La câteva zile după ce s-a aflat de tranzacție, TAROM explică de ce a vândut sloturile de pe aeroportul Heathrow, Londra, către Qatar Airways, fiind astfel în situația să nu mai poată opera curse către Londra.
„Compania națională de transporturi aeriene române, TAROM, continuă implementarea planului de restructurare, iar unul dintre obiective este și vânzarea sloturilor de pe aeroportul Heathrow, Londra, către Qatar Airways.
Această tranzacție strategică, programată să se finalizeze la data de 26 octombrie 2024, reprezintă o măsură necesară pentru asigurarea sustenabilității economice a companiei.
Planul de restructurare al TAROM include măsuri esențiale pentru reducerea pierderilor, plata datoriilor, stabilizarea companiei și aducerea într-o zonă de profitabilitate și sănătate economică, asigurând astfel un viitor sustenabil”, se arată într-un comunicat de presă.
Potrivit companiei aeriene, printre aceste măsuri se numără și valorificarea unor active care să contribuie la atingerea indicatorilor de viabilitate economică, precum sloturile de operare de pe Aeroportul Heathrow.
„Decizia de a valorifica sloturile de operare de pe Aeroportul Heathrow a fost luată după o analiză detaliată a condițiilor de operare și a impactului economic al acestora asupra companiei.
Măsura a fost luată în contextul în care TAROM trebuie să opereze două curse zilnice, pe tot parcursul anului, indiferent de gradul de ocupare sau sezon, fără posibilitatea de ajustare a frecvenței sau a orarului de zbor.
Această evaluare a ținut cont de contextul în care majoritatea pasagerilor români preferă zborurile low cost operate pe alte aeroporturi londoneze, mai accesibile, timp în care fluxurile de pasageri micșorate nu se mai concentrează doar în capitala Angliei, ci se împart între zboruri ce leagă orașe diverse de la noi cu orașe mai mici din Anglia, prin zboruri directe, pe aeroporturi care nu sunt de conexiune, cum e Heathrow, și care au costuri mult mai mici”, conform sursei citate.
Tarom apreciază că, odată cu tranzacția, va obține atât un beneficiu operațional, cât și economic.
„Așa cum și-a asumat prin plan cu doi ani în urmă, compania a reușit să vândă sloturile de operare pe singurul aeroport unde tranzacționarea acestora este posibilă, Heathrow, către Qatar Airways. Această recentă tranzacție ne dă posibilitatea să continuăm investițiile și să atingem obiectivele din planul de revitalizare a TAROM”, a declarat Costin Iordache, directorul general al TAROM, în cadrul unei informări de presă susținută marți.
Toate sumele obținute în urma tranzacțiilor parte din acțiunile asumate și prevăzute în planul de restructurare au drept obiectiv stabilizarea companiei și intrarea pe profit, odată cu funcționarea acesteia în condiții de piață concurențială, fără intervenții de stat.
Odată cu finalizarea tranzacției de vânzare a sloturilor operate pe aeroportul Heathrow, compania poate continua planul de restructurare, validat de Comisia Europeană, și măsurile menite să optimizeze utilizarea eficientă a resurselor existente.
- Comisia Europeană a aprobat ajutorul acordat de România companiei TAROM
- Ultima șansă pentru Tarom: Nu mai poate primi alți bani de la stat
Tarom precizează că în anul 2023 pierderile companiei au fost reduse considerabil, cu valoarea de 174 milioane lei, ajungând sub pragul de 100 milioane lei, iar compania estimează un profit operațional de 278.530,87 mii lei, în creștere față de rezultatul brut – pierdere de 99.471,17 mii lei la data de 31.12.2023, dar și că în acest moment nu mai există datorii curente la bugetul de stat.