clientului, care în multe situaţii nu corespunde cu cele dorite de ASF şi piaţa de asigurări. Dar nu vedem nicăieri scris că asiguratorul nu va mai putea să facă oferte pentru poliţele pe 3 şi 6 luni identice la preţ sau şi mai mari decât cele pentru 12 luni.
- La încheierea contractului RCA, asiguratul permite asigurătorului RCA 'accesul în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, la evidenţa accidentelor şi a cererilor de despăgubire anterioare, şi furnizează informaţiile solicitate de asigurătorul RCA pentru evaluarea riscului şi calculul primei de asigurare inclusiv cu privire la istoricul sancţiunilor aplicate conducătorilor de vehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie, potrivit art. 2 pct. 10 lit. c) şi f)'. Practic, ASF le oferă cadrul legal firmelor de asigurări pentru a avea acces la datele cu caracter personal ale tuturor şoferilor.
- Asiguratul RCA îşi va putea suspenda valabilitatea poliţei RCA pentru o perioadă limitată de timp, doar dacă autovehiculul nu va staţiona în acea perioadă pe domeniul public, iar ASF şi companiile de asigurări solicită ca asiguratul RCA să fie sancţionat contravenţional, dacă nu îşi ţine maşina în curte sau garaj pe toată această perioadă.
- Cresc sancţiunile pentru şoferii care nu au RCA. Deşi amenzile pentru şoferi cresc semnificativ, ASF nu a considerat oportun ca sancţiunile pentru firmele de asigurări să fie majorate, cel puţin în mod similar. Şi, mai mult, prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, nu veţi plăti în 15 zile jumătate din cuantumul amenzii", au explicat reprezentanții COTAR în comunicatul citat de Agerpres.