Classix Festival 2025 la Iași: Debut sold-out cu 1.000 de spectatori live, 50.000 online și un program cultural extins de 8 zile

Sprijină jurnalismul independent
Donează acum
Classix-2025-Day-1-@-Robert-Antal

Cea de-a șasea ediție Classix Festival a debutat aseară la Iași cu un concert sold out și peste 1000 de spectatori în public și 50.000 de spectatori online care au vizionat transmisiunea live.

Concertul In Reverentia a avut loc la Catedrala Romano-Catolică „Sfânta Fecioară Maria, Regină” din Iași, avându-i ca invitați pe Arcadia Quartet și pe violoncelistul Octavian Lup.

În cadrul conferinței de presă desfășurate în dimineața zilei de 24 februarie, organizatorii au anunțat programul complet al ediției, precum și noutățile și premierele care vor întâmpina iubitorii de muzică clasică la Iași în perioada festivalului.

Classix Festival 2025 se desfășoară la Iași timp de opt zile, între 23 februarie și 2 martie, iar pe parcursul acestei perioade sunt organizate 9 concerte în 7 locații emblematice, 3 expoziții și 3 vernisaje, o proiecție de scurtmetraje, 3 panel-uri de discuții, o lansare de carte, o prelegere și o prezentare. Peste 95 de artiști invitați din 14 țări vor urca pe scenele concertelor, iar la evenimentele Classix in Focus sunt invitați 24 de speakeri care vor împărtăși cu publicul experiența, perspectivele și know-how-ul dobândit în carierele lor profesionale.

Dragoș Cantea, directorul artistic al Classix Festival, menționează: „O ediție a Revelațiilor va fi aceasta a șasea aventură contemporană de Classix Festival. Principala revelație este ca muzica e pentru toți și ne înconjoară permanent. În același timp, muzica nu provine doar de la colecționarii de diplome de conservator sau academii de muzică, ci de la toți cei care investesc timp, energie, pasiune și dobândesc cunoștințele necesare pentru a disemina o operă muzicală spre un public cat mai larg și curios. Acesta este testamentul acestei ediții, cu un concert de vioară și o operă în concert realizate la comanda Classix Festival.

Ne așteptăm la o participare record a publicului din acest an, mai ales în privința turismului internațional cultural la Iași. Diversitatea dintre producțiile inovatoare, concertele camerale tradiționale și inclusiv cele dedicate întregii familii, dar și dezbaterile și evenimentele de artă vizuală din seria Classix-in-focus, fac din programul acestei ediții unul care a trezit interes la nivel regional-continental și abia așteptăm să îl fructificăm împreună.

Cele 9 concerte care alcătuiesc programul Classix Festival 2025 sunt:

Classix-2025_Afis-General

Programul evenimentelor Classix in Focus:

Intrarea la evenimentele Classix in Focus este liberă.

Programul de burse de creație artistică Classix in Art a fost derulat cu sprijinul partenerului principal al ediției 2025, BRD – Groupe Société Générale. Pentru această ediție au fost acordate 3 burse x 1000 euro brut, iar câștigătorii acestora sunt: Daniel Sascau (Bacău) – Arte vizuale, Andrei Virgil Popescu (Iași) – Artele spectacolului și Patricia Marchiș (Cluj) – Muzică. Proiectele finalizate vor fi prezentate în cadrul Classix Festival 2025.

Tot în cadrul Classix in Art vor avea loc pe 25 februarie 37 de sesiuni de masterclass susținute de 9 muzicieni profesioniști din Danemarca, Franța, Finlanda, Norvegia, Italia, Bulgaria și Regatul Unit. Specializările la care sunt organizate sesiunile sunt: vioară, violă, violoncel, flaut, oboi, clarinet, fagot, corn și pian.

Abonamentele și biletele pentru concerte sunt disponibile spre achiziție pe site-ul oficial al festivalului. Pentru a încuraja participarea tinerilor, studenții și elevii beneficiază de o reducere de 50%. De asemenea, cei care plătesc cu un card BRD pot beneficia de un discount de 15%, ce se aplică automat la selectarea „BRD” ca modalitate de plată pe platformă. În spiritul accesibilității, persoanele cu dizabilități și însoțitorii acestora beneficiază de acces gratuit prin completarea formularului disponibil online pe site-ul festivalului, la secțiunea FAQ.

Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți ale festivalului, iubitorii muzicii clasice se pot abona la newsletter-ul dedicat disponibil pe classix.ro și pot urmări canalele de social media oficiale ale Classix.

Classix-2025_day-1-@-Robert-Antal

Organizatori: Asociația Industrii Creative, Showberry
Partener principal: BRD Groupe Société Générale
Parteneri culturali: Centrul Cultural German, Institutul Francez din România la Iași, Forumul Cultural Austriac, Institutul Italian de Cultură din București, Institutul Polonez,  Institutul Adam Mickiewicz
Parteneri instituționali: Episcopia Romano-Catolică Iași, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” Iași, Opera Națională Română Iași, Filarmonica de Stat „Moldova” Iași, Complexul Muzeal Național „Moldova” - Palatul Culturii Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Muzeul Municipal „Regina Maria” Iași, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Partener strategic: DAC Music Performance
Partener diplomatic: Ambasada Regatului Danemarcei în România

Sponsor: Basware
Parteneri de ospitalitate: Vitamin Aqua, Aqua Carpatica, Gramma, Soft & Grace, Noir Coffee Roasters, Hotel Unirea, Hotel Bellaria, Volvo Iași – Premium Nordic Cars, Oddity, Acaju, Iași.Travel, indus, Pizza Di Napo, Andalu, Campari

Parteneri de promovare: WINK Public Multimedia, Printco, Aeroportul Internațional Iași, Fab Lab Iași
Parteneri de lifestyle: Chotronette, Tudor Tailor, Studio Estetique, Serenity Head Spa
Parteneri media: spotmedia.ro, Aici a stat, Bookhub, Cărturești, Ercis FM, Fashion Premium Magazine, Happ.ro, IQads, Life.ro, Modernism, Observator Cultural, Radio Clasic FM, Radio France Internațional România, Radio România Iași, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Revista Golan, Scena9, Suplimentul de Cultură, Iași în Oraș,  Viva FM, Ziarul de Iași, Ziarul Metropolis, Zile și Nopți.

Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.