Skiplagging, mai pe româneşte săritul peste escale, este o nouă găselniţă a călătorilor care vor să ia avionul, dar să nu plătească aşa mult pe bilet. Dacă recurgeţi la acest truc, veţi economisi bani, dar există câteva riscuri și dezavantaje.
Prețul biletelor de avion a atins un nivel record în 2023, INS transmitea vineri că s-au scumpit cu 44% în ultimul an.
Odată cu creșterea costurilor, pasagerii caută cu disperare zboruri ieftine. Unele metode, totuși, sunt mai riscante decât altele - cum ar fi skiplagging, practică devenită din ce în ce mai populară în ultimii ani.
Euronews arată cum funcționează exact și care sunt dezavantajele pentru "skiplagging".
Ce presupune: cumpărarea unui bilet mai puțin costisitor cu o escală în orașul în care doriți, de fapt, să călătoriți și apoi evident să nu luați şi al doilea zbor.
Aşadar, rezervați un zbor indirect, care costă mai puțin decât un zbor direct, iar apoi "pierdeţi" zborul al doilea spre destinaţia finală.
Să presupunem, de exemplu, că vreţi să zburați de la Geneva la Madrid. Un bilet către altă destinaţie din Spania, cum ar fi Culleredo, cu o escală în capitală, ar fi cu 20% mai ieftin. Nu ați călători ajunge evident la Culleredo, ci ați părăsi aeroportul din Madrid, fără a utiliza a doua jumătate a biletului.
Se pot economisi astfel bani frumoşi și pentru călătorii pe distanțe mai lungi. Sursa citată menţionează o economie de 100 de euro pentru un bilet de la Birmingham (Marea Britanie) la New York.
Nu e uşor să găseşti astfel de zboruri pe cont propriu, deși site-urile de comparare a prețurilor precum Kayak sau Google Flights ajută. Însă în 2013 a apărut un site dedicat fix acestui truc şi care se cheamă chiar Skiplagged. Pagina sa principală afirmă: „Zborurile noastre sunt atât de ieftine, United (Airlines) ne-a dat în judecată... dar am câștigat”.
Care sunt dezavantajele
În ciuda preţurilor mai mici, există câteva dezavantaje la skiplagging - cum ar fi faptul că nu vă puteți lua bagaje de cală.
Biletul este pentru destinația finală a călătoriei, iar dacă dați bagajele la cală, acolo vor ajunge.
Unii călători experimentați recomandă să călătoriți cu un rucsac mai mic și nu cu bagaj de cabină, deoarece la check-in s-ar putea să vi se solicite să vă transferați bagajul la cală, dacă zborul este plin și se constată că nu mai este suficient loc în compartimentele din cabină.
Utilizarea unui bilet dus-întors este puțin probabil să funcționeze. Compania aeriană va anula biletul de retur dacă observă ceea ce ați făcut.
„Călătorii care decid să sară peste escală ar trebui să rezerve întotdeauna bilete dus, astfel călătoria lor de întoarcere nu va fi compromisă, dacă compania aeriană decide să le anuleze biletul”, avertizează Edward Russell, reporter specializat în transportul aerian.
Există, de asemenea, riscul ca orașul de legătură să nu mai fie escala pe care o face avionul către destinaţia finală. Asta se poate întâmpla din motive meteo sau care ţin de logistica complicată a planificării zborurilor. Asta înseamnă că orașul de legătură s-ar putea schimba, lăsându-vă cu un bilet către un loc unde nu doriți, de fapt, să ajungeți.
De ce companiile aeriene urăsc skiplagging-ul
„Companiile aeriene fac tarifele pentru bilete în funcție de piață și concurență, nu neapărat de distanța zborului. De aceea, o călătorie scurtă este adesea mai scumpă decât una lungă”, explică Russell.
El folosește exemplul rutei Tampa (Florida) - Charlotte (Carolina de Nord). Deși Tampa este, de obicei, o destinaţie accesibilă de zbor, această rută este dominată de compania American Airlines. „Așa că American [Airlines] poate percepe cât doreşte pentru călătoriile doar între Tampa și Charlotte. Dar dacă un călător zboară între, să zicem, Tampa și New York, are o mulțime de opțiuni, așa că American [Airlines] se va adapta la tarifele Tampa-New York, chiar dacă itinerariul include o escală în Charlotte.”
„Pe scurt, concurența pe piață dictează tarifele aeriene mai mult decât distanța sau orice alt factor”, conchide Russell.
Un loc gol este, de asemenea, unul care ar fi putut fi vândut unui alt pasager plătitor. Companiile aeriene susțin că acest lucru înseamnă că pierd bani, atunci când pasagerii nu continuă spre destinația lor finală.
Practic, toate companiile aeriene interzic în mod explicit săritul peste escală, cu diferite grade de consecințe dacă sunteți prins. Asta ar putea însemna orice, de la anularea beneficiilor de loialitate, cum ar fi punctele acumulate prin zboruri, până la interdicția de a călători din nou cu o companie anume sau chiar chemarea în judecată.
În iulie anul acesta, un adolescent din SUA a încercat să folosească acest truc pentru a călători de la Gainesville, în Florida, la New York, cu o escală în Charlotte, Carolina de Nord - destinația sa reală. Dar American Airlines a descoperit ce punea la cale și a fost dat deoparte de un agent de securitate. În cele din urmă, după ce adolescentul a recunoscut că nu avea intenția de a călători mai departe spre New York, un reprezentant al companiei aeriene i-a anulat biletul.
Presa locală scrie că biletul a fost achiziționat folosind site-ul Skiplagged. Tatăl adolescentului a spus că au folosit site-ul pentru a rezerva călătorii „aproape exclusiv în ultimii cinci până la opt ani”.
Skiplagging-ul este legal?
Cum companiile aeriene sunt atât de înverşunate împotriva practicii, s-ar putea să vă întrebați dacă alegerea de a părăsi aeroportul la destinația dvs de escală este legală. Răspunsul este în general Da, dar asta nu înseamnă că vine fără consecințe.
„Practica, deși este descurajată de companiile aeriene și interzisă în contractul lor de transport, este rareori împotriva legii”, explică Russell.
Trebuie să vă asigurați, totuşi, că aveți viza şi îndepliniţi cerințele de intrare pentru țara pe care intenționați să o vizitați, la fel cum ați face cu un zbor direct.
Au existat cazuri în care companiile aeriene au dat în judecată pasagerii, dar Russell spune că acestea sunt rare.
În 2019, Lufthansa a încercat să trimită în instanță un pasager pentru că a sărit peste escală. Cerea despăgubiri de 2.000 de euro. Solicitarea a fost respinsă în primă instanță, Lufthansa a făcut apel dar, în cele din urmă, a renunțat la proces.
„Călătorii ar trebui să-și facă mai degrabă griji că ar putea fi interzişi de o anumită companie aeriană – ceva ce chiar pot face companiile aeriene – decât să se confrunte cu acuzații penale”, adaugă Russell.