La Festivalul de Film de la Locarno, regizorul român Radu Jude a prezentat „Dracula”, o tragi-comedie cu accente satirice care explorează folosirea inteligenței artificiale în procesul creativ al unui scenarist.
Filmul urmărește un tânăr scenarist care, lipsit de inspirație, apelează la o voce sintetizată pentru a genera diverse variante de povești cu vampiri, cu rezultate adesea absurde, vulgare și comice.
Le Monde a salutat filmul ca pe o operă care explorează ravagiile societății de consum și ale rețelelor sociale, plină de umor negru și cu un mesaj tragic despre dependența omului de tehnologie.
Filmul este apreciat pentru modul în care Radu Jude combină imagini reale, scene de teatru și efecte speciale realizate prin AI, creând o satiră savuroasă a procesului creativ automatizat.
În schimb, cotidianul elvețian Le Temps oferă o perspectivă mai rezervată, considerând „Dracula” un film excentric și plictisitor, care se epuizează rapid din cauza vulgarității exagerate și a ritmului lent, care ţine aproape trei ore.
Publicația remarcă faptul că, deși filmul promite o reinterpretare neconvențională a mitului Dracula, combinând diverse stiluri vizuale, acesta poate obosi spectatorii și nu reușește să se ridice la nivelul așteptărilor.
În ambele cronici, este evidențiată abordarea meta a filmului, în care un regizor tânăr interacționează cu o inteligență artificială pentru a crea un Dracula „super comercial” plin de acțiune, sânge, sex și gaguri, însă cu un rezultat ce stârnește atât râsul, cât și controversele.
„Dracula” este, așadar, o producție ambițioasă, care provoacă discuții aprinse despre viitorul artei cinematografice în era tehnologiei și a inteligenței artificiale.
B.B.