„Practic, niciun tronson (de cale ferată prevăzut în – n.red.) PNRR nu are șanse să fie gata la timp, în 2026”, atrage atenția ProInfrastructura, într-un material ce face o radiografie a stadiului proiectelor de modernizare a infrastructurii feroviare din România.
Conform regulilor PNRR, statele UE trebuie să returneze fondurile primite pentru proiectele din PNRR-urile naționale nefinalizate până la sfârșitul anului 2025.
Un exemplu oferit de platformă este tronsonul Poieni – Aleșd, unde nu există în momentul de față nici măcar autorizația de construire.
Responsabili pentru avansarea prea lentă a investițiilor feroviare sunt CFR, managementul Ministerului Transporturilor, dar și Guvernul, care nu a observat la timp disfuncționalități ce blochează absorbția fondurilor disponibile. Probleme administrative care la autostrăzi s-ar fi rezolvat într-o lună – două, precizează ProInfrastructura, necesită ani întregi în cazul feroviarului.
Exemple de gestionare ineficientă a problemelor apărute în derularea proiectelor:
- Scoaterea din fondul forestier a câtorva copăcei lângă tunelul Bătuța a durat 5 ani.
- Arheologia la Micia a blocat lucrările 6 ani și jumătate, iar la Vărădia peste 7 ani.
- Tot lângă Mintia, mutarea unei linii de înaltă tensiune a trenat 6-7 ani.
- O expertiză de pod în Brașov aproape 4 ani, blocând toată gara sub ochii călătorilor înmărmuriți care vedeau miliardele pe panoul de prezentare.
Ritmul investițiilor rutiere a accelerat, feroviarul pare încremenit
Ritmul dezvoltării și modernizării infrastructurii feroviare este complet opus celui înregistrat de infrastructura rutieră, unde s-a investit și avansat consistent în ultimul an.
Astfel, în timp ce lucrările de pe loturile de câmpie și deal ale așa–numitului rutier mare au un progres fizic lunar de 3 – 4%, proiectele de modernizare ale căii ferate ajung la 5 – 8% pe an.
Proiectele de modernizare Cluj – Oradea și Arad – Caransebeș, care totalizează opt sectoare din PNRR, au au același ritm de înaintare. Chiar și cel mai performant (Aghireș-Poieni) înregistrează un avans de 2% pe lună și este blocat la Ministerul Culturii, din cauza gării Poieni. Este cel mai avansat tronson feroviar aflat în modernizare cu bani PNRR, dar a ajuns la un stadiu fizic de execuție de 22%, deși se lucrează cu circulația închisă complet.
Situație similară în cazul locomotivelor reconstruite prin PNRR
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a blocat autorizarea “mașinilor” Softronic și există riscul să fie refuzate și cele reconstruite la RELOC.
Celelalte pachete de locomotive (SCRL Brașov) sunt întârziate, cu puține șanse să prindă 2026, finalul PNRR, mai scrie ProInfrastructura.
Citeşte informaţiile integral în articolul Pe contrasens: unde se află România în tabloul feroviar al UE. Niciun tronson de cale ferată din PNRR nu are șanse să fie finalizat până în 2026 publicat pe Curs de Guvernare