Vom reuși să traversăm Munții Carpați pe autostradă, în România! Nu mai încape nicio îndoială. Singura problemă este că mai durează cel puțin vreo 6 ani!
Abia peste aproximativ un an ar urma să se deschidă prima porțiune de șosea montană de mare viteză. Iar după, e de așteptat să mai treacă încă 2 ani până la inaugurarea următoarei porțiuni.
Bine ar fi să avem mai mulți bani pentru autostrăzi, ca să evităm eventuale blocaje pe șantierele grele și scumpe. Dar – una peste alta – cu lucrările începute, momentul în care vom traversa trece munții pe autostradă se apropie tot mai mult, an de an.
Cu sprijinul directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura (API), Ionuț Ciurea, am trecut în revistă perspectiva șantierelor și planurile de autostrăzi montane din România. Iată concluziile.
Prima autostrada care va trece Carpații va fi A1. Se circulă deja, pe 109 km de la București la Pitești. Și apoi mai departe, pe încă 30,3 km, de la Pitești la Curtea de Argeș.
Și abia de aici, de la Curtea de Argeș spre vest, începe autostrada să treacă pe munte.
Porr Construct lucrează deja la un lot de autostradă care se întinde pe 9,86 km, de la Curtea de Argeș la Tigveni.
Acesta e prima porțiune de autostradă montană pe care avem șanse să circulăm începând cu lunile iulie-august 2026, este de părere Ionuț Ciurea, directorul executiv al API.
Mai jos, câteva imagini recente de pe acest lot, filmate de pasionați de infrastructură:
Urmează încă o porțiune de 37 km de autostradă prin munte, între Cornetu și Tigveni. În mod normal - potrivit termenului contractual, ar trebui să fie gata în 2027.
„Un termen realist-optimist pentru deschiderea lotului 3 Tigveni-Cornetu este finalul anului 2029. Asta dacă WeBuild menține mobilizarea bună și se termină telenovela cu acordul de mediu revizuit și se emit, în primăvara anului 2026, autorizațiile de construire pentru restul lotului”, a precizat Ionuț Ciurea pentru spotmedia.ro.
Mai departe, tot prin munte va trece și traseul 31,3 km de la Cornetu la Boița, pe care trebuie să îl construiască asocierea de firme Mapa Insaat Ve Ticaret AS - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret.
„Cândva prin 2031 se va deschise și acest lot, unde turcii sunt slab mobilizați. Și au 7 tuneluri de făcut, plus vreo 50 de poduri și pasaje. Și la toate astea vor fi nevoiți să lucreze sub restricții, din cauză că DN7 și calea ferată sunt lipite de A1 în mai multe puncte.
Nu avem, în acest moment, niciun semn din partea constructorului că ar intenționa să termine mai devreme de 2031.
Pe scurt, în scenariul realist optimist, vom avea:
- în 2026, la finalul verii, primii 10 kilometri de autostradă montană, din care 1,35 km de tunel (pe traseul Curtea de Argeș - Tigveni -n.red.)
- în 2029, Tigveni - Cornetu
- în 2031, Cornetu - Boița
Repet, termenele sunt unele realist- optimiste”, a mai spus directorul-executiv al API.
Când ar putea fi gata „Lotul Meseș”
E considerat al doilea cel mai complex proiect de infrastructură rutieră din România, după secțiunea montană a porțiunii Sibiu - Pitești din A1, despre care am vorbit deja.
Denumirea de „lot Meseș” se referă, de fapt, la o porțiune de 41 km din Autostrada A3, dintre Poarta Sălajului și Nușfalău (în județul Sălaj), pe care o va construi asocierea de firme Turkish Group – Makyol – YDA – Cengiz.
Piesa de rezistență este un tunel de 2,8 km care va trece pe sub munții Meseș și care dă denumirea întregului lot. Ar urma să aibă 2 tuneluri cu câte 2 benzi fiecare.
În plus, lotul va avea peste 60 de structuri de artă, cum ar fi viaducte, pasaje, poduri.
„Putem să vorbim despre un termen de 5 ani, da. Dacă sunt și bani. Și dacă nu sunt blocaje și întârzieri la proiectare. Termen de finalizare ... mult după 2030. În acest moment e imposibil de zis exact când”, a precizat Ionuț Ciurea pentru spotmedia.ro.
Ce se anunță pentru segmentele montane din Autostrada A8
Avem și pe Autostrada A8 o porțiunea de peste 90 km care ar urma să treacă prin munte. Iată loturile:
- Ditrău – Grințies (37,9 km). S-a semnat, în martie, contract cu Asocierea Sa&Pe Construct SRL – Tehnostrade SRL – Spedition UMB - Euro Asfalt.
- Grințies – Pipirig (34,1 km). A fost selectată, la licitație, Asocierea Sa&Pe Construct SRL – Tehnostrade SRL – Spedition UMB - Euro Asfalt. Detalii despre procedură, aici: ACHIZIȚIE - 3. Nu s-a semnat contract.
- Pipirig - Vanatori Neamț (19,3 km). S-a semnat, în aprilie 2025, contract cu Asocierea Sa&Pe Construct SRL – Tehnostrade SRL – Spedition UMB - Euro Asfalt.
Pentru loturile pe care s-a semnat contract, termenul de finalizările al proiectării și execuției este de până la 48 de luni. Asta înseamnă că ar trebui să putem circula pe acest loturi prin 2030.
În realitate, constructorul nu are, încă, cine știe ce mobilizare în zonă. Nu e foarte clar nici cum se vor finanța lucrările. Așa că, probabil, va trece bine de 2030 până să se inaugureze aceste porțiuni de drum.
Cea mai așteptată autostradă din România, Ploiești - Brașov, e încurcată în acte
Aproape toate guvernele din ultimii 30 de ani au promis că vor construi autostradă de la Ploiești la Brașov. S-au lansat în spațiul public tot soiul de teorii fanteziste, cum ar fi cea de finanțare a proiectului în regim de parteneriat public privat (PPP). Dar, până la urmă, nu s-a făcut nimic.
Este în curs un proiect de revizuire a unui vechi studiu de fezabilitate. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a predat proiectul către Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR). Care pe 21 martie a suspendat pentru 3 luni desfășurarea contractului.
Indiferent cum se va finaliza această etapă din revizuirea documentației - mai ales în contextul actual al lipsei de bani la Guvern - e greu de spus când sau dacă această șosea de mare vitează se va mai construi.