Cristian Seidler, coordonatorul campaniei USR: Sunt sigur că Elena Lasconi ajunge în turul 2 al alegerilor prezidențiale - Video

Deputatul USR susține că Mircea Geoană scade în sondaje, iar George Simion și-a atins potențialul de creștere. El recunoaște că PSD va face tot posibilul să-l împingă pe liderul AUR în finala prezidențială, singura formulă prin care Marcel Ciolacu poate ajunge președintele României.
Cristian Seidler, coordonatorul campaniei USR: Sunt sigur că Elena Lasconi ajunge în turul 2 al alegerilor prezidențiale - <span style="color:#990000;"><span style="color:#990000;">Video</span></span>

Strategia partidului este determinarea unui număr cât mai mare de alegători să voteze util pentru formațiunea și candidatul care nu fac parte din sistemul politic ce a condus România în ultimii 35 de ani. Din datele de până acum, coordonatorul de campanie Cristian Seidler susține că există un puternic curent de opinie împotriva PSD și PNL, cele două formațiuni care au fost la guvernare în ultimii trei ani.

Cristian Seidler, coordonator campanie: Noi ne dorim o Românie pentru toți, nu doar pentru unii.

Aș vrea să vă întreb despre strategia de campania USR și ce rol jucați în această campanie? 

Sunt coordonatorul ei, ceea ce înseamnă implicarea, pe de-o parte, a unor oameni politici, pe de altă parte, a unor angajați tehnici și a mai multor furnizori, evident, care ne oferă diverse servicii, de la tipărirea de afișe până la sondaje de opinie. Toate aceste lucruri sunt integrate într-o strategie de campanie. 

Coordonator de campanie înseamnă șeful echipei de campanie?

Nu, pentru că lucrăm ca o echipă. 

Înțeleg, dar există un anumit tip de ierarhie? Există un anumit tip de ordine, rutină, consecvență în acțiuni și în luarea deciziilor?

Categoric, da. Noi avem avantajul de a lucra cu aceiași oameni, mă refer aici și la angajați și la o mare parte din furnizorii noștri, cu care suntem total aliniați.

Nu creăm, acum, o echipă de campanie, nu trebuie să se rodeze. Suntem rodați deja și uneori ne înțelegem din priviri sau din puține cuvinte. Dar, da, discutăm și luăm decizii.

Coordonați ambele campanii? Și campania partidului și campania candidatului la președinție?

Păi, nu avem două rânduri de alegeri comasate în acest an?

În legătură cu comasarea, ce impact are asupra unei strategii politice acest tip de alegeri sandviș, parlamentarele prinse între două tururi de prezidențiale? 

Și permiteți să completez întrebarea: într-o țară precum România, unde prezidențialele au o valoare simbolică mult mai mare, unde președintele este persoana cu atribuții destul de limitate față de încrederea și numărul de voturi pe care le primește?

ADVERTISING

Evident că se influențează între ele. Evident că cei care ajung în turul doi al alegerilor prezidențiale vor avea un avantaj și un impact asupra partidelor.

L-ați calculat? Cu cât ar ajuta o formațiune sau alta intrarea în finala prezidențială? 

Cred că nu se pot face predicții, ignorând numele candidaților și numele partidelor. Pentru că sunt partide care au un bazin electoral pe care și l-au atins deja, altele au încă potențial de creștere.

Ceea ce mă bucură este că pe baza studiilor noastre avem încă un potențial de creștere destul de mare. Ca să fiu și mai concret, se testează, de exemplu, dacă votanții unui anumit partid sau ai unui anumit candidat la alegerile prezidențiale ar putea vota și cu o altă persoană. Noi întrebăm cine ar fi persoana respectivă.

Și există mulți candidați relevanți în aceste alegeri ai căror alegători au ca a doua opțiune Elena Lasconi, ea fiind pe primul loc în ce privește opțiunile secundare ale competitorilor noștri. 

Eu, cetățean, spun că aș vota cu un anumit candidat, dar a doua mea alegere este Elena Lasconi.

Acest răspuns îl traducem prin faptul că bazinul electoral potențial al Elenei Lasconi este printre cele mai mari. PSD, de exemplu, are un procent mare, dar posibilitate de creștere nu prea mai există. Partea suveranistă are un bazin electoral definit, dar nu mai poate crește prea mult.

Pe de altă parte, pentru că ați adus în discuție acest prim loc în ce privește a doua opțiune a alegătorilor, ce înseamnă pentru efortul de campanie electorală să o transformi în prima? 

În orice campanie electorală, și asta nu ține de USR neapărat, nici măcar de România, în primul rând te uiți la ceea ce se numește votant convins, adică alegătorii care vor vota mereu candidații tăi. 

ADVERTISING

Există, apoi, un al doilea cerc, oameni care se gândesc la modul serios să voteze cu Elena Lasconi sau cu USR și cărora trebuie să le aduci mesaje concrete, să le răspunzi la întrebări și să le confirmi sau să le infirmi un număr de așteptări.

Și, apoi, există al treilea cerc, un public care e mai degrabă advers, iar pe măsură ce ne îndepărtăm de centru, e din ce în ce mai greu, aproape imposibil, să-i convingi să voteze cu tine. 

Nu cred că un antivaccinist convins, cineva care consideră că Putin face bine că a atacat Ucraina, ar putea, vreodată, să voteze cu USR și cu Elena Lasconi. 

Da, dar în acest al treilea cerc nu cred că e vorba de a doua opțiune pentru Lasconi.

O categoric, nu! Vorbeam de cel mai îndepărtat public. 

Dumneavoastră spuneți că există un număr de votanți la care ați ajuns, dar care nu sunt convinși. Cât de greu convingi pe cineva să te voteze și cu ce tip de mesaj? Adică, mesajul campaniei va fi, pornind de la această idee, un atac la cel care e pe primul loc, va fi un mesaj negativ sau va fi un mesaj pozitiv? 

Nu există nicio campanie electorală din care să lipsească mesajul negativ și aș spune chiar, din păcate, deși asta s-ar putea să vă surprindă, competitorii noștri ne oferă mult prea multă substanță.

Pe de altă parte, Elena Lasconi a spus foarte clar și cred că e un citat cu care pot să răspund la întrebare: „Am venit în politică pentru ceva, nu doar împotriva a ceva”. Noi ne dorim o Românie care să arate într-un anumit fel. Sigur, e destul de depărtată această viziune de felul în care o vede PSD, de exemplu.

Noi ne dorim o Românie pentru toți, nu doar pentru unii.

ADVERTISING

În timp ce PSD ne-a arătat, istoric vorbind, că sunt cei care au adus, au apărat și menținut pensiile speciale, de exemplu.

Un vot masiv în direcția schimbării va întoarce o pagină în istoria României și va arăta că putem face lucrurile altfel. [...] Vrem o Românie pentru toți, nu doar pentru unii.

Cristian Seidler, deputat USR

Au creat un sistem doar pentru unii, pentru un număr de privilegiați. Sau un alt exemplu, modul cum se împart banii de la guvern către primării, doar pentru unii, pentru ai lor.

Noi ne dorim ca banii să se împartă de la nivel central către primării, de exemplu, pe bază de nevoi. Nu contează ce culoare politică are primarul, contează ce nevoi are, cât de bun e proiectul. Asta înseamnă o Românie pentru toți în viziunea USR.

Din perspectiva partidului, în situația în care Elena Lasconi ajunge în turul 2 al alegerilor prezidențiale, ce influență va avea reușita ei asupra scrutinului parlamentar?

Desigur, orice partid politic, prin definiție, își dorește să ajungă la guvernare, dar trebuie să fim realiști. Acum, exemplul pe care îl avem, istoric vorbind în România, este Traian Băsescu și PDL, în sensul că Traian Băsescu a tras după el, odată cu câștigarea alegerilor prezidențiale, partidul.

Asta știm foarte clar. Să vedem despre ce procente vorbim și cum se așează lucrurile. Nu cred că aceste alegeri seamănă prea mult cu cele de dinainte.

Pe de-o parte, pentru că președintele în funcție nu candidează, pe de altă parte pentru că, în sfârșit, există cel puțin un candidat care nu are nicio legătură cu ceea ce în spațiul public se numește vechiul sistem politic. Elena Lasconi nu are realmente nicio legătură cu sistemul public.

Are experiență de zeci de ani în sectorul privat și știm cu toții acest lucru, unde nu reziști dacă nu ai performanță.

Niciun alt candidat nu are asemenea experiență în sectorul privat și nu e rău să fi fost ambasador, nu e rău să fi fost premier înainte. Nu blamez asta în sine, ci blamez deconectarea de România reală.

Asta e problema principală a celorlalți contracandidați, scheleții pe care-i au în dulap. 

La aceste alegeri prezidențiale, avem o situație atipică. E o competiție foarte mare între candidați în turul 1. După sondaje, unul publicat de USR, chiar și Marcel Ciolacu, dacă ne uităm la marja de eroare a analizei sociologice, are șanse să nu prindă turul 2, deși toată lumea îl dă ca principal favorit. Cum explicați cursa extrem de strânsă între candidații? 

Prin faptul că președintele în funcție nu mai candidează. E un început de drum. S-a văzut clar că e un avantaj competitiv să fi fost 5 ani președinte atunci când pornești în cursa pentru un al doilea mandat. 

Nu suntem într-o astfel de situație și mă bucur că există o competiție strânsă. Aceste alegeri au o miză mare din punctul nostru de vedere, pentru că după 35 de ani chiar e cazul să ne desprindem o dată pentru totdeauna de tot ceea ce a însemnat trecutul dominat, în principal, de PSD.

Noi nu spunem vă vom da. Noi spunem vă vor rămâne mai mulți bani din munca voastră, pur și simplu avem un plan concret de reducere a taxelor. Nu dăm! Partidul nu-ți dă, președintele nu-ți dă, îți lasă ceea ce tu, oricum, ai lucrat

Cristian Seidler, deputat USR

Dacă ne uităm atent, de fapt, avem 3 candidați din partea PSD, aflați în cursă. Pe Marcel Ciolacu, președintele în funcție al partidului, pe Mircea Geoană, fost lider al PSD, oricât ar vrea să se dea, acum, independent. Și pe domnul Ciucă, care candidează, e adevărat, din partea PNL, dar s-a lipit ca timbrul pe scrisoare de PSD și se confundă în mesaje politice cu acest partid. 

Care ar fi elementul definitoriu prin care urmăriți să o ajutați pe doamna Lasconi să ajungă în turul 2 al alegerilor prezidențiale? 

Dacă ne uităm la tendințele din sondaje, Mircea Geoană este clar în scădere. Cred că George Simion și-a atins potențialul maxim obținut cu ajutorul deciziei Curții Constituționale, pentru că asta a vrut PSD. E jocul lor de foarte mult timp să se asigure că George Simion ajunge în turul 2 pentru ca opțiunea românilor să fie Marcel Ciolacu, o reeditare a finalei Iliescu-Vadim din anul 2000. 

Surpriza plăcută este că, istoric vorbind, publicul USR era mai degrabă masculin. Acum se vede în focus grupuri și sondaje o tendință clară spre un public feminin, lucru ce poate să lărgească baza electorală

Cristian Seidler, deputat USR

Să ne amintim de alegerile locale din București, unde multe sondaje îl dădeau câștigător pe Piedone.

Și ați văzut că, de fapt, Nicușor a învins detașat. 

Eu cred că o campanie electorală în care Elena Lasconi și USR ajung la cât mai mulți români va ajuta mult. Pentru că Elena Lasconi are un avantaj suplimentar - este candidatul relevant.

Cum transformați notorietatea în voturi? Adică dacă reușiți în campanie să aduceți 10% notorietate, ce însemnă asta în privința susținerii? 

E un calcul matematic, dar nu liniar. Adevărul este că dacă pornești de la o notorietate de 50% și urci până la o notorietate de 75% e mult mai ușor să transferi punctajul de notorietate în intenție de vot. 

Pe măsură ce te apropii de 99%, e din ce în ce mai greu, chiar și cu creșterea notorietății. Dar avem o analiză în acest sens și ne spune că Elena Lasconi poate ajunge în turul 2 al alegerilor prezidențiale.

În luna august, avea 67% notorietate, acum are puțin sub 90%. Am reușit să creștem substanțial și asta se vede și în tendința ascendentă a intenției de vot. 

Sunt absolut sigur că intrăm în turul 2. Cu echipa de campanie am început deja să discutăm despre ce facem după turul 1 pentru pregătirea alegerilor din turul 2

Cristian Seidler, deputat USR

De la o săptămână la alta, măsurăm acest lucru în mod constant. Sunt convins că PSD va face tot posibilul să-l ajute pe George Simion, dar aici intervine, de fapt, alegerea esențială pe care românii trebuie s-o facă. 

Vrem să-l avem președinte pe Marcel Ciolacu, un exponent al unui sistem care ne-a condus timp de 35 de ani, un exponent al PSD care s-a aflat la guvernare în ultimii 35 de ani, pentru că dacă asta își dorește publicul român, atunci o finală cu George Simion îi garantează lui Marcel Ciolacu președinția României?

Dacă vrem să aducem o schimbare în România reală, de la cel mai înalt nivel, atunci Ciolacu trebuie să ajungă în turul 2 alături de Elena Lasconi. Este vorba de votul util. Votul pentru Elena Lasconi este un vot util al celor care nu-și doresc o Românie pesedizată.

Alte idei importante expuse de Cristian Seidler, deputat USR, coordonatorul campaniei electorale:

Confuzie și neîncredere în rândul alegătorilor: Există o incertitudine printre alegători cu privire la candidați și un sentiment că votul lor ar putea fi irosit. Mulți oameni se întreabă dacă votul lor va avea un impact real.

Problema manipulării informațiilor și propagandei: USR se confruntă cu dezinformări, cum ar fi acuzațiile false împotriva lui Vlad Voiculescu. Deși au câștigat procese în instanță, campaniile de dezinformare afectează percepția publicului.

Strategia electorală a USR: Partidul își concentrează mesajul pe ideea de a reduce taxele și de a lăsa mai mulți bani în buzunarele cetățenilor, în loc să promită beneficii directe din partea statului, ceea ce contrastează cu promisiunile obișnuite ale altor partide.

Creșterea sprijinului electoral și diversificarea bazei de susținători: USR a observat o tendință pozitivă în sondaje, iar sprijinul electoral al Elenei Lasconi aduce un plus, în special printre femei. Partidul încearcă să lărgească baza electorală și să atragă mai mulți alegători din diferite categorii demografice.

Optimism în campanie și pregătiri pentru turul 2: Echipa de campanie a USR se pregătește deja pentru turul 2 al alegerilor, manifestând încredere în succesul Elenei Lasconi, ceea ce sugerează o mobilizare puternică și o strategie bine definită pentru a ajunge în finala alegerilor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇