Regia Națională a Pădurilor – Romsilva reacționează public la raportul de audit al Curții de Conturi, în care sunt semnalate nereguli grave privind administrarea pădurilor statului și gestionarea fondurilor regiei.
Conducerea instituției respinge o parte din concluzii, explică succint contextul plăților făcute către angajați și susține că o parte dintre măsuri sunt deja în curs de implementare.
Romsilva afirmă că suma de 216,5 milioane lei, considerată de Curtea de Conturi o cheltuială nejustificată, reprezintă „premii acordate în baza Contractului Colectiv de Muncă” pentru peste 14.400 de angajați. Media individuală netă ar fi fost de aproximativ 4.300 de lei pe an.
Potrivit Regiei, acordarea acestor sume a fost justificată de „rezultatele financiare excepționale” în 2021 și 2022, ani în care veniturile au crescut cu peste un miliard de lei, iar profitul brut cu peste 800%.
Pentru a combate acuzația privind lipsa criteriilor în acordarea premiilor și a diferențelor salariale, Romsilva susține că „se realizează anual evaluarea performanțelor profesionale” ale angajaților. Mai mult, instituția afirmă că actuala conducere a luat deja măsuri pentru reducerea cheltuielilor și eficientizarea activității.
Romsilva: Nu luăm bani de la stat, ne autofinanțăm
În fața acuzațiilor de risipire a banilor publici, Romsilva subliniază că este o regie autonomă, autofinanțată, care nu primește bani de la bugetul de stat.
Din contră, susține că a adus la buget contribuții semnificative: dintr-un profit brut cumulat de aproape 793 milioane lei în perioada 2019-2023, regia a virat 717 milioane lei către stat.
"În același timp, Regia Națională a Pădurilor - Romsilva a degrevat bugetul de stat cu sume semnificative, prin finanțarea, din fondurile proprii, a activității de creștere și ameliorare a cailor de rasă și asigurarea administrării a 22 de parcuri naționale și naturale", se arată în comunicatul Romsilva.
Patrimoniul pădurilor: valoare zero în acte, dar nu și în realitate
Printre cele mai grave constatări ale Curții de Conturi se numără lipsa evaluării și a înregistrării în contabilitate a peste 3,1 milioane de hectare de pădure din proprietatea statului. Aceste suprafețe apar în acte cu valoarea de „zero lei”.
Romsilva nu abordează direct această problemă în comunicatul său, dar recunoaște că unele măsuri de conformitate depind de modificări legislative care nu țin exclusiv de instituție.
Raportul Curții indică numeroase deficiențe în încheierea și urmărirea contractelor pentru exploatarea masei lemnoase. Firme neeligibile au fost acceptate la licitații, penalizările nu au fost aplicate celor care au întârziat lucrările, iar unele plăți s-au făcut fără garanții sau pentru lucrări incomplete.
De asemenea, creanțe de peste 8 milioane de lei nu au mai fost recuperate, în multe cazuri din cauza neglijenței administrative.
Conducerea promite măsuri, dar invocă obstacole legislative
Regia susține că a început deja implementarea măsurilor cerute de Curtea de Conturi și că o parte sunt deja realizate. Altele ar urma să fie aplicate până la finalul anului 2025 sau în prima jumătate a lui 2026.
Potrivit conducerii, pentru unele recomandări este nevoie de actualizarea legislației, ceea ce depășește competența regiei.
Curtea de Conturi: prejudicii grave și conflict de interese
Alte probleme semnalate în raport ar mai fi existența unor conflicte de interese - angajați ai regiei erau și acționari în firme contractante - și lipsa unor structuri de control funcționale. Membrii comitetului de audit nu aveau calificări relevante, iar consiliul de administrație era format chiar din angajați ai regiei, încălcând principiile de guvernanță corporativă.
Având în vedere gravitatea neregulilor, Curtea de Conturi a sesizat deja Parchetul.
În paralel, a cerut Romsilva să evalueze de urgență patrimoniul forestier, să recupereze prejudiciile și să se conformeze legislației în vigoare. Primele termene de implementare expiră la finalul acestui an.