Primul tren electric livrat de Alstom României circulă de miercuri pe ruta București-Brașov.
În cursa de inaugurare au mers premierul-candidat Marcel Ciolacu şi ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
„Noul tren electric poate circula cu o viteză maximă de 160 km/h şi are o capacitate de 55 locuri la clasa întâi, 294 de locuri la clasa a doua şi 2 locuri destinate persoanelor cu mobilitate redusă”, scrie pe Facebook Sorin Grindeanu.
Doar că azi a atins doar 140 km/h şi aceasta este restricţia în acest moment.
Specialiştii de la Asociația Pro Infrastructură remarcă însă că punerea în circulaţie a întârziat un an față de primele promisiuni. "Evident, fără presiunea alegerilor nu vedeam acum călători în tren", scrie sursa citată.
Pro Infrastructură apreciază alegerea rutei Bucureşti-Braşov, care are o cerere ridicată, de sezon, dar "programul parcă e făcut după principiul "hai că am bifat și trenul ăsta nou".
Din București va pleca la 5:40 dimineața și va ajunge la 8:08 în Brașov. O trasă utilă poate doar pentru practicanții de sporturi de iarnă care seara se întorc în București. Apoi, rama se întoarce la 8:43 din Brașov, sosește în București la 11:12, urmând ca următoarea cursă din zi să... nu existe! A obosit trenul, s-a trezit prea devreme dimineața...", scrie Pro Infrastructură.
Evident că a avut program special cursa de inaugurare, "astfel încât politicienii să nu fie prea adormiți când se trag în poze cu jucăria nouă sau să nu se sperie de cum arată Gara de Nord înainte să răsară soarele".
Lucrurile se mai aranjează parțial abia de la noul mers din 15 decembrie când trenurile vor fi la ore mai umane, circulând astfel pe tot parcursul zilei în regim pendulă: plecări din București la 6:31 și 13:22, plecări din Brașov la 10:25 și 16:27.
Specialiştii de la Pro Infrastructură spun că vor monitoriza timpii de parcurs și cu cât vor ajunge în avans în stații, deoarece cele aproximativ 2 ore și jumătate nu sunt demne de performanțele trenurilor noi de la Alstom.
”Ne dorim ca lucrările în infrastructură, indiferent că vorbim de această rută, sau cea de pe Constanţa, unde se poate atinge 160 km, să fie cât mai multe, iar investiţiile în infrastructură să ducă la creşterea vitezei pe calea ferată, fie că vorbim de transportul de călători, dar şi cel de marfă, care este la fel de important”, a subliniat Grindeanu, citat de News.ro.
Grindeanu promite
Ministrul Transporturilor a mai declarat că următoarea garnitură de tren urmează să vină în luna decembrie.
”Pe parcursul anului 2025, până în ianuarie 2026, deci în 13 luni, urmează să vină alte 37 de garnituri noi de tren, care, prima dintre ele va intra tot pe acest traseu, spre Braşov, următoarele spre Constanţa şi spre Craiova. Cu cât sosesc mai multe, cu atât vom merge şi pe distanţe mai îndepărtate, cum ar fi Timişoara”, a arătat ministrul.
Potrivit lui Grindeanu, în următorii patru ani, România va beneficia de un total de 189 de trenuri electrice noi, la care se vor adăuga 39 de locomotive noi, dar şi 75 de locomotive şi 139 vagoane modernizate.
Celelalte trenuri de la Alstom vor deservi mai multe rute:
- Bucureşti-Suceava,
- Bucureşti-Iaşi, via Paşcani,
- Bucureşti-Constanţa,
- Bucureşti-Timişoara via Braşov, Arad,
- Bucureşti-Craiova,
- Bucureşti-Arad, via Craiova, Orşova,
- Bucureşti-Petroşani-Deva,
- Bucureşti-Cluj-Napoca,
- Bucureşti-Braşov,
- Braşov-Cluj-Napoca, via Deda,
- Cluj-Napoca-Timişoara, via Deva, Arad,
- Bucureşti-Galaţi
- Cluj-Napoca- Iaşi.
"În prezent, sunt în derulare alte patru contracte pentru achiziţionarea a încă 82 trenuri noi, finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi prin Fondul pentru Modernizare. Astfel, toate cele cinci contracte prevăd inclusiv achiziţionarea suplimentară a încă nouă trenuri (prin act adiţional). În plus, sunt în pregătire licitaţii pentru achiziţionarea a încă 58 de trenuri electrice noi şi 12 trenuri cu hidrogen”, menţionează Grindeanu, pe Facebook.