Pe șine ruginite. De ce rețeaua feroviară din România se apropie de colaps, în timp ce UE oferă miliarde de euro pentru modernizarea ei

Rețeaua de transport feroviar din România se află într-o stare muribundă. Fără investiții majore și reforme, transportul feroviar românesc riscă să rămână în urmă cu totul.
Pe șine ruginite. De ce rețeaua feroviară din România se apropie de colaps, în timp ce UE oferă miliarde de euro pentru modernizarea ei

România are aproximativ 11.000 km de cale ferată, dar majoritatea rețelei e într-o stare precară.

Dacă viteza medie impusă de normativele europene pentru transportul călătorilor este de 160 km/h, trenurile românești abia ating o viteză medie de 55 km/h.

La transport de marfă situația e și mai gravă: viteza medie ajunge la 16 km/h

  • După aderarea la Uniunea Europeană, România a beneficiat de fonduri de coeziune dedicate transporturilor. Dacă în primul exercițiu financiar, 2007-2013, au rămas nefolosite milioane de euro, în perioada următoare, nivelul de absorbție a fost de 111% pe programul dedicat transporturi.
  • Performanța, însă, nu s-a resimțit și la feroviar. Prin Programul Operațional Infrastructură Mare, pe partea de material rulant, în România a ajuns o singură ramă electrică. Asta în contextul în care contractul inițial prevedea achiziționarea a 37 de astfel de rame. 
  • Mai mult, acestea ar fi urmat să fie primele trenuri moderne achiziționate de statul român de la faimoasele Săgeți Albastre din urmă cu aproape 20 de ani. 
  • La momentul actual, România poate atrage miliarde de euro pentru modernizarea și reconstrucția rețelei de cale ferată atât prin Programul Transport, cât și prin PNRR. Specialiștii atrag însă atenția că, din cauza întârzierilor în execuția lucrărilor, a birocrației și a lipsei reformelor, feroviarul are mari șanse să iasă din nou în pierdere. 
ADVERTISING

Citeşte informaţiile integral în articolul publicat de PressOne


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇