@Romania. Cum a reușit un ONG să promoveze România cum n-a facut-o niciun guvern în peste 30 de ani

@Romania. Cum a reușit un ONG să promoveze România cum n-a facut-o niciun guvern în peste 30 de ani
Foto: Facebook/Romania

România ajunge zilnic în feed-urile a milioane de oameni cu imagini autentice extrem de apreciate, mai ales de străini. Proiectul poartă numele @România și a fost inițiat de trei profesioniști care s-au întors în țară și și-au propus să facă ei cu mâna lor un brand puternic de țară și să promoveze România așa cum se cuvine pe plan internațional.

Astăzi @România are o audiență combinată de peste 3 milioane de urmăritori pe toate platformele, a generat 2 miliarde de vizualizări din 2019 până acum și o promovare echivalentă cu aproximativ 20 milioane de euro pe an. Iar ambițiile fondatorilor nu se opresc aici.

Cei trei fondatori pregătesc o platformă de servicii integrate pentru turiști și afacerile din turism.

Adevărul este că, privind România prin imaginile propuse de ei, te încearcă un sentiment de mândrie când vezi frumusețile de pe meleagurile autohtone.

Nu este Thailanda este Lacul Scropoasa din Muntii Bucegi❤️ Ajuta si tu la promovarea frumusetilor din Romania👍🏻👍🏻👍🏻

Publicată de Romania pe Sâmbătă, 20 iulie 2024

”Proiectul @Romania s-a născut din dorința de a crea un brand de țară puternic și de a promova România pe plan internațional. La începutul anului 2019, după ce ne-am întors în țară, am constatat cu surprindere că România nu era deloc promovată pe social media la nivel guvernamental.

ADVERTISING

Existau câteva încercări vechi pe platforme precum Facebook, cu o audiență de doar câteva mii de oameni și un branding neinspirat”, spune Sabin Stănescu, președintele și fondatorul @Romania pentru spotmedia.ro.

Sabin Stănescu a vizitat peste 60 de țări și deține un record Guinness pentru cea mai rapidă vizită în toate statele membre UE.

”Am realizat repede că nu exista interes pentru promovarea eficientă și nu putea exista un dialog constructiv. Promovarea turistică părea blocată în participarea mai bună sau mai proastă la câteva târguri de specialitate și în producerea unui videoclip oficial de promovare o dată la câțiva ani, cu un impact aproape inexistent. Toate demersurile păreau să se bazeze pe bifarea unor acțiuni și activități, nu pe obținerea de rezultate reale.

Văzând toate acestea, ne-am propus să creăm o platformă independentă care să promoveze autenticitatea și diversitatea țării noastre, atrăgând astfel turiști din întreaga lume și contribuind la economia locală. Am fost inspirați de frumusețea naturală, bogăția culturală și potențialul turistic imens al României.

Scopul nostru inițial a fost să aducem în prim-plan locuri mai puțin cunoscute și să le prezentăm într-o manieră atractivă și autentică, folosind imagini și povești captivante care să rezoneze cu publicul global”, ne explică Sabin Stănescu.

ADVERTISING

Proiectul a fost construit alături de Iulian Băltărețu, absolvent de management la SNSPA, cu o vastă experiență în crearea de conținut, și Eduard Smaranda care a absolvit arhitectura la UCLAN (University of Central Lancashire) și a cărui experiență îi permite să aprecieze și să evidențieze patrimoniul cultural al României, contribuind la crearea unui conținut vizual impresionant care atrage turiștii.

Cum ați ajuns la 1 milion de urmăritori pe Instagram? Care a fost secretul?

Secretul nostru este unul cât se poate de simplu: am plecat de la zero urmăritori și am muncit timp de cinci ani, zi de zi, cu multă dedicare, mai bine decât ar fi putut să o facă cineva angajat sau plătit pentru această activitate. Am folosit toată experiența acumulată anterior și am analizat strategiile altor țări care beneficiau anual de bugete de promovare de zeci de milioane de euro.

Am dezvoltat strategii de conținut eficiente și am identificat creatori de conținut care, asemeni nouă, investeau energie și resurse pentru a promova România fără a aștepta ceva în schimb. Ne-am concentrat pe promovarea locurilor mai puțin cunoscute din România, folosind imagini și povești captivante care să inspire și să atragă urmăritorii.

ADVERTISING

Prin eforturi constante, am reușit să ajungem la 100 de mii de urmăritori în 2022, 200 de mii de urmăritori în 2023 și apoi 1,1 milioane de urmăritori în 2024, doar pe Instagram.

Lunar, ajungem la peste 50 de milioane de privitori unici și avem peste 100 de milioane de vizualizări. În prezent, avem o audiență combinată de peste 3 milioane de urmăritori pe toate platformele și generăm mai mult de 250 de milioane de vizualizări cumulate.

Această creștere a fost posibilă datorită muncii continue, strategiei bine puse la punct și colaborării cu alți entuziaști ai promovării României.

Spuneați că @Romania a generat 2 miliarde de vizualizări din 2019, promovând România ca o destinație demnă de vizitat, ceea ce a adus 200.000 de turiști și peste 100 de milioane de euro în economie. Aș vrea să ne dați mai multe detalii din spatele acestor cifre.

Am folosit date fixe, cum sunt cele peste 2 miliarde de vizualizări, pentru a estima impactul promovării noastre. Am aplicat o rată de conversie de 1 la 10.000, un standard utilizat la nivel internațional pentru a cuantifica conversia în absența unor date exacte.

Mai precis, am considerat că 1 din 10.000 de privitori a vizitat sau urmează să viziteze România la trei ani după interacțiunea avută online. Astfel, am ajuns la numărul de 200.000 de turiști.

Conform datelor furnizate de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și procesate de Institutul Național de Statistică (INS), un turist mediu cheltuie pe teritoriul României aproximativ 550 de euro pe durata șederii, incluzând cazarea, mâncarea, transportul intern și alte cheltuieli. Am rotunjit această sumă la 500 de euro cheltuiala medie pe turist.

De aici, calculul este simplu: 200.000 turiști x 500 euro = 100 milioane de euro.

Aceasta sumă reprezintă banii intrați în economie, cheltuiți de turiști și impozitați de statul român în ultimii cinci ani.

În plus, dacă analizăm doar valoarea de promovare, putem utiliza un calcul bazat pe CPM (costul pe mia de vizualizări), care în prezent este de aproximativ 8,3 euro pentru nișa de turism în regiune.

Astfel, calculul este: 2.000.000.(000) vizualizări x 8,3 euro CPM = 16.600.000 euro valoare de promovare în ultimii cinci ani. Această sumă crește cu aproximativ 2 milioane de euro lunar în ultima perioadă, în baza celor 250 de milioane vizualizări lunar.

Ce ar trebui să facă România pentru a se promova mai bine în online?

Dacă vorbim la nivel guvernamental, este o discuție complexă și interesantă.

În primul rând, dacă vrei să faci ceva, orice, cel mai important este să începi. Dacă vrei să faci ceva bine, la fel de important este să gândești înainte de a acționa. Dacă cel mai important lucru este rezultatul, uneori poți ajunge la concluzia că e mai util și mult mai eficient să lași pe cineva care știe ce face să preia inițiativa.

Problemele sunt multiple.

Pe de o parte, există o subfinanțare gravă pentru promovare, dar acest lucru nu ar fi atât de problematic dacă fondurile disponibile ar fi folosite eficient.

Din păcate, problema nu este doar lipsa banilor, ci mai degrabă utilizarea ineficientă a acestora. Problema principală este lipsa de viziune și lipsa de efort susținut. Nu te poți concentra pe turism atât timp cât portofoliul tău include și Economie și Antreprenoriat, pe lângă Turism.

Nu poți dezvolta un plan sau o viziune coerentă atât timp cât perioada ta în funcție este scurtă și adesea nesigură.

Nu poți obține rezultate dacă nu ai expertiză în domeniu și te bazezi pe oameni care nu au mai realizat nimic eficient sau nu au mai produs rezultate de ani de zile.

Aș vrea să ne vorbiți despre planurile voastre de a crea o platformă dedicată turismului.

Avem în plan să dezvoltăm o platformă digitală dedicată turismului, care să ofere o experiență personalizată și integrată atât pentru turiști, cât și pentru afaceri.

Aceasta va include recomandări personalizate, un proces de rezervare eficient și o interfață ușor de utilizat, ajutând utilizatorii să planifice și să rezerve călătorii în România rapid și ușor​​.

Ce presupune asta ca investiție și care ar putea fi posibilele surse de finanțare pentru voi?

Dacă în ultimii cinci ani am reușit să ne finanțăm din fonduri proprii și din alte proiecte dezvoltate, următorii pași depășesc cu mult posibilitățile noastre financiare.

Am încercat să găsim sprijin din partea unor antreprenori români și din partea unor persoane care-și expun aproape zilnic în online și la TV dragostea pentru această țară, din păcate, nu am reușit. Am încercat să găsim sprijin în zona corporate, dar interesul este mai mult în a arăta că faci decât în a face.

Avem un plan concret de dezvoltare pe trei ani, care include crearea unei platforme, un media house, crearea și promovarea de conținut, o componentă de educație și alte inițiative necesare și utile.

Întregul proiect necesită o investiție de 18 milioane de euro, o sumă care poate părea mare, dar care este foarte mică în comparație cu bugetele de promovare ale altor țări.

De exemplu, Austria investește anual în promovare 50 de milioane de euro, la un PIB aproape comparabil cu al nostru, iar state precum Michigan din SUA cheltuiesc mai mult într-o singură campanie de promovare.

Dacă mesajele voastre sunt extrem de bine țintite și bine primite de către străini, care ar fi mesajul pe care ați vrea să-l transmiteți românilor (ei sunt cel mai adesea nemulțumiți) și autorităților deopotrivă?

Mesajul nostru pentru români este să redescopere frumusețea și valoarea propriilor tradiții și locuri natale. Românii au motive să fie mândri de țara lor și să contribuie la promovarea ei.

Pentru autorități, mesajul nostru este să investească în strategii de promovare eficientă și să sprijine inițiativele care pun în valoare potențialul turistic al României. Este nevoie de o colaborare strânsă și de o viziune comună pentru a transforma România într-o destinație turistică de top.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇